• Anonym (Mimmi)

Jag har sån "ångest" för att jag är gravid igen

Det tog oss 1.5 år att bli gravida med vårt första barn och det var ett mycket efterlängtat barn! Nu är första barnet precis 1 år och vi vill såklart ha syskon. Vi har alltid pratat om att vi skulle vilja ha barnen tätt om det är möjligt.
    Nu försökte vi vara inställda på att det kan ta tid igen. Vi påbörjade våra försök när första barnet var 10 månader och det tog sig direkt! Självklart visste vi att det kunde bli så och vi är oerhört glada att vi får möjligheten att bli föräldrar igen!

Nu är jag bara i vecka 7 än men en jobbig ångest har dragit över mig sista två veckorna. Var detta en bra idé? Vi kanske skulle låtit vårt första barn ha oss föräldrar för sig själv en lägre preiod? Orkar vi? Jag hinner inte jobba så mycket emellan, kanske dumt?

Å ena sidan är jag fantastiskt glad men jag avskyr att dessa negativa tankar dyker upp i mitt huvud....För övrigt har vi en god ekonomi, bor i en rymlig villa osv så det är inga sådana "hinder" utan enbart tankar...

Nån mer som går i samma tankar?   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-08 12:14
    Kan tillägga att det kommer aldrig bli aktuellt att avsluta graviditeten för vi vet att vi kommer klara detta.

• Svar på tråden Jag har sån "ångest" för att jag är gravid igen
  • Anonym (Mimmi)

Ingen som känner igen sig?

• Anonym (13)

Å tack gode gud! Äntligen nån mer än jag som mår dåligt,inte för att jag önskar någon att må som jag gör,men skönt att se att det finns fler!

Vår graviditet var absolut INTE planerad,vi har "stora" barn och småbarnstiden är sedan länge sedan förbi.Först blev jag chockad,men sen glad och vi båda små skrattade lite över det hela.Fick reda på det väldigt tidigt,redan innan mensen var försenad.
    Nu är jag 6+ bla bla bla och en ångestfylld känsla har slagit sig in i :( Saker som "Herre gud kommer jag/vi att orka detta" "shit vad har vi gett oss in på" slår mig hela tiden :/  Jag har redan haft riktiga problem med illamående,förstoppning,yrsel.....men jag tror att ångest attackerna gör det ännu värre!
    Här är det heller inte aktuellt att inte behålla barnet utan självklart ska vi behålla barnet! Men jag trodde inte att jag skulle må så här fruktansvärt dåligt och ha så här mycket negativa tankar :/ Hallå det är väl glad man ska vara!?

• Anonym (Mimmi)

Jag har flera vänner som ska ha sitt andra barn nu och det är 2.5-3 år mellan deras barn. De uttrycker lite samma känslor som mig, hur ska vi orka vara vakna på nätterna nu igen, börja byta blöjor igen osv. Så oavsett när man skaffar syskon så dyker det nog upp frågeställningar. Vi har ju inte kommit ur blöjorna och barnmaten än så den förändringen blir inte så stor.

Jag läste en krönika en gång och den författaren skrev det att hon upplevde att många har svårare att fatta beslut om när syskon är lämpligt mot när man ska ha första barnet så detta kanske hör till.

Jag hoppas och tror att dessa tankar försvinner när vi på VUL i vecka 9 får se ett liv därinne (för det hoppas vi ju) och när magen börjar växa.

Jag har mina stunder då det känns riktigt bra och sen kommer andra stunder då det känns jobbigare.      

Speciellt för er att oplanerat bli gravida när ni har "stora" barn då känns det som om det är någon annan som bestämt att det ska bli så för er. Ni behövde inte ta det beslutet, det gjorde ödet :)

Hur gamla är era "stora" barn? Var det inte alls i era tankar att skaffa ett tredje nångång?      

• Anonym (13)

För flera flera år sedan pratade vi om att vi ev kanske ville ha en liten igen,men som sagt det var många år sedan,när minsta börjat skolan.Nu går de i högstadiet & mellanstadiet!

(Vi fick barn väldigt tidigt,så åldersmässigt är vi inte för gamla strax över 30 båda 2)

Jag har haft väldiga problem med p-piller och kopparspiraler osv,nu var det meningen att jag skulle sätta in en hormonspiral.Man tog ut kopparspiralen och jag hade en infektion så man ville inte sätta i den nya på en gång.
    Ingen allvarlig infektion men dom ville tydligen inte hålla på så den skulle bli värre.
    I vilket fall så vart jag gravid mellan urtagning och isättning och det var som sagt inte planerat alls.

Jag tror att det är flera faktorer som gör att jag får panik.Hur ska alla reagera,jag har en vänninna som käääämpar för att bli gravid men inget händer och hon är deppig & ledsen som bara den,hur ska hon känna när jag berättar!? I somras skaffade vi 2 hundar dessutom.Plus att jag nu märker hur mycket det är jag gör här hemma! Eftersom jag mår fruktansvärt illa så sover jag mest och vårt hem ser ut som ett bomb nedslag i och med de :/ Många tankar!!!

• Dragonball

Jag skrattar nästan för det är samma här. Tog flera år plus ferilitetsutredning och ingrepp för att få till första barnet. För att inte tala om de ca 10 år innan jag letade efter någon som ens ville börja försöka ha familj med mig.

Så vi tänkte att vi börjar försöka rätt snart, det dröjer nog flera år att få till ett syskon! På andra försöket tog det sig och vi är glada och barnet är planerat, men oväntat kanske man ska säga? Trodde att det skulle ta ca 2 år minst!

Är i vecka 9 och har varit rätt stressad. Tänk "vad har jag gett mig in på?" osv.

Men det har nu börjat landa. Det ska nog gå bra för det måste gå bra.

Det är ju vårt älskade barns syskon! 

Gjorde ultraljud förra veckan och det känns faktiskt mer väntat och normalt nu. Men har nog andra vanliga syskonfunderingar också eftersom jag blir orolig. Tänker hur ska jag älska detta barn lika mycket? GÅR det ens? 

• Anonym (Mimmi)

Det känns i alla fall lättande att höra att det är fler som tänker liknande. Då är jag kanske inte så konstig ;)

När vi tillslut blev gravida med vårt första barn så var det den största lyckan jag har upplevt. Det var som ett lyckrus i flera veckor. Samma månad som vi blev gravida skulle vi påbörja vår första IVF så detta kändes som ett mirakel i sista stund. Jag visste då att det fanns risk att det skulle sluta i mf/ma och var oerhört rädd för det. Nu blev det en fantastisk tös istället.

Denna gången när det gick så snabbt så blev jag helt klart glad och kände mig priviligerad som får denna möjligheten att bli gravid igen! Jag har läst många IVF-bloggar då vi själva var så nära och är så glad att jag får denna möjligheten. Denna gång var jag inte lika rädd för att nåt skulle hända (lite orolig är jag men inte på samma sätt) och det har nog att göra med att det gick så bra sist och snabbt att bli gravid igen. Detta stör mig också..att jag inte är lika överlycklig över denna graviditeten som vid förra. Men det var i och för sig väntat med tanke på vilken väntan det var sist.

Jag är fortfarande hemma föräldraledig och är så extremt trött!!! Jag lägger allt krut på att sköta dottern men själv går jag i pyjamas till kl 16 (och då drar jag bara på mig gårdagens kläder) och komma ut....ja ute har vi inte varit mycket sista veckorna. Denna tröttheten gör att jag tänker ännu mer på hur jag ska orka. Dock vet jag att denna tröttheten är gravidrelaterad och höll i sig till v 16 med dottern så det blir bättre, mycket bättre. Just nu känns dock minsta toalettbesök som en bergsbestigning.

Vi var och kollade på syskonvagn igår för vi var ändå i affären för annat ärende. Bara jag tog i handtaget så kände jag återigen, hur ska jag orka? Jag orkar knappt gå tillbaka till bilen nu...

Men jag vet ju att det vänder :)             

• Anonym (Skäms)

Det känns som jag läser om mig när jag läser dina inlägg ts. Väntade ett par år på första barnet, utredning visade kassa spermier på maken å ivf en månad bort, få blev jag gravid. Grät av lycka och flög på moln blandat med rädsla hela graviditeten. Vi hade ju insett av våra chanser för syskon var små, vi är närmare 40 än 30 båda två dessutom. Döm om vår förvåning när vi lyckades på första försöket då vi dessutom bara hade 6 en gång pga sjukdomar som gick runt runt i familjen. Är så tacksam för det ska bli ett syskon å så glad vi slapp vänta jättelänge igen men jag tror att chocken över att vi lyckades direkt har ställt till det lite. Barnet är välkommet och planerat men jag blev inte alls så glad denna gången (känns hemskt). Tyvärr så har mina mixade känslor suttit i hela graviditeten och nu är det bara en månad till bf och jag är inte sprudlande glad ännu. Funderar mkt på hur allt ska gå, hur kommer det bli för sonen, kommer jag klara av att rodda 2 på en gång, är det ens möjligt att älska en till lika mkt? Kan på något vis fortfarande inte riktigt förstå att det snart kommer em bebis, trots jättemagen, onda fogar och sug på viss sorts mat. Jag vet ju att jag är gravid, älskar magen å sparkarna däri men kan inte riktigt greppa vad det faktiskt innebär, det är en livs levande liten människa i mig s snart kommer ut. Jag skäms enormt över mina tankar så det är så skönt att se det finns flera som är förvirrade.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Skäms) skrev 2012-10-09 15:16:07 följande:
    Det känns som jag läser om mig när jag läser dina inlägg ts. Väntade ett par år på första barnet, utredning visade kassa spermier på maken å ivf en månad bort, få blev jag gravid. Grät av lycka och flög på moln blandat med rädsla hela graviditeten. Vi hade ju insett av våra chanser för syskon var små, vi är närmare 40 än 30 båda två dessutom. Döm om vår förvåning när vi lyckades på första försöket då vi dessutom bara hade 6 en gång pga sjukdomar som gick runt runt i familjen. Är så tacksam för det ska bli ett syskon å så glad vi slapp vänta jättelänge igen men jag tror att chocken över att vi lyckades direkt har ställt till det lite. Barnet är välkommet och planerat men jag blev inte alls så glad denna gången (känns hemskt). Tyvärr så har mina mixade känslor suttit i hela graviditeten och nu är det bara en månad till bf och jag är inte sprudlande glad ännu. Funderar mkt på hur allt ska gå, hur kommer det bli för sonen, kommer jag klara av att rodda 2 på en gång, är det ens möjligt att älska en till lika mkt? Kan på något vis fortfarande inte riktigt förstå att det snart kommer em bebis, trots jättemagen, onda fogar och sug på viss sorts mat. Jag vet ju att jag är gravid, älskar magen å sparkarna däri men kan inte riktigt greppa vad det faktiskt innebär, det är en livs levande liten människa i mig s snart kommer ut. Jag skäms enormt över mina tankar så det är så skönt att se det finns flera som är förvirrade.
    Det verkar inte som om detta är så ovanligt...dock kanske inte alla som kan med å erkänna sina mindre roliga tankar.
    Redan när jag precis hade fått min dotter så tänkte jag att det kommer aldrig bli "första barnet" igen. Första barnet är man så engagerad i och läser om utvecklingen i varje vecka under graviditeten, lägger massor av krut på varje litet inköp till den kommande bebisen osv. Det sörjde jag redan då att jag aldrig mer skulle få uppleva. Dock har man en annan erfarenhet när barn nummer två kommer. Även om det kommer en helt ny liten människa som man ska lära känna så har man varit med förr iaf. Det kan jag ändå glädjas över.

Å det där med att älska sitt andra barn lika mycket som första...det tror jag de flesta brottas med. Det är ofta något som kommer på tal i min kompiskrets. Det är ju en otroligt speciell kärlek som växer fram till sitt barn. När min dotter föddes så kändes det som om min högerarm kom ut. Hon var så självklar men den häftiga kärleken, det var den som vuxit fram under hennes första år. Idag har jag så svårt att se att någon kan komma upp i den kärleken som jag känner för henne men samtidigt säger de som har flera barn att det går så det får jag tro :)    

Vårt första barn har varit ett extremt lätt barn. Helammades i 7 månader utan problem, sov snabbt hela nätterna, ingen kolik, go och glad jämt osv.... det får mig att känna att det kan bara bli sämre....åh vilken provocerande tanke.... det ska ju bli ett litet syskon till vår lilla tjej. Vårt andra barn och jag är bara pessimistisk.... 

• Dragonball
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-10-09 14:24:59 följande:
    Det känns i alla fall lättande att höra att det är fler som tänker liknande. Då är jag kanske inte så konstig ;)

När vi tillslut blev gravida med vårt första barn så var det den största lyckan jag har upplevt. Det var som ett lyckrus i flera veckor. Samma månad som vi blev gravida skulle vi påbörja vår första IVF så detta kändes som ett mirakel i sista stund. Jag visste då att det fanns risk att det skulle sluta i mf/ma och var oerhört rädd för det. Nu blev det en fantastisk tös istället.

Denna gången när det gick så snabbt så blev jag helt klart glad och kände mig priviligerad som får denna möjligheten att bli gravid igen! Jag har läst många IVF-bloggar då vi själva var så nära och är så glad att jag får denna möjligheten. Denna gång var jag inte lika rädd för att nåt skulle hända (lite orolig är jag men inte på samma sätt) och det har nog att göra med att det gick så bra sist och snabbt att bli gravid igen. Detta stör mig också..att jag inte är lika överlycklig över denna graviditeten som vid förra. Men det var i och för sig väntat med tanke på vilken väntan det var sist.

Jag är fortfarande hemma föräldraledig och är så extremt trött!!! Jag lägger allt krut på att sköta dottern men själv går jag i pyjamas till kl 16 (och då drar jag bara på mig gårdagens kläder) och komma ut....ja ute har vi inte varit mycket sista veckorna. Denna tröttheten gör att jag tänker ännu mer på hur jag ska orka. Dock vet jag att denna tröttheten är gravidrelaterad och höll i sig till v 16 med dottern så det blir bättre, mycket bättre. Just nu känns dock minsta toalettbesök som en bergsbestigning.

Vi var och kollade på syskonvagn igår för vi var ändå i affären för annat ärende. Bara jag tog i handtaget så kände jag återigen, hur ska jag orka? Jag orkar knappt gå tillbaka till bilen nu...

Men jag vet ju att det vänder :)             
    Jo, jag vet hur det känns. Jag fick också en sjukdom efter förra graviditeten som också den gör mig trött. Hypotyreos. Så då är också graviditeten en viss risk. Måste ta prover varannan vecka och justera medicinen hela tiden. 

Har också haft den extrema första tiden-tröttheten men tack och lov har den börjat avta och jag försöker tänka att ja, det blir jobbigt, men det kommer att gå och det kan bli en tung tid om jag blir sjukare men det får verkligen gå för det måste det. Och det kommer att bli bättre! Kanske sämre ibland, men bättre.

Ja, man känner nästan lite skuld för man väntade flera ÅR på att bli gravid första gången och nu bara fick det gratis? Har lite svårt att fatta.
  • Marina80

I

Dragonball skrev 2012-10-09 00:43:43 följande:
    Jag skrattar nästan för det är samma här. Tog flera år plus ferilitetsutredning och ingrepp för att få till första barnet. För att inte tala om de ca 10 år innan jag letade efter någon som ens ville börja försöka ha familj med mig.

Så vi tänkte att vi börjar försöka rätt snart, det dröjer nog flera år att få till ett syskon! På andra försöket tog det sig och vi är glada och barnet är planerat, men oväntat kanske man ska säga? Trodde att det skulle ta ca 2 år minst!

Är i vecka 9 och har varit rätt stressad. Tänk "vad har jag gett mig in på?" osv.

Men det har nu börjat landa. Det ska nog gå bra för det måste gå bra.

Det är ju vårt älskade barns syskon! 

Gjorde ultraljud förra veckan och det känns faktiskt mer väntat och normalt nu. Men har nog andra vanliga syskonfunderingar också eftersom jag blir orolig. Tänker hur ska jag älska detta barn lika mycket? GÅR det ens? 

Det är lite lustigt med kärlek till barn: Ju fler man har att dela den på ju större blir den!
  • Dragonball
    Marina80 skrev 2012-10-11 04:26:43 följande:
    I

Det är lite lustigt med kärlek till barn: Ju fler man har att dela den på ju större blir den!
    Ja, det säger folk och jag tror dem lyckligtvis :) Men känns som att HUR ska jag kunna älska ett barn till lika mycket som min son? men alla säger ju att det går! :)
Svar på tråden Jag har sån "ångest" för att jag är gravid igen