Min etta somnade aldrig av amningen. De första tre månaderna i livet somnade hon fint helt av sig själv, men sedan fick jag vara hos henne för att hon skulle somna, och det tog ofta lång tid, en dryg timme eller så. Frustrerande många gånger, tills jag äntligen fick in rutinen att hålla handen, och samtidigt sköta mina datorbestyr (har aldrig den igång om dagarna). Då var hon säkert ett och ett halvt om inte mer.
Tvåan däremot, som nu är 14 mån, har jag alltid ammat till sömns, och han somnar med få undantag på 10-15 min. Kvickt och lätt. Med ettan var jag glad att hon inte amningssövdes, för det verkade så besvärligt att få dem att somna när man sen avslutade amningen. Men nu inser jag att det ju bara är fördelar med det, om man nu får ett barn som vill amma till sömns. Bebisen somnar snabbt, och man upprätthåller amningen länge. Två år eller mer rekommenderas det ju.
Visst kan du ta striden med din bebis att den ska somna på egen hand, men räkna då med gråt och skrik och överväg noga om det är värt det (vilket du redan har gjort). Min erfarenhet nu med två barn, säger mig att det som är lättast är att helt enkelt följa barnets signaler. Vill det ammas till sömns, så gör det, för allt annat kommer att vara besvärligare.
Vad gäller nattamningen har det varit samma för mig som för dig. Stora avslutade nattamningen av sig själv vid nio mån, men lillebror har alltid vaknat fyra fem ggr per natt. När han blev över året började jag låta honom somna på annat sätt vid två av uppvaken, och amma resten. Tidigare än så tycker jag personligen inte att man ska börja "bråka" med barnet kring en sån sak. Lillebror här är fortfarande strulig med sömnen, men de sista veckorna har det blivit betydligt bättre. Förr eller senare kommer förstås din sons sömn att stabiliseras med, men säkert har du några månader framför dig med täta uppvak. Fem månader är ju väldigt litet i sammanhanget. Jag tror inte det är många som somnar av sig själv, och inte vaknar på nätterna vid den åldern.
somnforbarn.wordpress.com/ är en blogg som samlat info kring olika sk sömnmetoder för barn. Vettig info där tycker jag.
Håll ut!