Farfalla skrev 2012-10-09 11:02:45 följande:
Hur gammalt är barnet TS?
Fallgropar finns ÖVERALLT!!! Inget är helt hundra om man inte läser på det!
Tex frysta grönsaker, tandkräm, kryddor för sallad osv osv Dvs i mycket av det som jag inte riktigt kan förstå mig på varför man blandat i mjölk i!
Och som ngn skrev så undvik soja, just för att barn med komjölksproteinallergi har en ordentligt ökad risk att utveckla den allergin med. Så undvik dess släktingar med dvs alla baljväxter osv.
Och använd ingen mjölk i någon form oavsett djurslag då endel barn kan reagera mot det oxå då proteinerna är så lika varandra!
Mjölksyra i tex snörgåspålägg/salami osv är helt ok däremot!
Har ni inte fått träffa en dietist att få veta mer vad ni ska söka efter i ALLA innehållsföteckningar?
Här i Gbg tex har vi en öppen mjölkskola med dropin som man kan komma till vart dietister håller i varje måndag!
Dottern är nu 2,8år och fortfarande allergisk! Tog ett nytt test och hon visar lika starkt :/
(Sen ska du undvika sinlacs mjölkfria gröt då den baseras på en sojasläkting, detta talade dom inte om för oss... så dotter har sojaproteinallergi med :/ )
Det är 2 av mina barn som har samma problem och ska börja den mjölkfria kosten. De är 6 år och 21 månader. Vi bor också i Göteborg och de sa att vi får komma till mjölkskolan efter de här 2 veckorna om det märks en förbättring.
Jag har skaffat havredryck, och tänkte handla lite mer grejer när jag kommer till Maxi, de har större utbud. Men vad har man på mackan istället för Bregott? Det enda jag kan tänka på är sylt, marmelad och jordnötssmör kanske. Men det tycker inte barnen om. Finns det något mjölkfritt margarin?