• Anonym (Mamma)

Hjälp mig förstå hur ni känner..

Vet inte om detta är rätt forum men gör ett försök. Jag har en vän som har svårt att få barn. Hon har inte berättat detta för mig men jag har listat ut det och fått de bekräftat av hennes Fd bästa vän. Hon är extremt barnkär och jag vet att hon försökt i minst 2år utan att lyckas. Jag själv har ett barn och väntar mitt andra men försöker hela tiden ta hänsyn och inte prata om barn med henne, just för att inte röra upp känslor.. Första barnet gick bra men när jag berättade att jag var gravid igen fick jag världens utskällning. Och jag kan till viss del förstå henne eftersom typ ALLA hon känner är idag gravida eller fått barn inom dom senaste 3åren. Men hon har börjat bli arg, otrevlig och bitter och pratar oerhört mycket skit om dessa.. Vilket är sorgligt och jobbigt då hon snart kommer stå själv och jag vill inte mista henne! Men jag kan ju inte stanna upp mitt liv och skita i barn bara för att hon inte kan få! Nu när slutet börjar närma sig för denna grav så har hon börjat bråka om skit saker hela tiden, verkar som om hon vill bli osams med mig :( Hjälp mig förstå! Vad kan jag göra eller säga?

• Svar på tråden Hjälp mig förstå hur ni känner..
  • pLeNa84

Usch va tråkigt.. Tyvärr tror jag inte hon kommer bli "bättre", antagligen har det ledsna och förtvivlade över att inte få barn gått över till ilska..
    Vilket jag kan förstå..
    Men det är absolut inte meningen att du ska trippa på tå för att du är gravid.. Som sagt, du har ju ändå tagit hänsyn och inte pratat så mycket om det med henne..
    Inte mycket mer du kan göra.. Hon kommer snart inse hur hon håller på och då kommer hon säkert tillbaka till dig..
    Lycka till med din graviditet!

• Bevabus

Klicka på "Klara Zimmergren MP3" och lyssna på det programmet Jag är själv inte ofrivilligt barnlös men Klara har hyllats för hennes sätt att förklara sina känslor och tankar på när hon i åratal försökte bli mamma.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5127732

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anonym (Mamma)
    pLeNa84 skrev 2012-10-07 22:55:21 följande:
    Usch va tråkigt.. Tyvärr tror jag inte hon kommer bli "bättre", antagligen har det ledsna och förtvivlade över att inte få barn gått över till ilska.. Vilket jag kan förstå.. Men det är absolut inte meningen att du ska trippa på tå för att du är gravid.. Som sagt, du har ju ändå tagit hänsyn och inte pratat så mycket om det med henne.. Inte mycket mer du kan göra.. Hon kommer snart inse hur hon håller på och då kommer hon säkert tillbaka till dig.. Lycka till med din graviditet!

Tack! Jag har även haft översikt då hon bettet sig illa eftersom jag någonstans vet att det inte är mig hon är arg på, men känns sådär när hon gång på gång tjafsar och är elak.. Ska jag bara svälja de eller ska jag ta upp ämnet? Att jag faktiskt vet att hon är ofrivilligt barnlös?
  • OppositeYou

Njut av din graviditet och försök ha överseende med din barnlösa vän. Ta en liten paus från er relation om så behövs. Hon ska inte få dig att må dåligt.
    Jag var själv barnlös i många år. Jag gladdes åt mina kompisars graviditeter, men visst fanns det stunder då jag bara ville kräkas på alla gravidmagar och tjejträffar där man uteslutande pratade om blöjmärken och amning.

När jag var barnlös hände det att kompisar nästan bad om ursäkt över sina graviditeter. Gör inte det, visa att ni är tacksamma. Men stanna där. :)
    Hoppas er relation blir bättre och att allt går bra med nr 2!

• Anonym

Ring upp henne och berätta att du blir ledsen när hon säger......ja vad hon nu säger.

• Anonym (Mamma)
    Bevabus skrev 2012-10-07 22:58:12 följande:
    Klicka på "Klara Zimmergren MP3" och lyssna på det programmet Jag är själv inte ofrivilligt barnlös men Klara har hyllats för hennes sätt att förklara sina känslor och tankar på när hon i åratal försökte bli mamma. sverigesradio.se/sida/artikel.aspx...
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.

Lyssnat nu och förstår de lite mer hur hennes perspektiv, dock vet jag fortfarande inte vad jag ska göra eller hur jag ska bemöta henne..
  • Anonym (Mamma)
    OppositeYou skrev 2012-10-07 23:08:15 följande:
    Njut av din graviditet och försök ha överseende med din barnlösa vän. Ta en liten paus från er relation om så behövs. Hon ska inte få dig att må dåligt. Jag var själv barnlös i många år. Jag gladdes åt mina kompisars graviditeter, men visst fanns det stunder då jag bara ville kräkas på alla gravidmagar och tjejträffar där man uteslutande pratade om blöjmärken och amning. När jag var barnlös hände det att kompisar nästan bad om ursäkt över sina graviditeter. Gör inte det, visa att ni är tacksamma. Men stanna där. :) Hoppas er relation blir bättre och att allt går bra med nr 2!

Vill bara inte se att vår relation rinner ut i sanden.. Det är därför hon har en FD bästavän :( eftersom också hon fick barn nr2..
  • pLeNa84

Ja det tycker jag att du ska. Du har ju också känslor.. Hon kanske inte ens tänker på hur hon är? Hon kanske behöver ett "uppvaknande" också...
    Men såklart det är himla känsligt det där.. Men försök ändå prata med henne om hur du känner.. Det kan knappt bli sämre eller?

• Anonym (Mamma)
    pLeNa84 skrev 2012-10-07 23:45:17 följande:
    Ja det tycker jag att du ska. Du har ju också känslor.. Hon kanske inte ens tänker på hur hon är? Hon kanske behöver ett "uppvaknande" också... Men såklart det är himla känsligt det där.. Men försök ändå prata med henne om hur du känner.. Det kan knappt bli sämre eller?

Förstår hur du tänker men samtidigt vet hon inte om att den fd bästa vännen berättat detta för mig. Har försiktigt frågat henne men hon förnekar att hon vill ha barn nu. Tror inte hon vill berätta och då måste detta kännas som ett oerhört svek att vi pratat om detta bakom hennes rygg... Jag kände mig så ledsen och förvirrad när hon skällde ut mig för att jag var grav så pratade då med fd bästa vännen för att få råd och stöd, då avslöjade hon sanningen för mig...
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-10-07 23:51:41 följande:

Förstår hur du tänker men samtidigt vet hon inte om att den fd bästa vännen berättat detta för mig. Har försiktigt frågat henne men hon förnekar att hon vill ha barn nu. Tror inte hon vill berätta och då måste detta kännas som ett oerhört svek att vi pratat om detta bakom hennes rygg... Jag kände mig så ledsen och förvirrad när hon skällde ut mig för att jag var grav så pratade då med fd bästa vännen för att få råd och stöd, då avslöjade hon sanningen för mig...
    Nej det tycker inte att du ska ta upp däremot tycker jag att du ska ta upp det hon säger.
    Ex när du säger att mitt hem är fult så blir jag ledsen. Varför säger du så?
Svar på tråden Hjälp mig förstå hur ni känner..