Det här med blåmärken på barn..
Man läser ju överallt på nätet om att "många blåmärken kan vara tecken på bakomliggande sjukdom" typ leukemi och liknande hemskheter..
Men gäller det även om blåmärkena finns av förklarliga anledningar?
Vår 3-åring har i stort sett alltid mycket blåmärken på benen, främst underbenen och knäna.
Han är ett väldigt aktivt barn, som springer och leker och klättrar mycket. Dessutom ramlar och snubblar han mycket, han bär nämligen glasögon och dessa sitter lite si och så samt att han har lite svårare med avståndsbedömning. Sedan är han nog lite klumpig (får man säga så..?) till sin natur..
Ibland har han blåmärken på underarmarna - precis där han tar emot sig när han springer och tex ramlar framlänges. Blåmärkena sitter liksom på de utsatta "stötytorna" - smalben, knän, underarmarna..
De verkar inte komma 'lätt' direkt, här om dagen gick han med pannan rakt in i dörrposten men inte blev det nåt märke då inte..en annan gång slog han kinden i en stolsarm, inte heller då blev det något.
Blåmärkena är små (sällan större än en 1-krona), och de läker fort på bara några dagar.
Han är inte alls lättblödande i något annat avseende.
För ca 2 veckor sedan hittade jag två små märken på ryggen och nåt på rumpan, och då blev jag först rädd och tänkte att det är ett lite udda ställe...men så kom vi på att han och hans kusin hade (när vi var på släktkalas) ägnat en stor del av kvällen åt att kana utför den långa trappen på rumpan och ryggen..troligen hade han förvärvat märkena då.
Har faktiskt även frågat BVC som inte tycker det låter konstigt, de menar att vissa får mer blåmärken, andra mindre. De menar också att det är när stora blåmärken uppstår oförklarligt eller till synes utan anledning, som man ska börja bli vaksam.
Hans blåmärken kan vi ju typ alltid härleda till något, så de är ju inte oförklarliga...
Egentligen har vi tyckt att han haft mycket blåmärken ända sedan han började på dagis (18 mån) och blev självständigare och rörligare.. så det är ju inte något plötsligt uppkommet fenomen.
Men ibland när jag ser de där blåfläckiga små benen så kan jag inte låta bli att fundera...
Vad säger ni mer vana föräldrar?? Ska jag lita på BVC och sluta hönsa?