• Anonym

Båda föräldraledig första året utan föräldrapenning

Det dök upp en liknande tråd tidigare om båda kan vara föräldralediga första året samtidigt. Svaret blev lite svävande så jag ställer frågan här som jag vill ha svar på.

Jag och tjejen väntar barn nästa år. Båda arbetar 100%

Vi tänkte vara föräldralediga båda två samtidigt UTAN att ta någon föräldrapenning.

Tjejen hela första det året.
    Killen hela första halvåret.

Alltså tillsammans hela det första halvåret. Vi ska leva på besparingar kombinerat med semesterersättningar, kapitalinkomster & ersättning från jobb som står i avtalet när man får barn.

(förutom dessa 10 dagar som man får i samband med barnets födsel)

Visst är detta upplägg möjligt? Arbetsgivare kan inte stoppa detta? SGI är skyddad första året?

Något annat man bör tänkta på eller som vi har missat?

• Svar på tråden Båda föräldraledig första året utan föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!
    Från Försäkringskassan finns inga hinder för att göra som du skriver; att båda föräldrarna är föräldralediga samtidigt det första halvåret.

Båda föräldrarnas SGI är skyddad från att barnet föds till att barnet fyller ett år.

Hur det ser ut på arbetsgivarsidan kan jag inte svara på, om det skulle finnas något som hindrar det upplägget därifrån. 

Hälsningar
    Bushra, handläggare 

• Anonym

Okej, tack Bushra

Enligt upplägget ovan; Behöver det anmälas till försäkringskassan på något sätt även fast vi inte har för avsikt att ta ut någon föräldrapenning? (förutom tillfällig föräldrapenning i samband med barnets födelse)

• Försäkringskassan

Hej!

Nej, det behöver ni inte göra. Det är först när ni tänker ansöka om ersättning från Försäkringskassan som ni måste anmäla senast samma dag som ni ska vara lediga.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Båda föräldraledig första året utan föräldrapenning