• Vincent2012

Lära bebis somna själv!

Jag är första gångs förälder till en lite kille på snart 5 månader, jag helammar. Problemet är att han nästa inte sover något på dagen utan hjälp och till natten ska det vyssas och ammas till sömns. Eftersom man inte kan så mycket blev det att man dumt nog började vyssa och man var så trött i början att man lät barnet ammas till sömns och somnade båda två. Vill ju att han ska somna själv utan gråt och skrik. För det känner jag att det inte är nogåt för mig?
    Och hur ska man lägga barnet innan det är trött som de säger på BVC. Jättesvårt att se tecken innan han tex gnuggar ögonen. Hur har ni andra gjort som börjat med att vyssa och amma till sömns? När han vaknar på natten ska han äta för att kunna somna. Undra om han är hungrig alla fem gånger.
    Behöver tips från er som varit i min sits!

• Svar på tråden Lära bebis somna själv!
  • fågelungarna

Min etta somnade aldrig av amningen. De första tre månaderna i livet somnade hon fint helt av sig själv, men sedan fick jag vara hos henne för att hon skulle somna, och det tog ofta lång tid, en dryg timme eller så. Frustrerande många gånger, tills jag äntligen fick in rutinen att hålla handen, och samtidigt sköta mina datorbestyr (har aldrig den igång om dagarna). Då var hon säkert ett och ett halvt om inte mer.

Tvåan däremot, som nu är 14 mån, har jag alltid ammat till sömns, och han somnar med få undantag på 10-15 min. Kvickt och lätt. Med ettan var jag glad att hon inte amningssövdes, för det verkade så besvärligt att få dem att somna när man sen avslutade amningen. Men nu inser jag att det ju bara är fördelar med det, om man nu får ett barn som vill amma till sömns. Bebisen somnar snabbt, och man upprätthåller amningen länge. Två år eller mer rekommenderas det ju.

Visst kan du ta striden med din bebis att den ska somna på egen hand, men räkna då med gråt och skrik och överväg noga om det är värt det (vilket du redan har gjort). Min erfarenhet nu med två barn, säger mig att det som är lättast är att helt enkelt följa barnets signaler. Vill det ammas till sömns, så gör det, för allt annat kommer att vara besvärligare.

Vad gäller nattamningen har det varit samma för mig som för dig. Stora avslutade nattamningen av sig själv vid nio mån, men lillebror har alltid vaknat fyra fem ggr per natt. När han blev över året började jag låta honom somna på annat sätt vid två av uppvaken, och amma resten. Tidigare än så tycker jag personligen inte att man ska börja "bråka" med barnet kring en sån sak. Lillebror här är fortfarande strulig med sömnen, men de sista veckorna har det blivit betydligt bättre. Förr eller senare kommer förstås din sons sömn att stabiliseras med, men säkert har du några månader framför dig med täta uppvak. Fem månader är ju väldigt litet i sammanhanget. Jag tror inte det är många som somnar av sig själv, och inte vaknar på nätterna vid den åldern.

somnforbarn.wordpress.com/ är en blogg som samlat info kring olika sk sömnmetoder för barn. Vettig info där tycker jag.

Håll ut!

• Natulcien
    Vincent2012 skrev 2012-10-07 20:22:29 följande:
    Hur har ni andra gjort som börjat med att vyssa och amma till sömns?
    Vi väntade in sonen tills han var redo att somna själv.

Han ammades till sömns de första 5 månaderna. Sen somnade han inte längre av det, så då låg vi bredvid och buffade i rumpan eller strök över ryggen.
    När han var ca 1 år så kunde han plötsligt somna själv.

Det funkar ju som så att om man ger sin bebis det den behöver, t.ex. närhet, så tankar bebisen en massa trygghet och bygger upp en egen trygghet, så till slut kan bebisen/barnet somna själv. För vissa tar det några månader, för andra flera år.
  • Svea83

Min lille har alltid somnat själv i spjälsängen, ibland sitter jag på min säng så han kan se mig och ibland vill han att jag ger honom nappen om den ramlar ur. Har gråter aldrig, kan gnälla av trötthet... Jag har märkt att det tar mycket längre tid för honom att somna om han är riktigt trött så nu har jag räknat ut att han är uppe i ungefär 1.5 timme åt ggn och sen lägger jag honom även om han inte är gnällig och han somnar inom en kvart, kan ligga och leka lite innan... Så för oss gällde det att hitta ett mönster. Han har aldrig ammats, matats till sömns eller vaggats utan det blir mys och mat och lek innan sen bara sitta bredvid så han kan se. Han är 6 mån och äter inte på natten men kan vakna och leta efter nappen. Brukar ge den och lägga min hand på magen så han vet att jag är där så somnar han om... Hoppas ni hittar nåt som funkar för er!

• Svea83

Såg precis att du ställt frågan till dem som behövt amma sina barn till sömns. Sorry :)

• Bling1975

Eftersom jag inte ammar så har jag inte ammat till sömns och min lilla blir snarare pigg av mat (äter nu sista målet 2 timmar innan läggdags). Men jag fastnade istället i att gunga henne till sömns i vagnen. Funkade jättebra och är inte så jobbigt men nu har hon snart vuxit ur liggdelen och hon blir lättare väckt när jag flyttar över henne till sängen så det var dags att sluta.

Hon sover i vår säng så nu försöker jag hålla koll på när hon är trött och då kör vi en liten kvällsrutin med pyjamas och ny blöja. Sedan hoppar hon och jag i säng. Första kvällen tog det 3,5 timmar för henne att somna. Hon var inte ledsen mer än några mycket korta stunder men hade svårt att varva ner. Jag strök henne över pannan och låg nära med min kind mot hennes och gjorde lugnande ljud. Andra kvällen tog det en timme och nu tar det runt 20 minuter.

I och med att vi samsover så verkar det som om hon kan somna om själv nu när/om hon vaknar på natten för hon väcker aldrig mig. Men jag skulle aldrig lämna henne ensam att somna, men det är nog inte det du menar när du skriver själv.

• Tangent

Tyckte det var enkelt pch praktiskt att amma till sömn, gjorde det i flera år.
    I boken "somna utan gråt" finns tips på hur man kan lära barnet somna utan amning.

• Vincent2012

Har köpte den, tänkte jag skulle prova. Problemet är väl när han blir sex månader skulle jag vilja sluta amma. Är dödstrött av att bara sovit 2-4 timmar de senaste veckorna. I bland är det som han äter mer på natten än på dan. Dubbelt så mycket vissa nätter, då brukar han få ont i magen av all mjölk. Har provat få han sommna om i bland har det funkat. Ska prova efter boken sova utan gråt. Eftersom jag tänkt och börja jobba till våren och min man ska vara hemma kan jag inte hålla på och amma på nätterna och inte få sova. Det verkar som en del barn ammas på nätterna väldigt länge. Är rädd för att han ska vilja det med. Visst det är mysigt och så, men känner att jag behöver sova för att bli en bra mamma. Vore skönt om pappan kunde natta han vilket inte funkar nu.

• skogsvitter

Har ni testat att låta honom sova hos pappan istället?
    När vår andra dotter ammade för mycket för sitt eget bästa på nätterna (kräktes floder och fick ont i magen av all mat och kunde inte sova) så fick hon sova på eller tätt intill pappan istället. Då vaknade hon bara när hon faktiskt var hungrig, och fick ändå den närhet och trygghet hon behövde av honom istället. Då var hon dock lite yngre.

Rent generellt är det ju naturligtvis bäst och lättast att vänta tills bebisen själv är mogen. Om du tänkte sluta amma redan abrupt vid 6 månader så måste ni dock börja ge ersättning istället. Ni kan ju börja introducera flaskan redan nu i så fall, om du ändå vet att du inte ska/vill/kan fortsätta amma. Jag vill ändå poängtera att det givetvis är mycket bättre om du faktiskt håller ut och fortsätter helamma. Nätterna går att få bättre även om du inte slutar amma! Min andra dotter började sova hela nätter när hon fortfarande helammade och ammades till sömns när hon var 7 månader. Många många andra sover också hela nätter, eller vaknar bara någon enstaka gång även fast de ammar.

Känner du ändå att du vill göra något åt saken så är "somna utan gråt" ett väldigt bra tips. Jag fick min äldsta att sluta behöva bröstet vid uppvak genom att använda mig av de råden, dock fortsatte hon ändå att vakna en massa på nätterna och i efterhand tycker jag det är synd att jag vande av det absolut lättaste sättet av dem alla att somna på!

Genom samsovning och liggamning får man ut mesta möjliga sömn, även fast man har en snuttig bebis. Man behöver inte springa upp, man behöver inte kämpa med att lägga ner en bebis som ändå bara vaknar igen och vill upp i famnen osv. Att ha dem nära och att amma till sömns förstör ingenting! När de är mogna och mer självständiga kommer de ändå helt automatiskt att kunna somna och sova själva. Därför är det så himla dumt att det är så många nyblivna föräldrar som gör det så evinnerligt svårt för sig själva. Helt i onödan!!

• skogsvitter
    Vincent2012 skrev 2012-10-08 21:37:17 följande:
    Vore skönt om pappan kunde natta han vilket inte funkar nu.
    Vad menar du med "natta"? Hur gör han då?
  • Thezz82

Oj som jag har ammat min lilla dotter till sömns under många långa nätter. Låg med tutten konstant ute och ungen i sängen bredvid mig och vaknade och ammade till sömns om vartannat. Till slut kände vi att nu fick det bli dags att ta tag i saker och ting för det här håller ju inte. Vi började med att flytta över lillan till vagn och rulla henne till sömns till en början, ramsandes typ godnatt godnatt sov så gott. Flyttade efter ett tag över henne till sängen och körde lägga & natta, möttes av en del gråt och protester, lägga om osv. Min sambo fick gå upp och lägga om henne när hon vaknade för om jag kom in så skulle det ammas tyckte hon. Det gick förvånansvärt snabbt att få henne att fatta grejen, men så var hon iofs framåt åtta månader nånting vid det laget. Lite kamp, men LÄTT värt det i det långa loppet :)

Svar på tråden Lära bebis somna själv!