• Guld Nougat

Jag jobbar som sjuksköterska i Norge - Fråga vad du vill!

Jobbar som sjuksköterska i Norge sedan några månader/år tillbaka (beror på hur man räknar ) Främst inom hjemmespl (hemsjukvården) men även en del på sjukhus.

• Svar på tråden Jag jobbar som sjuksköterska i Norge - Fråga vad du vill!
  • AngelandDevil

Hur kom du över jobbet? På vilket vis gjorde du för att få detta jobb? Pendlar du eller är du bosatt i Norge? Hur mycket tjänar du och har du en heltidstjänst? Glad

• Guld Nougat

Sökte som sommarvikarie inom bemaningsföretag för två år sedan och fick då jobb i Norge under sommarmånaderna. Nu sedan denna sommaren jobbar jag dirket under kommunen och har bosatt mig i Norge. Nuvarande jobbet fick jag genom att jag tidigare jobbat där via bemaningsföreag och att chefen helt enketl gillade mig och erbjöd mig ett vikariat som kommer att leda till fast jobb Har en vikariat på 100% (sedan fast 100%) och tjänar 35 000nok per månad exl skatt och ob.

• Guld Nougat

5 månaders erfarenhet hade jag första sommaren jag åkte till Norge och jobbade.

• Anonym

Jag vill även inflika att du som uska tjänar otroligt bra i norge.

Du har som uska dubbelt betalt om du jobbar i ex oslo, så att du inte är gränskommun jobbare.
    Då man jobbar i ex olso betalar man bara 8% skatt.  Mot att man betalar 38 % om man jobbar i en gränskommun.

Förlåt för OT! 

• Guld Nougat

Nja, vad man betalar i skatt som svenska norgejobbare beror på hur mycket du tjänar och hur länge du stannar.

• Anonym
    Guld Nougat skrev 2012-10-08 19:59:58 följande:
    Nja, vad man betalar i skatt som svenska norgejobbare beror på hur mycket du tjänar och hur länge du stannar.
    Förlåt, jag tänkte bara på tryggdeavgiften nu. Men skatten i norge är bra mycket mindre eller var det i allafall för många år sen... men det förstås förutsätter att man inte bor där, utan man gränspendlar.
Svar på tråden Jag jobbar som sjuksköterska i Norge - Fråga vad du vill!