• Kelli

    Att bli familjehem

    Hej!
    Jag undrar lite om det här med familjehem. Jag och min sambo har precis börjat prata om det, då det är något som jag hemskt gärna skulle vilja göra.
    Mina föräldrar har varit kontaktfamilj/familjehem, så jag vet ju vad det innebär.

    Men, det jag undrar över. Kan man vara för ung, för att få bli det? Eller att jag och min sambo inte varit tillsammans tillräckligt länge?
    Vad kan det annars finnas för anledningar till att man blir "bortsållad"?

    Jag är 23 år och min sambo 32, vi har varit tillsammans i lite drygt 2 år och 2 månader. Vi har en dotter på 6 månader och bor i en villa som vi renoverat helt invändigt. Vi har det "gott ställt"

    (Om det nu kan vara något att gå på)

    Vore tacksam för svar!

  • Svar på tråden Att bli familjehem
  • Whitetrash86

    vad jag har hört (från att mina föräldrar var fosterfamilj) så måste man vara gift... men dom kanske har ändrat på det?

  • Qliana

    Jag tror inte er ålder spelar in. Jag är god man åt en ungdom som är placerad hos en ung person som studerar. Det är en mycket bra placering som ger ett perfekt stöd.

    Det finns många olika företag som utreder familjehem samt socialtjänsten själva. Prata med dem och se vad de har för kriterier.

  • glassen

    Det kan göras olika bedömningar i olika kommuner, men generellt sett finns det inget ålderskrav. Det är den personliga mognaden man tittar på, och man behöver inte vara gift!
    Ett skäl till att ni kanske blir bortsållade just nu är att er dotter fortarande är så liten, och om ni planerar nytt barn de närmaste åren.  

  • TaSe

    Kontakta soc i er kommun. Det råder nästan alltid brist på familjehem och att utreda huruvida ni passar kan ta tid.
    Men, man behöver inte vara gift och din ålder är inget hinder.
    Jag och maken (då sambo) fick vårt första uppdrag som avlastning när vi var 22.

  • Mariana 580

    Hej, vi har samma funderingar här, men min erfarenhet kommer från att ha varit placerad själv i tonåren. :)

    Jag ringde igår i Falu kommun och frågade om kraven. Jag blev tillsagd såhär:

    Behöver inte vara gift.
    Behöver inte bo i hus. (utrymme behövs naturligtvis)
    God ekonomi, vilket innebär att man inte skall bli fosterhem pga ekonomiska behov.
    De gör olika kontroller, belastningsregister, kronofogde osv.
    De har först en informationsträff innan man ansöker.
    Sen är det ansökan + kontroller.
    sedan e det grundlig intervju samt ev. olika kurser och möten.

    De har höjt kraven och kontroller väldigt mycket, vilket är bra.
    Att du har erfarenhet är ett bra +

    Som jag förstår är vi åldersmässigt lämpade, vi är 28 och 32.
    Men det handlar nog mest om mognad, inte åldern i sig. 23 är nog helt okay tror jag.

    Ring till din kommun och tala med dem å be om en informationsmöte.

    lycka till!

  • Gaaaa

    Jag har också en fråga.
    Vi är mitt upp i utredningen kanske har en månad kvar tills vi får svar.
    Nu är det så att vi vet att det finns ett barn som skulle passa oss jätte bra, men vi vågar inte ta upp det med våra handläggare.
    Och om/när vi blir godkännda så vill vi ju att det går så fort som möjligt.
    Jag kommer att behöva vara hemma med barnet.
    På min arbetsplats så har vi 1 månads framförhållning på tjänstledighet.. och jag vet inte hur jag ska planera in den.
    Min fråga är: Får man betalt från socialen under inskolningen och förberedelse i hemmet??

Svar på tråden Att bli familjehem