• Anonym (Undrar)

Den ekonomiska biten.. och andra frågor :)

Hej!

Jag och min sambo funderar på att bli familjehem och jag förstår verkligen inte mycket av denna tabell; www.familjehemmet.se/ersattning_familjehem.php

Jag förstår inte vad prisbeloppet står för, varför det anges som % ex 150% eller 170%?

Sen har jag också förstått att man i vissa fall åker på att skatta en massa? Och vilka pengar är det isf man skattar för? Räknas detta utöver min vanliga lön? Eller är det så att min sambos lön också ska tas i beaktande i det hela?

Samma sak tyvärr med grundarvodet och vad är det förhöja grundarvodet? Är det ifall man får ett barn som tar upp mer tid.

Och har ni andra som är familjehem "vanliga" jobb och hur har det fungerat?

Jag vill inte göra det här för pengarnasskull, hade förmodligen även funderat på detta även om man inte fick några pengar alls. Men jag vill gärna förstå hur det här med ersättningar fungerar (vilket jag inte gör)

Jag och min sambo har en bra ekonomi och får ut cirka 60 000 efter skatt, men det trista vore om detta på något sätt ledde till att vi fick mindre pengar att röra oss med pga skatter osv..

Ja, jag hoppas ni förstår vad jag menar och kan förklara lite?

• Svar på tråden Den ekonomiska biten.. och andra frågor :)
  • Anonym (Skorpan)

Varför ställde du inte denna frågan på familjehemet där du hittat informationen ? Hade nig fått ett bättre svar än här på familjeliv ?

• Mamma till många

Har inte svar på alla dina frågor men vi är familjehem och hade båda vanliga 100% arbete.
    Då ska man akta sig lite så man inte får en hejdundrande kvarskatt då arvodet räknas som en vanlig lön
    Däremot har du omkostnadsersättningen som är skattefri som du får dra av på din deklaration.

Nu är min man hemma på heltid så detta oroar inte oss längre men dock mindre pengar i plånboken men kvalitetstid kan aldrig räknas i pengar =)

• carola 79

ang skatten så e det ofta så att den lilla extra inkomsten drar upp den årliga inkomsten så man får betala statlig skatt (över 401 100 kronor/år) men det har ju redan din man så se till bara att dom drar statlig skatt även på arvodes pengarna 

annars kan ni skriva inkomsten på dej, om du inte kommer över 401100:- med arvodet så räcker det att du skattar vanligt

svårt att förklara
    http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/beloppprocentsatser/privatbeloppfaq/narskamanbetalastatliginkomstskattochhurhogarden.5.10010ec103545f243e8000166.html 

Svar på tråden Den ekonomiska biten.. och andra frågor :)