• Blåbäret0

Men vad betyder alla dessa f*rbaskade förkortningar?

hehe missförstå mig rätt, men jag blir frustrerad av att läsa rubriker där jag måste lägga till en *blank* i huvudet! :S

har såklart inga problem med förkortningar, tycker de är kanon! Men kan ni lära mig vad de betyder? Tänker på ÄL, BF och alla dessa på familjeliv... tack :)

• Svar på tråden Men vad betyder alla dessa f*rbaskade förkortningar?
  • Meus Veritas

Äl är ägglossning
    Bf är beräknad förlossning
    Bim beräknad icke mens om jag förstått det rätt

• HelenFr

UL ultraljud
    RUL rutinultraljud
    VUL vaginalt ultraljud
    TUL tillväxt ultraljud
    BM barnmorska
    OT off topic
    CB clearblue
    TL testlagret
    FET frozen embryo transfer
    IVF in vitro fertilisation

• HelenFr

FVP fostervattensprov
    MKP moderkaksprov
    KUB/ NUPP fosterdiagnoatiskt test nackuppklaring
    MVC mödravårdscentral

• Blåbäret0

Oj de va många de...!! Får plugga på lite så man förstår trådarna lite bättre! Tusen tack till er som svarar! Finns de fler?

• Frontline

Här har du lite fler

www.familjeliv.se/Forum-20-298/m67003818.html

AD/APTD = Fostrets magmått vid ultraljud BF = Beräknad förlossning BIM = Beräknad Icke Mens, förhoppning om utebliven mens (= gravid) i nästa period BM = Barnmorska eller Beräknad Mens, beroende på sammanhang BPD = Fostrets huvudmått vid ultraljud BUP = Barn- och ungdomspsykiatri BVC = Barnavårdscentralen BÄL = Beräknad ägglossning CB = Clearblue (graviditets- eller ägglossningstest beroende på sammanhang) DI = Donatorinsemination ET = Embryo Transfer. Embryoåterförande vid IVF  Femur/FL = Fostrets lårbensmått vid ultraljud FET = Frozen Embryo Transfer. Frysförsök vid IVF FL = Familjeliv (denna webbplats) ICSI = Intracytoplasmisk spermieinjicering. Befruktning med microinjektion under IVF IVF = Provrörsbefruktning KK = Kvinnokliniken KR = Känsliga Rummet forumdel för känsliga ämnen med möjlighet till anonymitet KUB/CUB = kombinerat ultraljud och blodprov MA = Missed Abortion, ett slags missfall där inte fostrets stöts ut av kroppen direkt MVC = Mödravårdscentralen MF = Missfall NPF = Neuropsykiatriska funktionshinder NUPP = Nackuppklarning OT = Off Topic, brukar skrivas i inlägg för att tala om att det är utanför ämnet PCO = Polycystiska Ovarier PGD = Preimplantorisk Genetisk Diagnostik. Diagnostik av genetisk defekt på embryot RD = Ruvardag under IVF SM = Senaste mens TD = Testdag under IVF TTD = Fostrets bröstkorgsmått vid ultraljud UA = Utan anmärkning UKH = Utomkvedshavandeskap UL = Ultraljud US = Universitetssjukhuset VC = Vårdcentralen VUL = Vaginalt ultraljud ÄL = Ägglossning ÄP = Äggplock/ägguttag under IVF
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mary 562

hej, på menyn här på vänster sida, under forum"fliken" finns Info & Regler
    och under Den fliken finns en flik som heter Förkortningar :)   
    Mvh

• Blåbäret0
    Frontline skrev 2012-10-08 06:00:30 följande:
    Här har du lite fler www.familjeliv.se/Forum-20-298/m67003818.html
    AD/APTD = Fostrets magmått vid ultraljud BF = Beräknad förlossning BIM = Beräknad Icke Mens, förhoppning om utebliven mens (= gravid) i nästa period BM = Barnmorska eller Beräknad Mens, beroende på sammanhang BPD = Fostrets huvudmått vid ultraljud BUP = Barn- och ungdomspsykiatri BVC = Barnavårdscentralen BÄL = Beräknad ägglossning CB = Clearblue (graviditets- eller ägglossningstest beroende på sammanhang) DI = Donatorinsemination ET = Embryo Transfer. Embryoåterförande vid IVF  Femur/FL = Fostrets lårbensmått vid ultraljud FET = Frozen Embryo Transfer. Frysförsök vid IVF FL = Familjeliv (denna webbplats) ICSI = Intracytoplasmisk spermieinjicering. Befruktning med microinjektion under IVF IVF = Provrörsbefruktning KK = Kvinnokliniken KR = Känsliga Rummet forumdel för känsliga ämnen med möjlighet till anonymitet KUB/CUB = kombinerat ultraljud och blodprov MA = Missed Abortion, ett slags missfall där inte fostrets stöts ut av kroppen direkt MVC = Mödravårdscentralen MF = Missfall NPF = Neuropsykiatriska funktionshinder NUPP = Nackuppklarning OT = Off Topic, brukar skrivas i inlägg för att tala om att det är utanför ämnet PCO = Polycystiska Ovarier PGD = Preimplantorisk Genetisk Diagnostik. Diagnostik av genetisk defekt på embryot RD = Ruvardag under IVF SM = Senaste mens TD = Testdag under IVF TTD = Fostrets bröstkorgsmått vid ultraljud UA = Utan anmärkning UKH = Utomkvedshavandeskap UL = Ultraljud US = Universitetssjukhuset VC = Vårdcentralen VUL = Vaginalt ultraljud ÄL = Ägglossning ÄP = Äggplock/ägguttag under IVF
    Livet är underbart när underlivet är bart :)

Whoaaaa jösses!! Det fanns ju galet många!! Blir läsning när hjärnan är påslagen...! Tusen tack. Nu kommer jag ju att hänga med :D
  • Blåbäret0
    Mary 562 skrev 2012-10-08 06:03:31 följande:
    hej, på menyn här på vänster sida, under forum"fliken" finns Info & Regler och under Den fliken finns en flik som heter Förkortningar :)    Mvh  

Ok hoppsan de hade ja ingen aning om! Får ta mig dit vid bra tillfälle, tack!
Svar på tråden Men vad betyder alla dessa f*rbaskade förkortningar?