• Toon

Pergotime fungar inte : ( Ska man prova Gonal F eller inte?

Hej, 

Jag är ny medlem här och behöver råd om Pergotime och Gonal F.
    Jag har tagit enkel dos och dubbel dos Pergotime under 4 månader och fick ingen ägglössning i alla fall : (
    Jag ska börja med trippel dos den här månad. Min läkare sa att om det funkar inte den här gången borde jag börjar använda Gonal F. 

Jag läste i forum och uppfattat som att om Pergotime funger inte med enkel dos så den kommer inte funkar även med dubbel eller trippel dos!

Jag känner mig hopplös och så olyckligt nu. 

Jag hatar alla form av sprutor och kan inte tänka mig att spruta mig själv varje dag!

Ni som ha använt Pergotime och Gonal F....Kan ni vara snäll och dela med mig råd om det? 

Är det värd det att ta Gonal F? Gör det ont? Hur stor är chansen? Gonal F och missfall? 

Tack så mycket i för hand.

• Svar på tråden Pergotime fungar inte : ( Ska man prova Gonal F eller inte?
  • bennysson

Hej.

Jag har som du kört med Pergotime. Tre omgångar utan resultat varav dubbeldos två gånger.

Har kört en kur Gonal F nu och väntar på "resultatet"

Jag HATAR verkligen sprutor blodprov och allt. Men det har gått över förväntan. Min man har fått ge alla sprutorna, jag klarar inte det själv. Ett tips är att köpa Emla på apoteket så känns det inte heller. Dock är det väldigt tunna nålar så det går väldigt bra iallafall.

Fick dock spruta på ganska länge för att få en fin äggblåsa, men det verkar ju funka iallafall! hoppas det ger resultat också. Fråga gärna om du undrar något! 

• Nightrose

Jag har ingen erfarenhet av större kurer av pergotime, men läst på forum av flera tjejer som fått ägglossning av högre kurer då inte lägre fungerat med singel/dubbelkurer.
    Själv vart jag androgen av pergotime och det funkade inte alls för mig.

Så jag har kört med sprutor. Är extremt nålrädd men efter ett tag vande jag mig. Tog dem själv. Gör inte så fasligt ont enl. mig, svider om man hamnar vid ett blodkärl. Spänns till, men om man sprutar långsamt så känns det nästan ingenting alls.
    Det som är bra med sprutorna är att de fokuserar på andra områden än pergo och ger då ibland bättre follikelutveckling för de som inte får bra respons av pergo. Det är också i regel lättare att kontrollera follikeln så att det inte blir flerbörd. Första gången kan det vara lite trixigt för din läkare innan man lyckas bestämma rätt dos för just dig.

Chansen att lyckas är ju lika som vid vanligt samlag om ni inte gör insimination (behöver man inte göra). Det enda är ju att du vet mer säkert när din ägglossning kommer att ske då du får gå på fler kontroller och oftast får en ägglossningsspruta.

Jag fick fina ägglossningar av sprutandet, dock blev jag inte gravid med dessa. Men känner andra som blivit det efter första eller andra omgången... vi körde tror jag 7-8 omgångar med 3 misslyckade försök pga övertimulering (3 äggblåsor som bildades). Så i mitt fall vart det ivf och där vart det sprutor ändå...

Lycka till! 

• Toon

Hej,

Tack så mycket för att ni dela med er. Jag funderar fortfarande om det. Jag ska börja med tripple dos Pergotime nu på torsdag och troligen blir det sista försökt för mig. Jag och min man har bestämt att ta lite paus och fundera över sak och ting. Glad

Jag önskar Bennysson och Nightrose lycka till. Tack igen.

• Tristanya

jag åt pergotime, enkel o dubbel dos men gav inget resultat, fick sedan testa gonal-f o dosen reglerades allt eftersom (kollade med vul under tiden), o då kom det äggblåsor, o fick då en annan spruta för att hjälpa kroppen att "släppa" ägg, o jag blev gravid :)
    allt gick bra, fick i dec 07 en son.
    detta var även första gången jag varit gravid någonsin.

på fem år har det hänt endel, tog tag i min övervikt, gick sammanlagt ner ca 25 kg under flera omgångar under dessa år med lchf o i början av detta året även med träning, men mensen fortfarande oregelbunden men började i år bli regelbundnare, men som sagt, aldrig blivit gravid spontant o med den inställningen hade jag o min pojkvän oskyddat sex hela sommaren, för jag "kan ju inte bli gravid utan hjälp".
    dagen innan jag fyllde år, efter att mensen inte kommit o en kompis sa rakt ut "du är gravid", så testade jag mig, jag var GRAVID oplanerat o spontant!
    är i v 15 nu o allt går jättebra!

så jag tycker att du ska testa gonal-f, min dåvarnade pojkvän fick hjälpa mig med sprutorna varje dag, han klämmde ihop "fettet" på magen hårt o jag körde i sprutan, då känns det inte (man bedövar genom att klämma huden så).
    o får du ägg så säg att du vill ha sprutan som hjälper till att ägglossa!
    sedan om du har övervikt, dra ner på kolhydraterna så kommer kroppen komma mer i balans, o jag tror att det hjälper att inte tänka så mycket, utan bara va o bara slappna av!
    se på mig, jag trodde det var omöjligt :) 

Svar på tråden Pergotime fungar inte : ( Ska man prova Gonal F eller inte?