• Anonym (Aj aj aj)

Blåsor och ont på tungan

Min stackars tunga är helt röd och öm och det känns som sandpapper när jag äter. Har dessutom vita blåsor, typ förkylningsblåsor. Problemet är bara att jag inte är förkyld och detta har varit snart två veckor och gör så ont att jag snart får ett bryt. Inget i hals, kind eller något, endast tungan. Äter rätt nyttigt och får i mig c-vitamin. Är gravid så jag kan inte använda vilka läkemedel som helst. Kan någon bli min vardagshjälte och berätta hur jag ska bli av med detta?!

• Svar på tråden Blåsor och ont på tungan
  • Lili78

Med c-vitamin , menar du att du får i dig apelsiner??? Jag reagerade så när jag var liten och även om det har växt bort, så får jag liknande blåsor nu när jag väntar barn , främst av apelsiner. Annars tycker jag att du ska kontakta en läkare , och kolla upp det

• Anonym (Aj aj aj)
    Lili78 skrev 2012-10-08 20:56:23 följande:
    Med c-vitamin , menar du att du får i dig apelsiner??? Jag reagerade så när jag var liten och även om det har växt bort, så får jag liknande blåsor nu när jag väntar barn , främst av apelsiner. Annars tycker jag att du ska kontakta en läkare , och kolla upp det

Äter vitamintillskott men även satsumas och massa citronvatten (min craving) kanske skulle undvika citrus några dagar och se. Har aldrig reagerat på det innan men kroppen blir ju lite knäpp när man är gravid
  • Anonym

Kolla upp det. Kan vara b-vitaminbrist eller zinkbrist (det senare är svårt att få testat men det är inte farligt att ta ett tillskott). Jag får direkt tungsveda när jag har det. Ett annat problem kan vara glutenintolerans som kan leda till näringsbrister. Finns självetest på Apoteket nu såg jag men man måste få det bekräftat av doktorn. Jag har det och det leder till brister och ont i munnen. Hade fullt av blåsor etc. Men det kan ju också vara något hormonellt.

• Anonym (afte)

Vita blåsor kan vara afte. Riktigt jobbigt, gör galet ont!

Googla! 

• Anonym (Aj aj aj)
    Anonym (afte) skrev 2012-10-08 21:04:19 följande:
    Vita blåsor kan vara afte. Riktigt jobbigt, gör galet ont! Googla! 

Nej. Googlade och de där är det inte tack och lov
  • Lili78

TS : om du är allergisk så kommer du att märka skillnad efter en hel dag .
    Även om blåsorna inte beror på just det , tror inte att citronvatten gör dig gott ett råd bara ( jag vet att det är svårt att låta bli när man väntar barn ) hormonerna gör en galen, jag käkade massa jordgubbar i början, det var gott men min mun mådde inte lika bra

• Anonym (Aj aj aj)
    Anonym skrev 2012-10-08 21:03:26 följande:
    Kolla upp det. Kan vara b-vitaminbrist eller zinkbrist (det senare är svårt att få testat men det är inte farligt att ta ett tillskott). Jag får direkt tungsveda när jag har det. Ett annat problem kan vara glutenintolerans som kan leda till näringsbrister. Finns självetest på Apoteket nu såg jag men man måste få det bekräftat av doktorn. Jag har det och det leder till brister och ont i munnen. Hade fullt av blåsor etc. Men det kan ju också vara något hormonellt.

Ska byta ut till något tillskott som innehåller lite sånt. Just nu testar jag vad som helst bara det är ok med barnet och detta går över. Är som när man är redigt förkyld fast det vill inte ge med sig. Gick ner lite igår men idag blossade det upp igen och har ätit precis normalt. Fått börja ta av barnens tandkräm nu för vår vuxenkräm bränner som eld på tungan.
  • Anonym (SSK)

Hej!
     Gå till vårdcentralen. Jag tycker att det låter som du fått svamp i munnen.
    Lycka till  

• sötare

I slutet av min graviditet hade jag det oxå så och jag tror att det beror på hormonerna i kroppen. Det gick över sen när jag fått sonen. Stå ut det går över.

• Johans Pillerill
    sötare skrev 2012-10-09 23:04:31 följande:
    I slutet av min graviditet hade jag det oxå så och jag tror att det beror på hormonerna i kroppen. Det gick över sen när jag fått sonen. Stå ut det går över.

Åhgudhjälpe... Jag är bara i vecka 27 :P 13 lååånga och hungriga veckor kvar om man har ont :) tack ändå för lite ljus i tunnelns slut, även om jag hoppas det går över innan
Svar på tråden Blåsor och ont på tungan