• Anonym (finnig)

Finnig - hormonellt fel ?

Jo - jag undrar om det finns någon av er kvinnor/tjejer som fått bekräftat för er av läkare att er akne beror på hormonella problem/hormonell rubbning ?

Vad är det för hormonellt problem som ger er akne isåfall ? 

Vad har ni fått för behandling ? 

Jag funderar nämligen själv på om jag har någon hormonrubbning. Jag har extremt flottig hy och finnar - vilket borde ha med hormonerna att göra om man ska tro allt jag läst på nätet. Jag tror inte jag har PCOS eftersom jag har regelbunden mens, vilket jag förstått att man inte har om man har det. Jag undrar dock om jag har överproduktion av testosteron el likn....

Har tagit kontakt med läkare på vårdcentralen och frågat om man kan kolla hormonnivåerna på något sätt - men skulle vara tacksam över att få höra hur det gått för er kvinnor som faktiskt har hormonella problem!   {#emotions_dlg.flower}        

• Svar på tråden Finnig - hormonellt fel ?
  • Uppsalapojkarna

Jag har det och har än så länge fått en massa olika krämer och antibiotika. Inget hjälper, för hormonerna producerar fortfarande lika mycket talg.

Något som hjälper är en syra man har i ansiktet hos salong, inte aha-syra utan en annan. Den fungerade toppen och verkligen drog upp allt fett ur porerna. Körde några behandlingar en gång i veckan och sedan vid behov, kanske en gång i månaden eller så.

Vet dock inte om denna syra fortfarande finns och vad den heter.

• Anonym (finnig)
    Uppsalapojkarna skrev 2012-10-08 14:28:49 följande:
    Jag har det och har än så länge fått en massa olika krämer och antibiotika. Inget hjälper, för hormonerna producerar fortfarande lika mycket talg.

Något som hjälper är en syra man har i ansiktet hos salong, inte aha-syra utan en annan. Den fungerade toppen och verkligen drog upp allt fett ur porerna. Körde några behandlingar en gång i veckan och sedan vid behov, kanske en gång i månaden eller så.

Vet dock inte om denna syra fortfarande finns och vad den heter.
    Har du fått höra exakt vad för hormonellt problem du har, typ PCOS eller överproduktion av testosteron eller nåt ? 

Syran du menar låter som ngt som heter glycolic acid på engelska, borde väl typ heta glykolsyra på svenska (?). 
    Känner dock själv att något borde kunna göras åt det hormonella problemet, om jag nu har något, istället för att smeta massa saker på huden Foten i munnen Använder just nu differinkräm från vårdcentralen, men slutar jag så är jag körd. Även viss mat gör så jag får nya finnar... Det är därför jag undrar om jag inte har någon hormonell rubbning.     
  • Uppsalapojkarna

Jag har pcos och därmed överproduktion av hormonet som håller testosteronet i schakt i kroppen, vilket då innebär ökad testosteronmängd

• Anonym (finnig)
    Uppsalapojkarna skrev 2012-10-08 17:33:30 följande:
    Jag har pcos och därmed överproduktion av hormonet som håller testosteronet i schakt i kroppen, vilket då innebär ökad testosteronmängd

Ahh då förstår jag!! Har du oregelbunden mens och sånt där som kommer med PCOS ?
    Ibland undrar jag om man kan ha det utan att för den delen ha oregelbunden mens ... ska kolla upp det nu 
  • FruSen

Jag har PCOS och har alltid haft mycket finnar.
    Har dock alltid haft oregelbunden mens men i övrigt upplever jag inga symptom så som ökad behåring tex. Jag har dock förhöjda testosteronvärden.
    Jag har som sagt alltid haft oregelbunden mens men när jag vägde mindre (ca 50 kg) var den dock mer regelbunden och kom med ca 30-50 dagars mellanrum ungefär. Så regelbunden den kunnat bli
    Men det gjorde stor skillnad nu när jag väger 10 kg mer. Nu har jag varit tvungen att stimulera för att få igång en mens då den hållit sig borta flera i månader.

• Uppsalapojkarna

Mensen blir oregelbunden om jag går upp i vikt, men bara några få kilon gör enorm skillnad.
    Måste hålla låg vikt för att kroppen ska fungera bra. Bäst mår min kropp när jag väger kring 48kg till mina 159cm, men då har jag nog lätt/smal benstomme, för jag kan ge ner ytterligare ett par kilon utan problem.

Nu har jag väl vägt kring 52kg och då fungerar inte kroppen så bra och då kommer även sötsuget.

• FruSen
    Uppsalapojkarna skrev 2012-10-08 20:56:06 följande:
    Mensen blir oregelbunden om jag går upp i vikt, men bara några få kilon gör enorm skillnad.
    Måste hålla låg vikt för att kroppen ska fungera bra. Bäst mår min kropp när jag väger kring 48kg till mina 159cm, men då har jag nog lätt/smal benstomme, för jag kan ge ner ytterligare ett par kilon utan problem.

Nu har jag väl vägt kring 52kg och då fungerar inte kroppen så bra och då kommer även sötsuget.
    Jag verkar ha en gräns kring 50-55 kg... Är 161 cm lång. Då sköter sig mensen rätt ok.
    Passerar jag 55 så går det käpprätt åt skogen med mensen.
  • Anonym (finnig)

Vad intressant att menscykeln rubbas för er när ni går upp i vikt, visste ej att det var ett PCOS-symtom. 

Har själv regelbunden mens, vad jag vet, men har å andra sidan bara varit 5 kg tyngre som mest. Annars är jag helt normalviktig. Det enda jag tycker är skumt med min kropp är som sagt att jag alltid har haft sjukt oljig hy och finnproblem... Vet inte om jag har ökad behåring, eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska jämföra med.  

• Uppsalapojkarna

sug efter sötsaker och kolhydrater?

Jag har tom en massa problem med finnar i hårbotten, vilket är svårare att behandla. I övrigt inte så svår akne, men ändå jobbig.

• Anonym (finnig)
    Uppsalapojkarna skrev 2012-10-09 09:11:58 följande:
    sug efter sötsaker och kolhydrater?

Jag har tom en massa problem med finnar i hårbotten, vilket är svårare att behandla. I övrigt inte så svår akne, men ändå jobbig.

Jag brukar typ mest bli sugen på kolhydrater/sötsaker i mängder när jag är antingen hungrig eller håller på att få mens, haha!

Usch fyfan, finnar i hårbotten låter inte kul :// Det jag har haft är massa minifinnar på kinderna, och ibland pulserande röda finnjävlar när jag ätit ngt onyttigt... Har även så oljig hy att det blir oljefläckar om man torkar av med ett papper Gråter helt blank i ansiktet..  
Svar på tråden Finnig - hormonellt fel ?