• Sandrann

Två avvikelser UL , fvp eller inte ? Nackspalt + SUA

Hej !

Var på RUT för två veckor sedan som visade på ett friskt barn . Dock såg inte bm navelsträngsfästet eller hjärtat så bra , så vi fick en ny tid i fredags .

Då såg hon att allt såg bra ut men att jag har SUA , två kärl i navelsträngen istället för tre . Sen tyckte hon inte att hon fick något bra mått på nackspalten (4-5) så det gav två avvikelser . (hjärtat var fint och allt annat med)

Fick träffa läkare samma dag som fick nackmåttet till 3,9 och bm hade sagt åt henne att hon inte litade på sin första mätning . Blev erbjudna fvp trots att jag är ung , frisk och inte har någon kromosomavvikelse i släkten .

Om bm hade mätt rätt första gången , då borde det väl ha räknats som bara en avvikelse (SUA) och då hade jag väl inte blivit erbjuden fvp ?

Är i valet och kvalet om jag ska göra det , är så fruktansvärt orolig och dåligt informerad .

• Svar på tråden Två avvikelser UL , fvp eller inte ? Nackspalt + SUA
  • Chridhe

Öve 3mm räknas väl som avvikelse har jag för mig. Tycker att de skulle gett dig mer info! Fvp innebär ju en ökad missfallsrisk (strax under 1%) så det är inget man vill göra i onödan. Sa de något om vad de eventuellt misstänker? Jag tycker att du borde få mer information innan du behöver bestämma om du vill göra fvp eller inte! Lycka till!

• hannis

Vi hade i också två avvikelser på RUL med första barnet. Sua samt för korta lårben i förhållande till skallen. Vi valde att inte göra fvp pga missfallsrisken. I stället fick vi ett utökat UL i v25 som inte visade på några ytterligare avvikelser.

Vi fick en frisk och fullgången liten kille.

• Sandrann

Igår var vi in och gjorde ett fvp , kände att jag var tvungen att få klarhet i allt . Frågade läkaren om hon tyckte att jag skulle göra det , men hon sa bara att det var upp till mig . Fick ingen mer information igår , trots att vi hade så många frågor . Navelsträngen är jättefin med flöde och allt , så den oron har jag släppt lite nu :) Så nu får vi vänta på svaret på provet , vilket känns som en evighet !

• Sandrann

De misstänkte inget speciellt , utan nacken + någon annan avvikelse kan tyda på ett kromosomfel . Så det är "bara" det som ska utredas nu :/

• Sandrann

Fick vänta i tre långa veckor på fvp- resultat , och det visade sig att barnet inte hade någon kromosomavvikelse .

Angående SUAn så verkar allt bra , var på tillväxtkontroll nu i vecka 33 och bebben ligger precis på normalkurvan . Det är jätteskönt för då "slipper" jag åka på alldeles för många kontroller :)

Svar på tråden Två avvikelser UL , fvp eller inte ? Nackspalt + SUA