• Läs vad som står och inget annat

Vill hjälpa/stötta min väninna

Ville höra din synpunkt på det hela, vad anser du som sexelog dom bör göra ?

Jag har en väninna som är asexuell o för hennes del så avskyr hon allt som har med intimitet o göra, ömhetsbevis kan hon visa, dock bara i perioder, hon o hennes karl gick till nån sexolog o eftersom hon hade haft lust o så tidigare dock inte mycke o bara i perioder så ville han att hon skulle få tillbaks detta igen o hon hade varit glad om hennes karl kunde ha nån älskarinna så hon helt enkelt slapp själv.

Detta e dock otänkbart för killen o vägrar de för de e hon han vill ha o med detta så har jag funderat lite, varför e de bara en självklarhet att hon måste ha tillbaka nån lust när hon känner sån enorm ångest ? hon får alltså panik bara av tanken,

hon e ju lika mycke emot sex o allt sånt där som han e för att ha nån annan vid sidan om men varför kommer inte ens de på tal hos en sexolog o kanske ändå testa med de ? men att hon måste vända ut o in på sig själv för att "lösa problemet" ska va okej ?

Vad jag vet e de inget drastiskt som har hänt som gör att hon e så här men e de verkligen nödvändigt för henne att ändra sig om relationen ska fungera, varför kan inte han ta sitt ansvar i så fall ?

En annan fråga, är man i regel helt likgiltig inför all intimitet eller man kan även känna avsky (speciellt om man tvingats göra det mot sin vilja) när man är asexuell ? Är det inte meningen att hjälpen ska innebära för bådas välmående ?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vill hjälpa/stötta min väninna
  • Sexolog Camilla

Hej.

För asexuella är det bästa sexlivet att inte ha sex alls. Bra sex handlar om ömsesidighet och att ha en bra känsla. Det ska kännas bra före sex, under sex och även efter sex. Att ha sex utan ömsesidighet, en bra känsla och att ha sex för någon annans skull (partner eller någon annan) kan jämföras med sexuellt tvång och våldtäkt.   

Någonting som din väninna och hennes partner skulle kunna göra är att prata om vilka förväntningar de har när det gäller sex och intimetet. Vad känns bra? Vad kan de göra tillsammans? Vad kan de inte göra tillsammans? Asexuella kan vara intresserade av närhet och intimitet men inte sex. Är det någonting som din väninnas partner är intresserad av? Att vara en del av ett förhållande utan sex? Det är kanske någonting som din väninnas partner kan fundera över och ta ställning till?

Att lusten är olika stor och kommer i perioder under hela livet är möjligt, och din vänninas lust kan komma tillbaka, men just nu verkar det som att din väninna inte är intresserad av sex och då är det bra om det är partnern som anpassar sig efter det. Det är inte din väninna som ska ställa upp på sex för sin partners skull.

Om din väninna och hennes partner väljer att fortsätta relationen (utan sex) kan det vara bra att gå i parterapi för att öka bådas välbefinnande och för att öka förståelsen för den andres perspektiv.

Hälsningar
    Camilla         

Tack för svar, !
    Dom har ju diskuterat detta oändligt många gånger och även om hon kan leva utan sex så vill han det inte så för att deras relation då ska bli bättre så vill han ju finna någon lösning så hon kan få tillbaks den igen men egentligen vill hon inte det själv, det är bara för hans skull och även om hon försökt så har det inte gått något vidare, så frågan är om dom ska fortsätta "hitta lösningar" som funkar för dom båda ?

Vad jag förstod så vill han dock ha sex någon gång i månaden och tycker hon ska "slappna av" för enligt honom är det inte mycket, för att få honom förstå är det kanske parterapi dom ska vända sig till istället ? Bara hoppas dom inte vänder det emot henne då som sexologen gjorde

En sista fråga, vad är skillnad på intimitet och sex ? Hon är inte intresserad av att ens röra dom nedre regionerna om man säger så. Det jag tyckte var märkligt var att sexologen bara vill få henne att få tillbaks lust och vilja för det igen utan att ens diskutera om öppet förhållande, varför ? Hennes känsla var att han bara tog killens parti och att det verkligen inte alls är okej att ha den "läggning" som hon har. (vet dock inte om det kallas så).

Hoppas på vidare svar.

• Sexolog Camilla

Hej.

Asexualitet är en sexuell läggning.  Begreppet asexualitet betyder att personen inte är sexuellt attraherad av andra personer. Det gäller både sexuella relationer med andra personer och med sig själv (onani). 

Asexuella kan ändå vara intresserade av intimitet och det kan innebära kramar, massage och att hålla armen om. Men inga sexuella smekningar. Sexuella relationer är ointressanta för en asexuell person, men asexuella personen kan vara förälskade och uppleva kärlek till sin partner. På så sätt hör inte alltid sex och kärlek ihop. 

Att bara ha sex en gång i månaden för sin partners skull är fortfarande sex utan ömsesidighet och en bra känsla. För att din väninnas partner ska förstå problematiken kan de som ett alternativ vända sig till familjerådgivare och sexolog. I terapin är det viktigt att personkemin stämmer och att din väninna upplever att hon blir tagen på allvar i terapin. Din väninna och hennes partner kan uppsöka samma sexolog som de tidigare samtalat med och då vara uppriktiga med hur de sist upplevde bemötandet (din väninnas upplevelse av ett negativt bemötande), eller också uppsöka en annan familjerådgivare. Det är viktigt att din väninna blir tagen på lika stort allvar som din väninnas partner.

Lusten kan komma tillbaka men det är inte ett problem att lösa för din väninna och hennes partner nu. Lusten kan komma åter i nästa vecka eller om ett år, eller inte alls. Som det ser ut just nu och hur den närmaste framtiden antagligen kommer att se ut för din väninna och hennes partner, gör att de kan börja planera för en framtid utan sex. Hur ställer sig din väninnas partner till det? 

Hälsningar
    Camilla 

Han vill då att hon ger honom något annat "i gengäld" , att hon får hitta en strategi för att kompensera det som han då går miste om i så fall. Jag tackar för din hjälp o ska framföra det du berättat för mig !

Ha en bra kväll !

Svar på tråden Vill hjälpa/stötta min väninna