• FruE

Ge mig era bästa vegetariska recept

Tänkte börja äta vegetariskt så där nån gång ibland, men är totalt newbie på detta så jag skulle så gärna vilja få recept på goda och någorlunda lättlagade vegetariska recept. 

• Svar på tråden Ge mig era bästa vegetariska recept
  • MattiasFru

Åh nu ska vi se, lättlagat? Det jag gör när jag är lat och trött är att jag steker kikärtor ihop med hackad spenat och så äter jag kokt potatis till. Man kan stuva spenaten också om man vill. Annars så är currysoppa något som är lätt att göra och blir himla gott. Då tar man 1msk curry, en vitlöksklyfta och en msk olja och fräser lite, sen på med en halvliter vatten och en buljongtärning. Sen tjofsar man i halv deciliter linser som får koka en fem minuter innan man slänger i 3-4 tärnade potatisar som får koka en kvart. Jag brukar slänga i lite cayennepeppar också.

Annars äter vi mycket sojaprodukter, sojastrimlor, sojafiléer. Det finns ju väldigt mycket halvfabrikat såsom schnitzlar, vegoburgare, korvar, bacon osv. Om man nu är lat någondag. Men sen kan man göra bönbiffar som iof tar mer tid. Det kanske är lättare om du skriver lite vad du gillar eller är sugen på så kan jag tipsa om lite roligt kring det?  

• FruE

Tack för svar.

Nej, inget halvfabrikat vill laga från grunden men det får inte ta flera timmar. Bönor och linser är jag nog mest nyfiken på, men ingen stark mat då jag ammar och liten verkar få ont i magen.   Alltså, ska jag vara helt ärlig vet jag knappt vad det finns i vegetarisk matväg....

• MattiasFru
    12 st
    1 sats pirogdeg 
    5 ½ dl sojafärsbitar (inte för små bitar, Biofoods sojafärs är lagom)
    1 stor lök, hackad 
    300 g champinjoner, hackade
    2 morötter, grovrivna
    2 msk sojasås
    1 ¼ dl ketchup
    4 msk tomatpuré
    Så här gör du pirogen2 tsk oregano

Koka sojafärsbitarna mjuka i saltat vatten. Stek lök, svamp och morot tillsammans. Tillsätt resten av ingredienserna och smaka av.
    Lägg fyllningen (cirka 1/2 dl) på pirogrundlar och vik antingen ihop och pressa ihop kanterna med en gaffel, eller gör en Gorby-pirog-lookalike med öppet i mitten och vågade kanter. Grädda i 200 grader cirka 15 minuter. Ät eller frys in och ta med som utflyktsmat när du ska göra revolution. Eller gå på picknick.

(vi tog dock röda linser här istället för sojafärsen, urgoda!) 

• Tassa

Pirogerna verkar supergoda! Har du recept på degen också?

• MattiasFru

25 g jäst
    100 g mjölkfritt margarin
    2 1/2 dl vatten eller sojamjölk
    3/4 tsk salt
    8-8 ½ dl vetemjöl, eller 2 1/2 dl grahamsmjöl och resten vetemjöl

Smält margarinet i en kastrull och häll på vattnet eller sojamjölken. Värm till 37 grader (fingervarmt). Smula ner jästen i en bunke, slå över vätskan och rör tills jästen löser sig. Tillsätt saltet och det mesta av mjölet. Rör degen smidig, det går lättast om du använder elvisp. Tillsätt mer mjöl efter hand tills du har en smidig deg som inte kladdar.
    Täck över degen med en handduk och låt den jäsa 1 timme. Ta sedan upp degen, dela den i två delar och knåda den en stund. Kavla ut degen till cirka 3 mm:s tjocklek. Ta ut cirklar på cirka 15 cm i diameter. Lägg en klick fyllning på ena halvan av cirkeln, lämna en kant runt om på cirka 1 1/2 cm. Vik över den andra halvan och tryck till i kanterna. Använd en gaffel för att trycka till kanterna. Lägg pirogerna på en plåt med bakplåtspapper. Nagga pirogerna lätt med en gaffel, pensla med vatten och grädda sedan i ugnen i 200-225 grader i 12-15 minuter.

Nu är det ett veganskt recept eftersom jag är vegan, men det går ju bara att ändra om du hellre vill ha mjölk och "vanligt" margarin :) 

Svar på tråden Ge mig era bästa vegetariska recept