• Kalium

jag är en tjej som kör godståg, undrar ni något?

Kanske har ni tänkt jobba som lokförare och vill veta mer? Eller är ni allmänt nyfikna på något?

• Svar på tråden jag är en tjej som kör godståg, undrar ni något?
  • Anonym

har du utbildning sen gymnasiet eller har du studerat på vuxenutbildning? hur är arbetstiderna? går det att ha barn när man har det arbetet eller är man borta för långa tider? hur lång är utbildningen?

• Kalium

Ingångslön? Hmm, kanske 4000 lägre än fullt betalt som man har efter 1-2 års arbete. O lönen ligger då på runt 28000-36000 brutto. Med lite tillägg, ob och lite förseningsövertid får man ut minst 25000.

• Themis

COOL!

Jag har en klasskompis som är busschaffis (långfärd) och bilkårist, det händer att jag blir lite avundsjuk på alla roliga fordon hon får framföra.

Hur mycket jobbar du/är hemma en normal månad?

Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Kalium

Jag blev utbildad internt på mitt företag men det finns yh-utbildning att gå. Den är på ett år sedan när man anställs är det tre månaders utbildning till, på lok och det sista finliret så att säga. Arbetstider? Jo tack, kan börja precis när som helst på dygnet o man är aldrig riktigt säker på att komma hem i tid. Förseningar på någon timme eller mer är inte ovanligt. Så det kräver att man har en partner med kontorstider om man ska få barn o dagistider att gå ihop... Men rätt lång bortavaro gör ju att det blir mycket tid hemma. Vissa företag tillämpar 7-7, jobb en vecka, ledig en. Ibland, i snöstorm och skyfall är det inte roligt att gå ut och växla ihop ett tåg, det är kallt, mörkt och tungjobbat... Nu till det positiva. Man är sin egen, eget ansvar. Normala dagar är det helt ok att växla, till och med roligt, man får tänka själv och när solen lyser är det helt underbart! Det är mysigt att kliva upp på lilla loket och dra iväg i natten. I mångt och mycket har man Sveriges vackraste utsikt från sitt "skrivbord"!!!

• Kalium

Min arbetstid är 36 timmar. Och ja det är coolt, tycker jag fortfarande efter tio år! 90 ton lok och 600 m tåg, underbart!

• Kalium

Min arbetstid är 36 timmar. Och ja det är coolt, tycker jag fortfarande efter tio år! 90 ton lok och 600 m tåg, underbart!

Svar på tråden jag är en tjej som kör godståg, undrar ni något?