• Anonym (timvik)

gravid, timvikaire, sjukpenning?!

Hej! Är gravid i vecka 11 och är sjukskriven sen några veckor tillbaka pga av hyperemasis gravidarum, och är sjukskriven några veckor till men vet inte exakt hur länge beroende på hur jag mår. I nu läget mår jag väldigt dåligt! Till saken hör att jag är timvikarie på ett äldreboende, har gått/går på schema rad fram till sista oktober. Hur blir det därefter med sjukpenning om jag fortfarande mår väldigt dåligt?

• Svar på tråden gravid, timvikaire, sjukpenning?!
  • Försäkringskassan

Hej,
    Om du får sjuklön från din arbetsgivare de första 14 dagarna, så kommer arbetstsgivaren meddela oss efter 14 dagar att du är fortsatt sjukskriven. Då skickar vi dig en blankett till dig, ansökan om sjukpenning, den blanketten kan du även fylla i via vår hemsida om du har e-legitimation och där kan du även följa ditt ärende.

Om du inte får sjuklön från arbetsgivaren, helt eller delvis, så ska du själv göra en sjukanmälan till oss. Det kan du göra via hemsidan.

Läkarintyget ska du bifoga din ansökan om sjukpenning, ibland skickar läkaren in intyget elektroniskt till oss.

Hälsningar,
    Anna, handläggare

• Anonym (timvik)

Jag har varit sjukskriven i 5 veckor redan så det är redan klart.
    Det jag oroar mig för är när mitt vikariat på schema går ut den sista oktober om jag fortfarande är sjukskriven då, hur det då blir med sjukpenningen?? 

• Försäkringskassan

Hej,
    När ditt vikariat går ut sista oktober då blir du registrerad som sjuk och arbetssökande hos oss och fortsätter få din sjukpenning utbetald så länge din sjukpenningrätt är bedömd och godkänd utifrån de läkarintyg som du skickar in till oss.

Det som eventuellt blir annorlunda är dagsbeloppet. Som sjuk och arbetssökande kan du få som mest 486 kr/dag före skatt, eftersom sjukpenningen ska motsvara det du kan få ut i a-kassa.

Så meddela din handläggare när ditt vikariat går ut och du i grunden blir arbetssökande. Du behöver inte anmäla dig på arbetsförmedligen förrän på din första friska, arbetslösa dag.

Hälsningar,
    Anna, handläggare

Svar på tråden gravid, timvikaire, sjukpenning?!