• Noomy

Hjälp mig med att hitta namn till dottern

Hejsan! Det är så att jag nyligen fått en dotter. Behöver lite hjälp med namnförslag. Helst ska det vara muslimskt som passar in överallt. Men funkar även med andra namn. Helst något internationellt. Namn vi har tänkt på är: Anisa, Anila och Rina. Vill gärna höra vad andra tycker om de namnen, vad de får er att tänka på när ni hör de. Och massa namnförslag tack :)

• Svar på tråden Hjälp mig med att hitta namn till dottern
  • macci

Först och främst STORT grattis till din dotter!

Nu till namnförslagen.

Leyla/Leila/Lejla
    Sara/Sarah (anses väl vara även muslimskt?)
    Amina
    Fatima (ett namn som blir vanligare o vanligare bland svenskar tom!)

Det är vad jag kan komma på nu.

Själv har jag ett tycke för namnet Amal efter att ha läst en bok där huvudpersonen hette så. Namnets innebörd gör det ännu vackrare :)

• Noomy

Tack ska du ha! Alla namnförslagen var fina men tyvärr finns det redan många i omgivningen som heter så. Förutom Amal och Amina. Vad tyckte du om mina namnförslag då? Vill ha helt ärliga svar :)

• macci
    Noomy skrev 2012-10-08 16:58:26 följande:
    Tack ska du ha! Alla namnförslagen var fina men tyvärr finns det redan många i omgivningen som heter så. Förutom Amal och Amina. Vad tyckte du om mina namnförslag då? Vill ha helt ärliga svar :)
    Jo, det är ju ganska vanliga namn som jag gav förslag på, haha.. Det jag tänkte var "ok, muslimska namn som smälter in" och då blev Leila och Sara det första jag kom att tänka på.

Alla tre namn var fina som du själv föreslog tycker jag. Iaf de två första. Rina är jag lite kluven kring MEN det är ditt barn och du som ska vara bekväm med namnet.. inte vi på FL. Så är rädd att säga för mycket :)

Nu kom jag på ett fint namn. Hade en bekant (ok, klasskompis i högstadiet för ett århundrade sen) som hette så. Medina (med eller utan h på slutet, minns inte), väldigt fint namn enl mig, sen lämnar det ju ett gott intryck att personen ifråga var en väldigt go tjej!

Esmeralda.. också fint. Men det kanske är spanskt :D
  • Noomy

Har tänkt på namnet Medina en hel del, men vill inte att det ska vara ett typiskt muslimskt namn för hennes skull. Hon kanske blir missnöjd när hon blir stor.

• Noomy

Men namnet Anisa, vad säger du om det? Och alla nu som läser och inte skriver, kom igen vill veta vad ni tycker.

• Lola23

Anila!! Superfint och om hon/ni vill kan hon kallas Anni, dock tycker jag anila är finare :) passar bra i sverige och muslimska länder, ja överallt enligt mig! :) 

• macci
    Noomy skrev 2012-10-08 18:34:46 följande:
    Har tänkt på namnet Medina en hel del, men vill inte att det ska vara ett typiskt muslimskt namn för hennes skull. Hon kanske blir missnöjd när hon blir stor.
    Varför skulle hon bli missnöjd över ett superfint namn bara för det är muslimskt? Uppfostrar du din dotter till att vara stolt över vem och vad hon är kommer hon definitivt inte vara missnöjd, tvärtom.

TS, jag tror att du bryr dig för mycket om vad andra kommer tycka och tänka.

Och för att svara på din andra fråga - Anisa, Anila (Anina, Anita, Anida, Anira), känns som att vilken bokstav jag än lägger i det där namnet så blir det vackert. Gillar kombinationen skarpt, så om du känner för Anisa, kör på det. Ren nyfikenhet, hur uttalar du det? Aniiiisa eller Anissa - dra ut på namnet eller trycka på S:et? (ännu en fördel - fint uttal vilket som ;))
  • Noomy

Ja, båda är fina. Svårt att bestämma sig. Jag bryr mig inte om vad andra kommer tycka sen, men vill att min lilla sessa ska vara så nöjd som möjligt. Inte gnälla på mig om att jag gjort ett dåligt namnval. Därför tänkte jag fråga lite vad andra tycker så vet man lite vad de flesta har att säga om namnen. Glad att du gillar kombinationen :) Anisa uttalar jag Aniiisa. Anila tyckte jag var lite finare, men det är inte ett muslimskt namn vilket min mans familj tycker är viktigt att det ska vara. Så känns lite fult att välja Anila när det bara handlar om en bokstav haha. Känns som inget namn är fint nog haha.

• Delphin80

Jag tycker att Amina är jättefint så heter min kusinbarn. Medina är också vackert. Sheila och också vackert. Nella och Enna. Anisa tycker jag är lite namn på en äldre person.

Svar på tråden Hjälp mig med att hitta namn till dottern