• Anonym (Husfunderingar)

Mäklarkostnad vid utebliven försäljning?

Om man påbörjat en process att sälja sin bostadsrätt och ångrar sig, kostar mäklaren ngt då? Har en kompis som mår skitdåligt eftersom hon och hennes kille lagt ut lägenheten på hemnet. Försäljningen har gått trögt, inga bud och sådär, och nu har de ångrat sig... Behöver de betala mäklaren ändå? Hans arvode skulle vara 3% av försäljningspriset, nåt annat har ej diskuterats. Hoppas ngn vet..

• Svar på tråden Mäklarkostnad vid utebliven försäljning?
  • olleolle

Det står väl i deras kontrakt vad det utgår för ersättning till mäklaren. Läs avtalet för bövelen.

• Anonym (mäklare)

Det står reglerat i det uppdragsavtal som de ingick med mäklaren vid försäljnings-starten. Vissa mäklare tar ut en symbolisk summa för att täcka annonskostnader osv. Hur länge har de haft lägenheten till salu?

• Anonym (Husfunderingar)

olleolle: Men ursäkta för fan. Jag är medlem här på FL och inte min kompis. Tänkte jag skulle skriva ett inlägg lite spontant och kanske få svar.

Mäklare: Tack för svar! De hade visning den 25/9. Innan dess hade den legat ute i fem dgr, väldigt kort tid alltså. Jag vet ej vad som står i deras avtal, hon jobbar just nu. De säljer via Mäklarringen har jag för mig.

• Anonym (1)

En kompis skulle sälja sitt hus. Tror att dom hade en bestämd tid på 3 månader. Om huset inte blev sålt så kostade mäklaren ingenting.

• olleolle
    Anonym (Husfunderingar) skrev 2012-10-09 12:06:59 följande:
    olleolle: Men ursäkta för fan. Jag är medlem här på FL och inte min kompis. Tänkte jag skulle skriva ett inlägg lite spontant och kanske få svar.

Mäklare: Tack för svar! De hade visning den 25/9. Innan dess hade den legat ute i fem dgr, väldigt kort tid alltså. Jag vet ej vad som står i deras avtal, hon jobbar just nu. De säljer via Mäklarringen har jag för mig.
    Ja, och du fick svar. Det står i deras avtal om vad som gäller.
    Ingen här inne kan veta vad som har skrivits i just detta avtal.

Din ursäkt låter för övrigt inte så menande, så den godtas ej.
  • ramsylina

ofta brukar det vara så att mäklaren inte tar betalt om lgh inte blir såld, men att säljaren förbinder sig att inte sälja genom annan mäklare eller privat inom viss tid, tex 3 månader eller längre. Ibland blir det en viss kostnad och ofta så har mäklaren 3 månader på sig att sälja så vill man dra sig ur på direkten för att man ångrat sig (trots att man kanske skulle kunna få det man begärt om man lät bostaden ligga ute en tid) så kan det ju vara så att det kostar lite, men inte några 3 % av ett tänkt försäljningsvärde. Men det bästa är ju att din kompis läser igenom avtalsvillkoren, där står det!

• olleolle
    ramsylina skrev 2012-10-09 12:23:13 följande:
    ofta brukar det vara så att mäklaren inte tar betalt om lgh inte blir såld, men att säljaren förbinder sig att inte sälja genom annan mäklare eller privat inom viss tid, tex 3 månader eller längre. Ibland blir det en viss kostnad och ofta så har mäklaren 3 månader på sig att sälja så vill man dra sig ur på direkten för att man ångrat sig (trots att man kanske skulle kunna få det man begärt om man lät bostaden ligga ute en tid) så kan det ju vara så att det kostar lite, men inte några 3 % av ett tänkt försäljningsvärde. Men det bästa är ju att din kompis läser igenom avtalsvillkoren, där står det!
    Det beror helt på vilken mäklare du anlitar. Det finns många mäklare i tokholm som infört att de vill ha pröjs även om den inte blir såld.
    Avbryter man däremot köpet, som är en helt annan grej än att inte få det sålt, så utgår normalt sett ett minibelopp på x antal tusen svenska riksdaler.
Svar på tråden Mäklarkostnad vid utebliven försäljning?