• Anonym

Kan man få sparken för det här?

Min arbetsgivare är på mig för att jag har mycket frånvaro från jobbet. Dels mycket vab som det kan bli med små barn hemma och dels pga egen sjukdom. Alla baciller går runt runt hemma.

Kan man få kicken pga det? 

• Svar på tråden Kan man få sparken för det här?
  • Anonym (Facklig!)

Nej det kan man inte. Och försöker dom så kontakta din fackförening! Det kan arbetsgivaren åka på skadestånd för att dom försöker med!

• Anonym

Ja ska kontakta facket. Men det hotas med både det ena och det andra på jobbet, förflyttning osv pga min frånvaro.

Känner mig lite nojjig. 

• Anonym (M)

DU är säker. Så kan din arbetsgivare inte göra! Olagligt.

• Anonym

Vad kan de göra då? rent konkret? Förstadagsintyg på sjukfrånvaro? Men vad händer sen? Kan de kräva intyg när jag är hemma med ungarna?

• SvenGlen

Du kan inte få sparken för just det, men det är inga större svårigheter för en arbetsgivare med lite fantasi att få bort en anställd. Vill dom så kan dom och facket kan inte göra ett skit. Är dom riktigt iskalla så köper dom ut dig med fackklubbens goda minne.

Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • mammis76

Dom kan begära förstadsgsintyg för vab oxå , sen kan dom be om omplacering om verksamheten inte funkar p.g.a att du är hemma mycket !

• Anonym (japp)
    Anonym skrev 2012-10-08 21:55:23 följande:
    Vad kan de göra då? rent konkret? Förstadagsintyg på sjukfrånvaro? Men vad händer sen? Kan de kräva intyg när jag är hemma med ungarna?
    Ja, de kan begära förstadagsintyg. Det hände en av mina kollegor. Hon var typ aldrig där en hel månad i sträck någon månad. Det belv samtal hos chefen med både facket och personalavdelningen och där bestämdes det om förstadagsintyg. Plötsligt så var varken hon eller ungarna sjuka så mycket längre.
  • Anonym (jo)

Du kan få sparken om du har för mycket sjukskrivning, om det innebär att du inte kan göra något arbete av betydelse för arbetsgivaren. Då måste de först ha försökt rehabilitera dig och omplacera dig. Du sitter därmed osäkrare hos en mindre arbetsgivare. 

Om du är sjukskriven så mycket att arbetsgivaren kan säga upp dig är väldigt beroende på vilket yrke du har. Om andra enkelt kan hoppa in är det inte ett alternativ. Om du har en tjänst där du inte kan ersättas under din frånvaro kan det krävas mindre. 

Nu tror jag inte att du varit sjuk så mycket att det jag skriver om är aktuellt, men kan vara bra att veta. Om din arbetsgivare inte försökt rehabilitera dig eller omplacera dig spelar det ingen roll hur mycket du varit sjukskriven, då kan de inte säga upp dig nu ändå. 

• Anonym (HR)

Arbetsgivaren har rätt att omplacera om verksamheten blir lidande, och ja, det händer att anställda blir utköpta om de upplevs som alltför struliga.

På organiserade arbetsplatser vet dock chefer om att de även har rehabansvar om en anställd har över ett visst antal sjuktillfällen på helåret, då ska man sätta sig ner och tala om vad frånvaron beror på, kanske är det något som du genom arbetsgivaren kan få hjälp med?

Antalet tillfällen varierar mellan olika avtal och arbetsplatser, på mitt jobb är det 5 ggr/år. Då hamnar man med chefen hos företagshälsan och så får man se om något kan göras.

Jag tror att din egen attityd till din frånvaro spelar stor roll, och givetvis hur du är och vad du presterar när du är där.

Kan du inte se om du kan vända trenden? Intyga för din chef att du faktiskt gör ditt bästa och ser fram emot när barnen blir större och det värsta är över, men att det är svårt för dig med småbarn och bacillelände just nu.
    Du har ingen släkting eller vän som kan vabba i ditt ställe en dag? Ersättningen kan överlåtas enligt denna regel:
    Kan någon annan få ersättning för att ta hand om mitt barn?

Om vare sig du eller den andre föräldern kan eller vill stanna hemma från arbetet när barnet är sjukt eller barnets ordinarie vårdare är sjuk, kan du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen till en annan person som avstår från att arbeta för att vårda barnet. Det betyder alltså att du fortsätter arbeta, medan någon annan får ersättning för att stanna hemma från sitt arbete och vårda barnet.

Vill du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen måste du eller den som du överlåter till tala om det vid anmälan. Den som vårdar barnet får då hem en blankett: "7439 Begäran om överlåtelse av tillfällig föräldrapenning". Den ska fyllas i både av den som ansöker om ersättning och av föräldern skickas in till Försäkringskassan.

källa: forsakringskassan.se
Svar på tråden Kan man få sparken för det här?