• Anonym (Panikslagen)

kondom gled av, Sitter med gråten i halsen. HJÄLP

Panik!

Jag hade sex med en kille i natten till Torsdagen och efter avslutad sex så märke vi att kondomen hade åkt av.  
    Tog ett dagen efter piller  på Fredag eftermiddag. Köpte ägglossningstest för jag vet att jag har ägglossning runt den här tiden på månaden och idag visade de sig att jag hade ägglossning!! Testade igår och den visade inget på ägglossning. 

Är så sjuk orolig för att jag kan bli gravid nu för jag ska resa till sydamerika nu om 2 veckor för att studera i 6 månader.

Dagen efter piller gör väl att den skjuter upp ägglossningen? 

Är någon kunnig i det här så snälla hjälp mig? vad tror ni? Är chansen stor att jag kan vara gravid? 

• Svar på tråden kondom gled av, Sitter med gråten i halsen. HJÄLP
  • Jodyanna

om du hade ägglossning och ingen kondom då den åkt av så är ju chansen/risken ganska stor att du är gravid... 

• Anonym (Panikslagen)
    Kalleumea skrev 2012-10-07 15:58:56 följande:
    Dagen efter piller är väll rätt säkra sp du behöver nog inte få panik?
    Jo men idag visar det ju att jag har ägglossning :S 
  • Anonym (Panikslagen)
    Jodyanna skrev 2012-10-07 15:58:39 följande:
    om du hade ägglossning och ingen kondom då den åkt av så är ju chansen/risken ganska stor att du är gravid... 
    Jag har ägglossning nu, inte i torsdags.. Men efter piller ska ju skjuta upp den? 
  • SaraD

Ja hade du ägglossning idag så har inte pillren hjälp nåt, spermierna är ju där inne redan liksom, tyvärr.

Den enda du kan göra är att vänta två veckor och sedan testa. Om du är gravid måste du ta det beslutet då.

Lycka till och jag hoppas på det bästa!

• Vinterkatten

Nej dagen efterpiller gör ingenting med ägglossningen. Du har ägglossning som vanligt. Däremot gör dem så att ägget inte skall fästa i livmodern.
    Du kan ju lilsom ta ett dagen efter piller närsom, inte bara innan ägglossning. Så de påverkar inte detta alls.
    Min lilla pojke är ett resultat av ett misslyckat dagen efterpiller, trots taget enligt anvisningarna.
    Altså mitt livs bästa misslyckande då!
    Men helt säkra är de således inte. Vänta två veckor och sen gravtest. Det enda sättet att ta reda på svaret.
    Håller tummarna för dig!

• Anonym (Dr. Frääs)

Jag tycker att du omedelbart ska ringa och diskutera med BM/läkare på närmsta kvinnoklinik, de brukar ha telefontider.

För om du är gravid så är det inget som säger att du hinner få en abort innan din resa om du inte kontaktar vården nu, och som du fattar är det inte särskilt smart att förvänta sig service med fri abort i Sydamerika.

Kanske kan de ge råd om ytterligare åtgärder för att säkert hindra graviditet, t ex att du får ut tabletter som används vid medicinsk abort redan nu, eller att man har det i beredskap åt dig om en vecka.

• SaraD
    Vinterkatten skrev 2012-10-07 16:08:20 följande:
    Nej dagen efterpiller gör ingenting med ägglossningen. Du har ägglossning som vanligt. Däremot gör dem så att ägget inte skall fästa i livmodern.
    Du kan ju lilsom ta ett dagen efter piller närsom, inte bara innan ägglossning. Så de påverkar inte detta alls.
    Min lilla pojke är ett resultat av ett misslyckat dagen efterpiller, trots taget enligt anvisningarna.
    Altså mitt livs bästa misslyckande då!
    Men helt säkra är de således inte. Vänta två veckor och sen gravtest. Det enda sättet att ta reda på svaret.
    Håller tummarna för dig!
    Du har fel. Pillret innehåller gestagen (samma som i vanliga p-piller) som gör att ägglossningen skjuts fram. Det innebär att tar man pillret innan ägglossningen och i tid så kan den förskjutas så pass länge att spermierna dör innan ÄL. Har man däremot ägglossning vid samlagstidpunkten eller i nära anslutning så kan inte pillret göra något. Tar man det efter ägglossningen är det ju heller ingen risk att bli gravid.
  • Anonym (DG)

Nu är det ju för sent att tänka på den saken men situationen kan ju uppstå igen. Ytterligare ett problem som inte uppstår om man som kvinna väljer bort män med små kukar. En rejäl och grov kuk både känns mer och där riskerar man inte heller att kondomen glider av

• Anonym (onödig kommentar)
    Anonym (DG) skrev 2012-10-08 00:31:48 följande:
    Nu är det ju för sent att tänka på den saken men situationen kan ju uppstå igen. Ytterligare ett problem som inte uppstår om man som kvinna väljer bort män med små kukar. En rejäl och grov kuk både känns mer och där riskerar man inte heller att kondomen glider av
    och i ditt fall kan man alltid sätta fast den med ett buntband..... 

Ha lite respekt för andras problem och håll dina skämt för dig själv....
Svar på tråden kondom gled av, Sitter med gråten i halsen. HJÄLP