• Anonym (Tandis)

Ont efter rensning av tand normalt?

Hej alla som läser detta!
    Det är så att jag undrar en sak, var till tandläkaren igår akut eftersom jag hade ett tryck i en tand som jag hade varit å grävit i för 2 veckor sedan, den ska rotfyllas men då gjorde hon inte så mycket med den förutom borrade upp den och lappade igen den!

Så igår stog jag inte ut med trycket mera utan fick en akut tid, där han borrade upp tanden och dödade nerven och filade lite i den, spolade rent den och satte i bakteriedödande medel och så fyllde han igen den! Men nu är det så att jag har ont i den idag och jag känner mig halvt demolerad, är det normalt att det känns lite ömt efter en rensning? Gör lite ont när jag tuggar på den och så känns den stum på nått konstigt sätt! Han använde ingen gummi duk heller, frågade han om det men han sa att det ej behövdes akut! Ska tillbaka sen om ca 4 veckor vet ej om det blir fler rensningar  eller om dom rotfyller den på en gång! Är det någon som gjort rotfyllning och rensning av tand här inne?

Kan det göra ont efter det eller släpper det så småningom eller ska man ha så här nu till nästa gång jag ska dit?

Kan det vara så enkelt att det gör ont bara för att han varit där å pillat? 
    Sen har jag ju världens tandläkar skräck (men går ändå) plus att jag alltid oroar mig, hälso ångest och katastrof tankar, tror det värsta kommer att hända, att jag tex dör i en tandinfektion! 

Tacksam för svar av någon i alla fall :( 

• Svar på tråden Ont efter rensning av tand normalt?
  • Anonym

Det där lät som mig! Jag har också hälso ångest och katastrof tänkande!
    Har så knöliga tänder och har ganska nyligen fått operera ut en tand som jag gjort rotfyllning i 2 gånger!!! 
    Jag tycker det låter jättekonstigt om han varit och filat i kanalerna utan att ha en duk. Är inte det ett måste?
    Jag märker att man förtränger mycket, just nu kommer jag inte ihåg alls hur jag kände i själva tanden efter de varit och bökat. Vet bara att jag var öm i själva käken efter att dom bökat runt.
    Just nu sitter jag och oroar mig för en höftoperation nästa vecka....hatar att gå runt och vara så rädd!
    Förut har min värsta skräck varit tänder, nu känns det som en baggis och att jag hellre skulle rotfylla en hel drös!
    Vill bara önska dig lycka till, det kommer gå jättebra!
    Däremot skulle jag ringa och höra med dem om din värk. Jag fick en inflammation i en rotfylld tand och det slutade med att jag fick operera ut den. 

• Anonym

Hej ts, vill absolut inte skrämma upp dig med tanke på att du har tandläkar skräck men jag delar med mig av min upplevelse..

När jag påbörjade min rotfyllning och gick med tanden "öppen" så fick jag en sjuhelsikes inflammation helt plötsligt och fort gick det..
    Hade obeskrivligt ont i halva ansiktet tack vare den jäkla tanden, Åkte direkt till tandläkaren och fick antibiotika.
    Tandläkaren fick ge mig 5 (!) sprutor innan han ens kunde röra tanden för att spruta in bakteriedödande medel..

Så mitt råd, ÅK till tandläkaren innan det går för långt, vänta inte..för den smärtan önskar jag ingen Skrikandes 

• Anonym (Tandis)

Hej tack för svar från er båda! Ja man kan undra varför man oroar sig för allt ganska dumt igentligen men ändå kommer dessa katasroftankar. Låter inge skoj med den inflammationen gjorde det inte fruktansvärt ont då? Min tand är inte öppen han satte igen hålet med en provisorisk fyllning som ska vara där tills jag ska komma tillbaks för rotfyllning om jag inte ska rensa mera det vet jag inte. Livrädd att det ska bli nå skit i den. Men man kanske kan vara öm i dwn en stund efteråt går upp lite i örat också. Ringde och frågade om gummi duken och det ömma som är lite här och där men enligt dom så är det normalt och ibland rensade dom utan duk om det var akut. Bara vänta å se ifall det släpper eller om det blir värre. Snacka om att man är orolig. Hoppas det går bra med din operation. Blir säkert bra! Jusst nu känns det lite bättre igen men det kommer och går gör inte fruktansvärt ont bara som wn öm könsla ungefär som jag fått en smäll på truten! Å så ömmar det lite uppe i käken men vet ej om det är pågrund av att jag s pänner mig. Var ju till tandläkaren igår! Han skulle väll sagt om det var nå ricktigt allvarligt! Inte min ricktiga tamdläkare men vet att han är duktig har kag hört ialla fall.

• lolcat

det är helt normalt att ha lite ont i en tand som är nyrensad, dock skall det inte värka utan det kan vara en ömhet som lägger sig på ett par dagar. Bäst är ju dock om man inte känner av den alls.

sen borde folk lära sig skillnad på inflammation och infektion och till vilken som penicillin hjälper. ;)

Kofferdamduk är önskvärt men ej alltid nödvändigt, speciellt inte på akutrensningar. Men i den bästa av världar så skulle man alltid använda den.
    /leg tandläkare

• Anonym

Vill inte skrämas, men låt det inte värka i örat. Det har jag haft en gång och det slutade med att jag fick åka in akut på natten. Tyvärr fungerar ju inte värktabletter på tandvärk. Det kan säkert ömma, men ska inte vara värk .
    Hoppas du mår bättre nu! 

• Anonym (Tandis)

Jag har ingen pulserande värk i tanden alltså ingen tandvärk utan en lite ömmande känsla nere i käken runtom tanden! Känns lite bättre idag gör inte lika ont när jag tuggar och så! Kanske det ger med sig får hoppas på det. Och jo ni skrämmer mig med era texter eftersom jag är hypokondriker av mig så tror jag ju alltid det värsta! Vaknade i morse att jag pressade tungan upp mot gommen kan göra så dagtid också. Kanske det hjälper till också att jag får ont i käken och så. Hur ofta dör folk i en tandinfektion? 

• Anonym (Tandis)

Inga fler här som gjort rensning av tand? Hur kändes det för er efteråt? Hur många dagar kan det kännas i tanden innan den lugnar ner sig helt och hållet? Eller blir det inge bättre när man ska rotfylla dom? Har ju alldrig rotfyllt en tand så jag vet inte hur det känns! 

Den är inte lika öm längre när jag tuggar och biter, men det känns som ett litet konstant tryck i käken är det normalt? Annars har den ju blivit lite bättre, är nu inne på 4 dagen efter hans rensning av tanden! Men hur många dagar kan man ha denna konstiga känsla i käken?

Eller är det så att trycket jag har beror på att det fortfarande är skit i den som behöver komma ut? Men ska inte det bakteriedödande medlet ta det som han la i? Jag är inge svullen eller så men livrädd att det ska ha gått ut i käkbenet och det sprider sig i kroppen på mig! Men hade inget sånt på röntgenplåten första gången jag var där för en vecka sen! 

Men det var då hon bara borrade upp den och tvättade med en liten bomulls tuss och lappade ihop den igen och jag vet inte varför hon inte spolade rent den direkt för? Bara för det fick jag ju åka in nu i måndas och rensa tanden akut! Men trycket kvarstår eller det kanske blivit lite bättre! Men jag oroar mig och tänker hela tiden på tanden kanske det kan hjälpa till också att det känns mer än vad det är! Kan inte slappna av alls!

• Anonym (mm)

Det tar några dagar innan det känns normalt men jag hade också sånt tryck som du beskriver en v efter ungefär, men då hade det blivit inflammation i tandköttet precis där jag gjorde rotfyllningen. Kanske kan vara det? Men skulle hellre åka dit och kolla en extra gång?

• Anonym (Tandis)

Tack för svar! Jag har tid för en undersökning nästa vecka för alla tänder tror du det är okej att vänta till dess?

• Anonym (mm)
    Anonym (Tandis) skrev 2012-10-11 10:31:18 följande:
    Tack för svar! Jag har tid för en undersökning nästa vecka för alla tänder tror du det är okej att vänta till dess?

Kan nog bara du känna av :) jag hade en tid veckan efter så jag klarade mig dit, men blir det inte värre så hade jag nog väntat. Inte billigt med akuttider direkt. Lycka till.
Svar på tråden Ont efter rensning av tand normalt?