Jag har ingen fråga direkt, men jag tycker att det borde finnas bättre information till föräldrar om att extra stöd är en rättighet för barnet, dvs. att förskolan är skyldig att uppmärksamma när barnen behöver extra stöd, oavsett om det ligger sjukdom/diagnos bakom eller bara allmän omognad.
Jag fick kämpa i 1,5 år innan förskolan tog in en spec.pedagog till min son, tyvärr kan man ju som förälder inte beställa in det själv och förskolechefen vägrade. Det var först när jag fick ett läkarintyg som intygade att min son var 1,5 år försenad i sin mognadsutveckling samt att jag själv tog reda på lagar och regler via Skolverket och Läroplanen, som det hände nåt. Ja inte ens då egentligen, chefen ville fortfarande inte betala för att hyra in en spec.pedagog, men jag hotade med att anmäla till skolinspektionen. I min sons fall är det myckettydligt att han är sen och behöver extra stöd, även mina barnlösa vänner utan speciell utbildning kunde se det och det kunde självklart även förskolepersonalen.
Anledningen att jag inte "tog i med hårdhandskarna" från början var att förskolechefen sa blankt nej närjag bad om extra stöd till sonen, jag visste inte att det var en rättighet och det var aldrig nån som berättade det för mig. Inte ens då jag själv tog kontakt med kommunens spec.pedagog berättade hon för mig att det är förskolans skyldighet att uppmärksamma och utreda mitt barns behov av extra hjälp. Jag visste inte detta förrän jag läst Läroplanen samt några lagar om detta, från Skolverket.