• Emtra

Illaluktande operationssår - Hjälp!!!!

Akutopererades i onsdags kring naveln för en troligtvis infekterad cysta. Har ett sår från naveln o cirka 6-7 cm upp på magen. Blev omlagt på torsdag fm innan jag åkte hem.

Har idag reagerat på att det luktar väldigt illa! Typ ruttet kött *usch* Har inte ont, inte varm etc. Är detta normalt? Är omlagd med aquacel i naveln och en plast över som har en avlång kompress i mitten (hoppas ni förstår)

Väldigt tacksam för svar!!

• Svar på tråden Illaluktande operationssår - Hjälp!!!!
  • Winterfell

Om du inte är varm, svullen och öm så är det förmodligen ingen fara, men ring ändå och håll koll på tempen, får du feber så måste du söka hjälp.

• Emtra
    Winterfell skrev 2012-10-09 09:02:05 följande:
    Om du inte är varm, svullen och öm så är det förmodligen ingen fara, men ring ändå och håll koll på tempen, får du feber så måste du söka hjälp.

Känns jobbigt och ringa o fråga, löjligt jag vet! Men vill inte verka så "jobbig" Men jag får väl vara den jobbiga typen idag :/
  • Emtra

Ska jag ringa vårdcentralen eller kirurgavdelningen där jag låg?

• Sixxty

Ring och boka en tid hos distriktssköterskan så kan de lägga om och göra en bedömning om det ser infekterat ut.

• Emtra

Ringde precis vårdcentralen, dom ska ringa upp om en halvtimme..

Orkar verkligen inte ett infekterat sår också :( Äter ju trots allt Anti-biotika..

• Sixxty
    Emtra skrev 2012-10-09 11:06:18 följande:
    Ringde precis vårdcentralen, dom ska ringa upp om en halvtimme..
    Orkar verkligen inte ett infekterat sår också :( Äter ju trots allt Anti-biotika..
    Vad bra. Om det inte är värmeökat, du har ont eller du känner dig påverkad är det förhoppningsvis ingen infektion. Sårvätska i sig luktar inte särskilt gott. Det kanske är så att det behöver läggas om helt enkelt.
    Lycka till!
  • Emtra
    Sixxty skrev 2012-10-09 11:13:07 följande:
    Vad bra. Om det inte är värmeökat, du har ont eller du känner dig påverkad är det förhoppningsvis ingen infektion. Sårvätska i sig luktar inte särskilt gott. Det kanske är så att det behöver läggas om helt enkelt.

Lycka till!

Förmodligen är det väl så *hoppas*

Blev förvånad att det inte skulle läggas om nångång innan stygnen ska tas..

Tack för svaren :) Lugnade ner mig lite :)
  • Sixxty
    Emtra skrev 2012-10-09 11:39:35 följande:

Förmodligen är det väl så *hoppas*
    Blev förvånad att det inte skulle läggas om nångång innan stygnen ska tas..
    Tack för svaren :) Lugnade ner mig lite :)
    Är det omlagt på operation är det omlagt sterilt. Varje gång man öppnar förbandet finns en risk att man tillför bakterier. Därför är det bättre att inte lägga om om det inte såsar väldigt mycket eller om man får besvär.
  • Emtra
    Sixxty skrev 2012-10-09 11:48:33 följande:
    Är det omlagt på operation är det omlagt sterilt. Varje gång man öppnar förbandet finns en risk att man tillför bakterier. Därför är det bättre att inte lägga om om det inte såsar väldigt mycket eller om man får besvär.

Det byttes dagen efter operation.. men fick tag på vårdcentralen och ska dit 14 så nu håller jag tummarna :)
  • Sixxty
    Emtra skrev 2012-10-09 12:09:35 följande:

Det byttes dagen efter operation.. men fick tag på vårdcentralen och ska dit 14 så nu håller jag tummarna :)
    Håller tummarna jag med . Infektioner är aldrig roligt.
  • Emtra
    Sixxty skrev 2012-10-09 12:17:56 följande:
    Håller tummarna jag med . Infektioner är aldrig roligt.

Ingen infektion, bara äcklig sårvätska o blod som lukta gammalt o unket :)) Så skönt!
Svar på tråden Illaluktande operationssår - Hjälp!!!!