• Anonym (orolig)

En fråga till er som någonsin fått en bränn/vattenskada?

En fråga till er som någon gång fått en bränn/vattenskada av 2a graden. Försvann pigmentförändringen som kom precis efter det att själva såret var läkt i också? Hur lång tid tog det i så fall? Vore oerhört tacksam om många ville svara då jag är orolig för detta.

• Svar på tråden En fråga till er som någonsin fått en bränn/vattenskada?
  • Puma86

Hmm... Dom bleknat med tiden, gjorde dom på mig ialf. Jag har två ärr efter brännskador, ett efter ett strykjärn på benet och ett på armen efter ett sånt där äldre element som typ brinner när d blir varmt, det råkade jag hänga mig på som liten och huden krullade sig och lossade från armen. Nasty, men inte så farligt nu... Detta va väl för ca, 20 år sedan.

• Anonym (orolig)
    Puma86 skrev 2012-10-07 23:36:31 följande:
    Hmm... Dom bleknat med tiden, gjorde dom på mig ialf. Jag har två ärr efter brännskador, ett efter ett strykjärn på benet och ett på armen efter ett sånt där äldre element som typ brinner när d blir varmt, det råkade jag hänga mig på som liten och huden krullade sig och lossade från armen. Nasty, men inte så farligt nu... Detta va väl för ca, 20 år sedan.

Tack för ditt svar Men hur ser man skillnad på ett ärr och en pigmentförändring? Eller är det samma sak? När du skriver att pigmentförändringarna bleknar med tiden, menar du att dom försvinner helt då tillslut? Sorry för alla frågor men jag är bara orolig för att pigmentförändringen aldrig ska gå bort.
  • Anonym (orolig)

Hade varit jättesnällt om fler ville skriva en rad eller två i tråden också så man har fler svar att gå efter. Många har ju läst den.

• Anonym (B)

sambon lyckades bränna sig riktigt klantigt med stekflott på handen/armen, riktigt illa de trodde kirurgen skulle behöva transplantera hud, men han hade turen att ha Aloe Vera Gelly och Aloe Vera First (från Forever) hemma och använde det dagligen flera gånger till och med, idag syns inte hans skada alls. Inga ärr alls :D

• Anonym (på magen)

har kvar min pigmentförändring, har gått snart ett år (i december).

• Anonym (orolig)
    Anonym (B) skrev 2012-10-07 23:53:15 följande:
    sambon lyckades bränna sig riktigt klantigt med stekflott på handen/armen, riktigt illa de trodde kirurgen skulle behöva transplantera hud, men han hade turen att ha Aloe Vera Gelly och Aloe Vera First (från Forever) hemma och använde det dagligen flera gånger till och med, idag syns inte hans skada alls. Inga ärr alls :D

Det här gav mig hopp! Vad härligt att höra att det inte syns alls idag! hur längesen var det som det hände?
  • Pellefanten

Mitt ärr syns pyttelite om man tittar noga i vinkel. Det tog 3 år innan det bleknade så mkt.

• Anonym (orolig)
    Anonym (på magen) skrev 2012-10-07 23:55:42 följande:
    har kvar min pigmentförändring, har gått snart ett år (i december).

Okej hoppas att det går bort tillslut i alla fall för dig. Jag har ju hört att det kan ta lite tid tyvärr. Var skadan stor? Vilken grad?
  • Anonym (orolig)
    Pellefanten skrev 2012-10-08 00:01:31 följande:
    Mitt ärr syns pyttelite om man tittar noga i vinkel. Det tog 3 år innan det bleknade så mkt.

Ja det verkar tyvärr som att det tar lång tid på sig att gå bort (om det någonsin gör det). Hur stor var din skada?
  • Pellefanten

Ca 1,5cm bred och 3cm lång. På ovansidan av handen. Ärret som "syns" nu är dock bara runt 1,5 cm långt å Max 0,5cm brett :)

• Anonym (orolig)
    Pellefanten skrev 2012-10-08 00:21:59 följande:
    Ca 1,5cm bred och 3cm lång. På ovansidan av handen. Ärret som "syns" nu är dock bara runt 1,5 cm långt å Max 0,5cm brett :)

Tusen tack för svar och jag håller tummarna för att det ska blekna bort helt för dig tillslut.
  • Anonym (orolig)

Men en fråga till er bara. Vad är egentligen skillnaden mellan ärr och pigmentförändring? Eller kallar man en pigmentförändring som aldrig läker för ärr?

• Anova

Jag har flera gamla brännskador med pigmentförändringar där jag saknar helt pigment (som jag ser det). Bland annat en brännskada där jag fick lödtenn (smält tenn alltså) då jag lödde i tekniken på högstadiet (över 20 år sedan) och en skada där jag brände mig på en ugn då jag jobbade i restaurang (för 10 år sen). De är helt vita fläckar och blir även vita under sommaren då resten av huden omkring ändrar färg. 
    Jag har också ärr ifrån brännskador. De är helt annorlunda, de har en annan pigmentering än huden runt omkring och det syns att det har "hänt något" där. (bland annat fick jag stekfett på decimeterstora partier på underarmen, ett flertal sådana fläckar har jag, dessa är bara några år)..

Ja.. Jag är klantig!! Skrattande 

• Anonym

Jag brände mig på handen när jag var ca 3 år gammal.
    Har än idag en pigmentförändring, men den är ganska osynlig. Huden är lite mörkare där jag var bränd än resten av handen - ungefär som en pigmentfläck.
    Har fått höra att huden smordes in ofta efter att den läkt.

• Blåbäret0

Jag hällde kokande vatten över mitt lår för ca 8 månader sedan, och fick 2a gradens brännskador en yta 7x2cm kanske. Tog nog en månad innan det var helt läkt, gjorde väldigt ont i början, och sved när det började läka. varade smått.
    Jag är väldigt lilaröd fortfarande, men antar det bleks lite med tiden! för att undvika färggranna ärr, ska man smörja med fet salva ett tunnt lager miiiinst ett par gånger om dagen på det drabbade området, Helosan fungerar bäst!

• Anonym (orolig)

Tusen tack till er som har skrivit i tråden! Mycket uppskattat!
    Det konstiga är bara att ingen läkare eller vårdpersonal som har tittat på skadan har sagt något om att jag ska smörja in det med fet salva så jag är glas att ni skrev det här. Man blir arg på att dom har missat att säga detta till mig för det verkar ju vara viktigt! Såret läkte igen sig helt för kanske 1-2 veckor sen. Är det för sent att börja smörja på det nu? Hur länge ska jag fortsätta i så fall?

• Blåbäret0
    Anonym (orolig) skrev 2012-10-08 13:47:12 följande:
    Tusen tack till er som har skrivit i tråden! Mycket uppskattat!
    Det konstiga är bara att ingen läkare eller vårdpersonal som har tittat på skadan har sagt något om att jag ska smörja in det med fet salva så jag är glas att ni skrev det här. Man blir arg på att dom har missat att säga detta till mig för det verkar ju vara viktigt! Såret läkte igen sig helt för kanske 1-2 veckor sen. Är det för sent att börja smörja på det nu? Hur länge ska jag fortsätta i så fall?
    ja det är typiskt... vill man ha information i vården får man tjata om den, inget är gratis här i världen... :P
    att smörja har 2 effekter, en är ren kosmetisk effekt, att missfärgningen/ärret kan bli mindre i omfång och mindre synlig, den andra anledningen är till att huden som dör, måste ersättas med ny, och den huden är väldigt torr och bräcklig. så smörjer man hjälper man den nya huden att bli mer stark, samt så att den blir som vanlig hud månader senare när det läkt.
    jag har inte smörjt mer än ett par gånger, och min hud där är stram och torr... så smörj! :)
  • Anonym

Jag tappade en kastrull med kokande vatten över min underarm och brände mig då ordentligt!! Fick hjälp av läkare och jag kämpade verkligen för att låta det läka ifred och inte röra alls trots att det var svårt, speciellt den period som hela underarmen var ful av kliande sårskorpor... Hade även en salva jag fick av läkaren som jag smörde in mig med tre gånger om dagen. Idag kan man se viss nyansskillnad om man verkligen tittar ordentligt på armen men det är inget någon ser om man inte kollar efter det.

• Anonym (på magen)
    Anonym (orolig) skrev 2012-10-08 00:02:46 följande:

Okej hoppas att det går bort tillslut i alla fall för dig. Jag har ju hört att det kan ta lite tid tyvärr. Var skadan stor? Vilken grad?

Hoppas jag med!

Fick andra gradens brännskada, ett ovalt ärr bredvid naveln på kanske 12*7 cm, idag har jag som en lite beigebrun fläck på 4*8 cm. Jag kokade nämligen julskinka med gravidmagen alldeles för nära kitteln och när jag skulle vända skinkhelvetet (för jag tänkte att jag inte behövde så stor kastrull utan kunde vända skinkan då och då istället, hm...) så skvätte det upp massa kokande vatten. Ärret bleknade knappt förrän efter förlossningen för 5 månader sedan och nu har det gått ganska snabbt så jag hoppas att det kommer blekna mer och mer!
Svar på tråden En fråga till er som någonsin fått en bränn/vattenskada?