• Karisma

Surfplatta, ni som förstår er på den!!

Funderar på att köpa en surfplatta, nämligen den nedan.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/surfplatta/GTP5100TSANEE/samsung-galaxy-tab-2-10-1-16gb-wi-fi-3g-svart-silv?scid=PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

Vad tror ni är den ngt att ha? (Appel är inget alt)

Hur fungerar det med att få internet på den när man inte är hemma och utnyttjar sitt trådlösa internet? Måste man stoppa i ett simkort från mobilen som har internet eller kan man köra trådlöst från mobilen? Är som sagt helt dum ang hur jag kan surfa på den. Vill ju helst inte behöva plocka ur simkortet från mobilen varje gång jag ska ha plattan. :P

/Kristina

• Svar på tråden Surfplatta, ni som förstår er på den!!
  • Fia 28

Svågern har just dendär plattan och han är nöjd.
    Enklast är väl att köpa ett till abonnemang som endast har surf. Kostar inte mycket alls per månad.

• niky40

Jag är nöjd med min. Har fått tvillingkort från min operatör så att jag slipper byta kort hela tiden.

• katalysator

Det där är en helt okej surfplatta.

Om du kan koppla upp den mot nätet via din mobil beror helt och hållet på vilken mobiltelefon du har och om den har funktioner för nätverksdelning eller inte Glad Är det en smartphone eller en hyfsat ny annan telefon går det troligen jättebra. Alternativet är ju att du skaffar ett särskilt simkort till paddan, antingen ett tvillingkort till det du har i mobilen eller ett särskilt kontantkort bara för att surfa på.

• Meddelande borttaget
  • Karisma
    katalysator skrev 2012-10-08 11:08:27 följande:
    Det där är en helt okej surfplatta.

Om du kan koppla upp den mot nätet via din mobil beror helt och hållet på vilken mobiltelefon du har och om den har funktioner för nätverksdelning eller inte Glad Är det en smartphone eller en hyfsat ny annan telefon går det troligen jättebra. Alternativet är ju att du skaffar ett särskilt simkort till paddan, antingen ett tvillingkort till det du har i mobilen eller ett särskilt kontantkort bara för att surfa på.

Karln har en samsung galaxy s3 lr vad den nu heter. Skulle vi skaffa ett tvillingkort så skulle det kosta oss 69kr i månaden (har telia, jag flex mellan han flex liten)) vilket känns onödigt då den kommer användas till 90% hemma i tvsoffan. :) Så om den har nätverksdelning så kan jag få internet på surfplattan utan att behöva stoppa i simkortet från moblen? Eller?

Om man stoppar i sitt simkort i platten då kan väl ingen ringa till mig. eller är jag helt snurrig. Kan ju inte precis slänga upp en sån där stor platta till örat och svara? haha :P

/K
  • katalysator
    Karisma skrev 2012-10-08 11:22:53 följande:

Karln har en samsung galaxy s3 lr vad den nu heter. Skulle vi skaffa ett tvillingkort så skulle det kosta oss 69kr i månaden (har telia, jag flex mellan han flex liten)) vilket känns onödigt då den kommer användas till 90% hemma i tvsoffan. :) Så om den har nätverksdelning så kan jag få internet på surfplattan utan att behöva stoppa i simkortet från moblen? Eller?

Om man stoppar i sitt simkort i platten då kan väl ingen ringa till mig. eller är jag helt snurrig. Kan ju inte precis slänga upp en sån där stor platta till örat och svara? haha :P

/K
    Japp. Nu kör jag själv Apple, så jag vet inte exakt hur man gör med Android, men för mig är det bara att slå på nätverksdelning i mobilen, koppla upp paddan mot den över bluetooth och sedan har båda nätverk. Inget krångel med att flytta simkort. Jag tänker mig att funktionerna borde fungera ungefär lika på Samsungprylarna Glad

Jag vet faktiskt inte om SG2 kan ta emot samtal, men det kanske finns någon app för det? Pluggar man in ett headset är det ju inte jättekrångligt.
  • Karisma
    katalysator skrev 2012-10-08 11:25:34 följande:
    Japp. Nu kör jag själv Apple, så jag vet inte exakt hur man gör med Android, men för mig är det bara att slå på nätverksdelning i mobilen, koppla upp paddan mot den över bluetooth och sedan har båda nätverk. Inget krångel med att flytta simkort. Jag tänker mig att funktionerna borde fungera ungefär lika på Samsungprylarna Glad

Jag vet faktiskt inte om SG2 kan ta emot samtal, men det kanske finns någon app för det? Pluggar man in ett headset är det ju inte jättekrångligt.

Men det är bara genom headset man kan prata i den då? Om man nu kan det. :P Karln vill ha Samsung eftersom han har samsung mobil. Lillebror tycker inte man ska ha Apple. Jag bryr mig inte ang märke. :P

Ska ta och kolla med lillebror om han kan ngt om det där med nätverksdelning mellan mobil och plattan. Datorer och sånt kan lillebror men han är inte helt insatt i surfplattor och vilken man bör köpa.

Tack för svaren, ska se om vi får till det här m trådlöstinternet på den. :)  

/K  
  • niky40

Jag har en Samsung galaxy s3 och en tab. Har inte provat att dela nätverk men kan göra det under dagen och meddela hur det gick.

• Karisma
    niky40 skrev 2012-10-08 11:34:26 följande:
    Jag har en Samsung galaxy s3 och en tab. Har inte provat att dela nätverk men kan göra det under dagen och meddela hur det gick.

Åhh vore väldigt snällt om du kunde testa det. :)

Är less på allt som har att göra med bärbara datorer just nu så jag tänkte testa en surfplatta. :)

/K
  • niky40
    Karisma skrev 2012-10-08 11:36:29 följande:
    Åhh vore väldigt snällt om du kunde testa det. :)

Är less på allt som har att göra med bärbara datorer just nu så jag tänkte testa en surfplatta. :)

/K

Återkommer!
  • Fia 28
    Karisma skrev 2012-10-08 11:34:00 följande:

Men det är bara genom headset man kan prata i den då? Om man nu kan det. :P Karln vill ha Samsung eftersom han har samsung mobil. Lillebror tycker inte man ska ha Apple. Jag bryr mig inte ang märke. :P

Ska ta och kolla med lillebror om han kan ngt om det där med nätverksdelning mellan mobil och plattan. Datorer och sånt kan lillebror men han är inte helt insatt i surfplattor och vilken man bör köpa.

Tack för svaren, ska se om vi får till det här m trådlöstinternet på den. :)  

/K  
    Ja det är endast med headset du kan prata in den.
  • Karisma
    Fia 28 skrev 2012-10-08 12:54:52 följande:
    Ja det är endast med headset du kan prata in den.

haha TACK!! Skulle ju annars se fånigt ut att slänga upp ett sånt där as till örat. :P

/K
  • slazh

Med en modern Androidmobil kan man dela sina mobila internetanslutning via WiFi (lokalt trådlöst nätverk), Bluetooth eller USB (med sladd). WiFi är ju ett trevligt alternativ om man vill dela internetanslutningen med sin surfplatta.

• niky40

Nu surfar jag på min Tab via mobilens internetanslutning. Funkar prima!

• Karisma

Va härligt att det fungerar utan simkort då kmr vi köra trådlöst från mobilen.

Bara kvar då att inhandla surfplattan på bästa ställe. :P 

Tack alla som svarat i tråden, hoppas jag blir lika nöjd med min som ni verkat vara.

/K 

Svar på tråden Surfplatta, ni som förstår er på den!!