Jag är som bäst mitt uppe i första IVF-försöket, korta metoden. Jag och sambon har varit oskyddade sedan maj 2009 och försökt lite mera aktivt sedan hösten 2010. Han reser väldigt mycket i arbetet så först var vi inte oroliga över att inget hände, men hösten 2011 vände vi oss efter hjälp. Vi är båda 29 år idag.
Redan vid första undersökningarna kom endomterios på tal, då jag har väldigt smärtsamma menstruationer. I juni 2012 gjordes en laparoskopi på mig och jag diagnostiserades mycket riktigt med medelsvår endometrios och fick genast remiss till IVF.
Jag fick börja med att ta gulkroppshormonen Primolut Nor, om jag förstått det rätt så var det för att kunna bestämma när jag får mens, vilket gör det lättare att planera äggplock. Av dessa tabletter fick jag lite molvärk i magen som kom och gick, vissa dagar mera, andra dagar mindre. Inget som störde det vardagliga livet dock.
På mensdag tre började jag sedan med Gonal-F, 150 IU per dag. Första dagen hade jag väldigt ont i magen, men det gick nog att "leva som vanligt" ändå, så länge jag tog det (fysiskt) lugnt. Nu har jag sprutat i sex dagar och känner egentligen inget extra. Magen är lite svullen, och jag kan ana en lätt huvudvärk på dagarna, men inget desto värre. Jag hade målat upp en bild av att det skulle vara mycket värre (tack Familjeliv och bipacksedlar! ;) ) - men hittills har jag mått mycket bättre än vad jag hade räknat med.
Imorse tog jag även första sprutan Cetrotide. Det sved och var irriterat runt stickområdet i ca en timme efteråt, sedan försvann det.
Mitt humör åker bergochdalbana, men det gjorde det även innan jag påbörjat medicineringen... Men antar att medicinerna inte direkt hjälper till att stabilisera humöret... :)
Summa summarum, jag har inte jättemycket erfarenhet, men hittills har behandlingen varit "snällare" än vad jag trott. Imorgon skall jag till läkaren för att se hur folliklarna utvecklas och vad nästa steg blir. Spännande. Och skrämmande!
Ser fram emot flera svar i denna tråd, då det är exakt samma frågor som jag funderat mycket på! :)
Lycka till alla!