• erimother

Sälja nu eller vänta till efter stambyte

Hej,
    Vi har en jättefin lägenhet i Vasastan som vi vill sälja omedelbart MEN föreningen har bestämt att det ska bli stambyte i början av nästa år och detta drar såklart ner på värdet vilket skulle leda till att Om vi sålde den så skulle det resultera i skulder uppemot 400.000 kr (enligt mäklaren). Så, min fråga är bör vi sälja ändå ELLER ska vi vänta till efter stambytet???

Alltså, hur mycket påverkas eventuella köpare av att det ska bli stambyte i föreningen???

• Svar på tråden Sälja nu eller vänta till efter stambyte
  • Jodyanna

Kan säga att när vi kollade på lägenhet så köpte inte vi om dom skulle göra ett stambyte inom snart framtid. Det bästa tror jag är att sälja efter stambytet :)

• Paksenarrion

Det drar ner priset rejält. Ett traditionellt stambyte med badrumsrenovering - nej tack!

Fast det säljs lägenheter ändå... folk köper precis innan och renoverar och flyttar sen in när allt är klart.. men det är nog inte många som vill göra så. De flesta köper o flyttar in.

Man vet ju aldrig hur lång tid ett stambyte tar även om det finns tidsplan.

• erimother

ja, jag kan tänka mig att folk inte vill köpa en sån lägenhet, i vår förening ska man byta badrum OCH kök...det kommer att finnas temporär toaletter, duschrum och kök men hur kul är det...

• Paksenarrion
    erimother skrev 2012-10-08 15:31:28 följande:
    ja, jag kan tänka mig att folk inte vill köpa en sån lägenhet, i vår förening ska man byta badrum OCH kök...det kommer att finnas temporär toaletter, duschrum och kök men hur kul är det...
    Ska de byta ut allt i köket eller bara dra nya rör?
  • Callan

Är det spikat och klart att det verkligen blir stambyte då?

Hos mina föräldrar har de pratat i 2 år om stambyte och inget händer... 
    Men som de andra skriver så är det inte så lockande att köpa en lgh och inom 4mån ska man bo i baracker osv... 

• Fiona M

jag skulle aldrig köpa boende som inte bytt stammar, tyckte det var skitjobbigt att bo i röran medan det gjordes här.

• erimother
    Paksenarrion skrev 2012-10-08 15:48:38 följande:
    Ska de byta ut allt i köket eller bara dra nya rör?

Allt är inte helt klokrent än men föreningen har sagt att det kommer att ske under Q1 el Q2 nästa år och de ska man byta ut hela badrummet och köket, så det är ganska stort jobb som ska göras.
  • Paksenarrion
    erimother skrev 2012-10-09 09:44:13 följande:

Allt är inte helt klokrent än men föreningen har sagt att det kommer att ske under Q1 el Q2 nästa år och de ska man byta ut hela badrummet och köket, så det är ganska stort jobb som ska göras.
    Ska de byta ut köksinredningen för att dra nya rör eller ska de dra nya rör?

Ska de byta ut köksinredningen får ni ju ett nytt kök och tjänar definitivt på att vänta.
  • erimother
    Paksenarrion skrev 2012-10-09 12:17:20 följande:
    Ska de byta ut köksinredningen för att dra nya rör eller ska de dra nya rör?

Ska de byta ut köksinredningen får ni ju ett nytt kök och tjänar definitivt på att vänta.

jag får dubbelkolla det men vad jag vet så ska de byta ut hela köket inklusive köksluckor och allt.
  • Paksenarrion
    erimother skrev 2012-10-09 13:10:39 följande:

jag får dubbelkolla det men vad jag vet så ska de byta ut hela köket inklusive köksluckor och allt.
    wow, vänta med att sälja. har svårt för att tänka mig att någon vill bo i sånt kaos + att ni får mer pengar om ni säljer en nyrenoverad lägenhet
  • Ms H

Samtidigt kan det ju vara attraktivt för ev köpare att få vara med att välja kök och badrum... Svårt val...

• minola

Vi valde att köpa en lägenhet i en fastighet som skulle börja stambytas inom ett år. Vi såg det som en investering. Vi får vara med och bestämma hur allt ska se ut och det höjer värdet på vår lägenhet utan att det kostar oss något mer än typ 2 månaders obekvämt boende, dessutom var lägenheten markant billigare än andra i området som redan är stambytta trots att den är superfräsch.
    Föreningen har god ekonomi och stambytet påverkar inte våra avgifter etc.

Gubben vi köpte av ville inte ha bostadsrätt överhuvudtaget så jag förstår att han sålde, men jag skulle aldrig sälja innan ett stambyte om jag inte var tvungen. Vinst för köparen, förlust för säljaren.

• erimother

Vi har nu haft hur många som helst som kommit och tittat men ingen har lagt bud än. Efter era råd så har jag nu bestämt mig för att försöka hyra ut den och hoppas på en ljusare framtid.

Tack alla fina! 

• Grappa

Vad menar du med att du skulle få skulder på uppemot 400 000?

Svar på tråden Sälja nu eller vänta till efter stambyte