• Paisley

Mjölkproteinfritt

Vi har fått ordinerat mjölkproteinfri kost för sonen under 2 veckors tid, för att se om han mår bättre på det. Vad ska man tänka på? Finns det några fallgropar?

Just nu är han tyvärr galen i vanlig komjölk och dricker mycket av det. Jag vill gärna hitta något som han kan dricka som smakar så likt som möjligt. Det kan ju inte vara laktosfritt utan måste vara helt utan mjölkprotein. 

Detaljerna är helheten
  • Svar på tråden Mjölkproteinfritt
  • Pissenisse

Det finns tyvärr inget bra alternativ till vanlig mjölk. Havre smakar ju blä.. Om du hittar ett så vill jag gärna veta också:)

• Paisley

Typiskt, han är så kräsen med maten. Han brukar dricka sig mätt på mjölk.

Läkaren sa att han rekommenderade Enago, jag vet inte ens vad det är för något. Vet du eller någon annan hur den smakar?
    Annars fick vi prova soyamjölk eller Oatly. Jag vill bara hitta det som smakar mest likt då han är så kräsen.   

Detaljerna är helheten
  • Pissenisse

Har enago "mjölk" så är det värt att testa. Deras gröt är jättegod.
    Oatley smakar verkligen bara havre. Fast chokladmjölks varianten funkar men det vill man ju inte hälla i barnen varje dag..

För mig är min lille bara 6 månader så han dricker ju inte mjölk utan det är jag som får leva mjölkfritt.

• Kasihi

Våran son vägrar havredrycken men accepterar risdrycken. Carlshamns. Enago är ett märke som gör mjölkfri gröt och välling.

• Annelie 76

Använd INTE soja. Det är starkt allergiframkallande och innehåller ett ämne som liknar kvinnliga könshormoner. Inte så bra att ge till en kille...

Havreprodukterna är ok men de smakar inte som mjölk. Inget smakar som mjölk så det bästa är att vänja honom att dricka vatten. Men Oatly har en färdig chokladmjölk som är väldigt god, bra som alternativ om sonen brukar dricka oboy.

Fallgroparna som finns är att man inte läser innehållsförteckningarna ordentligt. Fler saker än man tror innehåller mjölk.     

• Pissenisse

Ja läs innehållsförteckningar noggrant. Innehåller det vassle så är det mjölkprotein..

• Paisley
    Annelie 76 skrev 2012-10-08 23:36:51 följande:
    Använd INTE soja. Det är starkt allergiframkallande och innehåller ett ämne som liknar kvinnliga könshormoner. Inte så bra att ge till en kille...

Havreprodukterna är ok men de smakar inte som mjölk. Inget smakar som mjölk så det bästa är att vänja honom att dricka vatten. Men Oatly har en färdig chokladmjölk som är väldigt god, bra som alternativ om sonen brukar dricka oboy.

Fallgroparna som finns är att man inte läser innehållsförteckningarna ordentligt. Fler saker än man tror innehåller mjölk.     
    Tack för tipset. Det är bara vanlig mjölk som gäller för honom, fast vi har ens inte provat Oboy eftersom det bara är sött i onödan. Men nu behöver ju helst något som är kalciumberikat.

Kan du ge exempel på saker som man inte tror skulle innehålla mjölk? Vad ska man titta efter på innehållsförteckningar förutom skummjölkspulver, vasslepulver? Är det några speciella E-nummer?  
    Detaljerna är helheten
  • tundra

Potentiella fallgropar: köttbullar, grillkrydda, korv, bröd, kakor, all snabbmat, thaisoppor, färdig tomatsås, leverpastej, maizena redning.

Var restriktiv ute. Restaurang folk blandar gärna ihop mjölkfritt med laktosfritt.

Läs på allt allt allt.

• tundra

Se upp med mjölksocker i innehållsförteckningen.

Jag ger juice till min son som inte älskar havredryck.
    Men han dricker enago välling på morgonen.

• Supermyran

Hej
    Har en fyra och ett halvtåring som är mjölkproteinallergi. Ville bara säga att för vissa barn tar det längre än två veckor för att se resultat. För oss tog det upp mot två månader innan tjejen blev bättre.
    Se upp för buljong också! Viss produkter finns det mjölk i fast byter man märke eller storlek på förpackning kan de vara mjölkfria. Som till exempel leverpastej, fiskpinnar och köttbullar.
    Tipsar gärna om alternativ : )

• Farfalla

Hur gammalt är barnet TS?

Fallgropar finns ÖVERALLT!!! Inget är helt hundra om man inte läser på det!

Tex frysta grönsaker, tandkräm, kryddor för sallad osv osv Dvs i mycket av det som jag inte riktigt kan förstå mig på varför man blandat i mjölk i!

Och som ngn skrev så undvik soja, just för att barn med komjölksproteinallergi har en ordentligt ökad risk att utveckla den allergin med. Så undvik dess släktingar med dvs alla baljväxter osv.

Och använd ingen mjölk i någon form oavsett djurslag då endel barn kan reagera mot det oxå då proteinerna är så lika varandra!

Mjölksyra i tex snörgåspålägg/salami osv är helt ok däremot!

Har ni inte fått träffa en dietist att få veta mer vad ni ska söka efter i ALLA innehållsföteckningar?

Här i Gbg tex har vi en öppen mjölkskola med dropin som man kan komma till vart dietister håller i varje måndag!

Dottern är nu 2,8år och fortfarande allergisk! Tog ett nytt test och hon visar lika starkt :/

(Sen ska du undvika sinlacs mjölkfria gröt då den baseras på en sojasläkting, detta talade dom inte om för oss... så dotter har sojaproteinallergi med :/ )

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Paisley
    Farfalla skrev 2012-10-09 11:02:45 följande:
    Hur gammalt är barnet TS?

Fallgropar finns ÖVERALLT!!! Inget är helt hundra om man inte läser på det!

Tex frysta grönsaker, tandkräm, kryddor för sallad osv osv Dvs i mycket av det som jag inte riktigt kan förstå mig på varför man blandat i mjölk i!

Och som ngn skrev så undvik soja, just för att barn med komjölksproteinallergi har en ordentligt ökad risk att utveckla den allergin med. Så undvik dess släktingar med dvs alla baljväxter osv.

Och använd ingen mjölk i någon form oavsett djurslag då endel barn kan reagera mot det oxå då proteinerna är så lika varandra!

Mjölksyra i tex snörgåspålägg/salami osv är helt ok däremot!

Har ni inte fått träffa en dietist att få veta mer vad ni ska söka efter i ALLA innehållsföteckningar?

Här i Gbg tex har vi en öppen mjölkskola med dropin som man kan komma till vart dietister håller i varje måndag!

Dottern är nu 2,8år och fortfarande allergisk! Tog ett nytt test och hon visar lika starkt :/

(Sen ska du undvika sinlacs mjölkfria gröt då den baseras på en sojasläkting, detta talade dom inte om för oss... så dotter har sojaproteinallergi med :/ )

Det är 2 av mina barn som har samma problem och ska börja den mjölkfria kosten. De är 6 år och 21 månader. Vi bor också i Göteborg och de sa att vi får komma till mjölkskolan efter de här 2 veckorna om det märks en förbättring.

Jag har skaffat havredryck, och tänkte handla lite mer grejer när jag kommer till Maxi, de har större utbud. Men vad har man på mackan istället för Bregott? Det enda jag kan tänka på är sylt, marmelad och jordnötssmör kanske. Men det tycker inte barnen om. Finns det något mjölkfritt margarin?  
    Detaljerna är helheten
  • Strumpans

Ngt som är riktigt bra är iMat - typ havregrädde. Toppen att laga mat på.

Leverpastej finns bredbar mjölkproteinfri

• tundra

T.ex. Becel och milda culiness (flytande) är mjölkfritt plus carlshamn där det står tydligt att det är mjölkfritt.

Jag har också två allergiska barn.

• Annelie 76
    Paisley skrev 2012-10-09 14:59:21 följande:
    Det är 2 av mina barn som har samma problem och ska börja den mjölkfria kosten. De är 6 år och 21 månader. Vi bor också i Göteborg och de sa att vi får komma till mjölkskolan efter de här 2 veckorna om det märks en förbättring.

Jag har skaffat havredryck, och tänkte handla lite mer grejer när jag kommer till Maxi, de har större utbud. Men vad har man på mackan istället för Bregott? Det enda jag kan tänka på är sylt, marmelad och jordnötssmör kanske. Men det tycker inte barnen om. Finns det något mjölkfritt margarin?  

Ja, det finns mjölkfritt margarin. Sylt och marmelad är sockerbomber (appropå Oboy)... Använd mjölkfritt margarin till matlagningen också (bordförpackning till mackan, foliepaket till matlagning). Milda culinesse (flytande margarin) är mjölkfritt tror jag, kolla innehållsförteckningen.

Havremjölken finns kalciumberikad. Men komplettera med andra saker som innehåller mycket kalcium, bara drycken räcker inte. Här har du en lista på kalciumrika saker: http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2023&fuclass=all&specdiet=milkfree&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Mandel och sesamfrön är väl de mest användbara grejjerna i listan förutom äggula. Av både mandel och sesamfrön kan man mha mixer/matberedare göra egen mjölk och gräddersättning. En bra bok i ämnet är "God mat för allergiker och alla andra". Den har dock slutat tryckas så du får kolla på biblioteket, tradera eller antikvarier.  Här finns fler boktips: http://www.mjolkfri.com/boktips/
  • pippilirum

Såg att du fått massor med bra tips! tänkte bara varna för att del buljonger kan innehålla mjölk. Det missade jag i början.

• Paisley
    pippilirum skrev 2012-10-09 15:35:36 följande:
    Såg att du fått massor med bra tips! tänkte bara varna för att del buljonger kan innehålla mjölk. Det missade jag i början.

Oj det tänkte jag inte heller på. Men vår innehöll inte det i alla fall. Och alla kryddor vi har är enkla, inga kryddblandningar.

De tycker mycket om dressingar som tex kebabsås. Men den har creme fraiche i. Funderar på vad närmsta alternativ är? Hmm det finns ju majonnäs i alla fall, den borde inte innehålla mjölk.
    Detaljerna är helheten
  • runakrq

På mackan: skinka eller annat kött, leverpastej, kaviar, grönsaker :)
    Kolla dock innehåll på allt detta, speciellt leverpastej innehåller ofta mjölk. scans brukar inte göra det.
    Det finns sojaost också, men som andra sagt så är det bra att undvika det... och smör finns mjölkfritt! carlshamn!

Det är jättegott att baka med havredrycken. T ex lussebullarna blev godare än vanligt! Och så finns det ju mjölkfritt bakmargarin, både milda och carlshamn gör det.

Steka funkar bra med carlshamns mjölkfria, eller då milda cullinesse. eller bara ren olja för den delen.

i mat funkar imat (som matlagningsgrädde) toppen, tyvärr finns inget bra alternativ till crème fraiche/gräddfil, bara med soya och den är svindyr och inte speciellt god...

Vill även tillägga att vår son älskar havredrycken! Men då har han druckit den från början, så det är förmodligen skillnad.... men prova det eller rismjölk!

Lycka till!!

Svar på tråden Mjölkproteinfritt