• aysn

Vilka mått etc behöver jag veta inför inköp av fälgar? Hjälp!

Jag vet verkligen INGENTING om bilar, så jag vore jättetacksam för hjälp! Jag behöver fälgar till vinterdäcken, men vet inte vilka mått jag behöver veta för att få rätt storlek och passform. Däckens dimensioner är 185/65 R14. Vad mera behöver jag veta?

• Svar på tråden Vilka mått etc behöver jag veta inför inköp av fälgar? Hjälp!
  • Rabarbapuppa
    Element skrev 2012-10-09 15:31:52 följande:
    Hastighetsklassning. www.dackia.se/Om_dack_och_falg/info/ratt_dack...
    ..är INTE vad TS behöver veta då han/hon redan har däck uppenbarligen, och som man får anta är rätt.

Det som frågades var vilken fälg som behövdes för att det ska passa.

För det första skulle det vara intresant att veta vilken bil, modell och årsmodell vi pratar nu?
    Det behöver man veta för att avgöra vilket bultmönster fälgen ska ha, och vilket inpressningsdjup (ET) som är det rätta för modellen.

Att det är en 14-tums plåtfälg vi bör rikta in oss på, så mkt står klart att döma av den däcksdimension du nämner.

Men jag måste ändå passa på att fråga, hur har du fått tag på vinterdäcken (utan fälg)? Vet du att det är 14-tummare som bilen ska ha? (nämn gärna som sagt vilken bil det handlar om, så är detta lättare att avgöra)

/Puppa

• aysn
    Rabarbapuppa skrev 2012-10-10 08:53:54 följande:
    ..är INTE vad TS behöver veta då han/hon redan har däck uppenbarligen, och som man får anta är rätt.

För det första skulle det vara intresant att veta vilken bil, modell och årsmodell vi pratar nu?
    Det behöver man veta för att avgöra vilket bultmönster fälgen ska ha, och vilket inpressningsdjup (ET) som är det rätta för modellen.

Att det är en 14-tums plåtfälg vi bör rikta in oss på, så mkt står klart att döma av den däcksdimension du nämner.

Men jag måste ändå passa på att fråga, hur har du fått tag på vinterdäcken (utan fälg)? Vet du att det är 14-tummare som bilen ska ha? (nämn gärna som sagt vilken bil det handlar om, så är detta lättare att avgöra)

/Puppa

Det är en Skoda Oktavia från år 2000. Vinterdäcken köpte vi online, det var inte lätt att få tag på den dimensionen. Hur tar man reda på bultmönster och ET?
  • LoLs pappa
    aysn skrev 2012-10-10 10:21:15 följande:
    Det är en Skoda Oktavia från år 2000. Vinterdäcken köpte vi online, det var inte lätt att få tag på den dimensionen. Hur tar man reda på bultmönster och ET?

http://falginfo.se/bultmonster/

Här kan du se bultcirkel osv.
    Sen kan du titta vilka andra bilar som har samma bultcirkel osv och leta på blocket.
    Skoda octavia så finns det massor av andra skodor och andra VAG bilar som har samma.
    Blocket är en guldgruva i sådana här fall.
    Köper ALLA däck på blocket, funkar kannon.
    Men kräver en del tid, en del energi och att man "hugger" annars försvinner grejorna.

//
  • Rabarbapuppa

Precis, Octavian (gen. 1), den du har, delar bultmönster med massa andra bilar inom VAG-koncernen.
    Måttet är 5/100 (fem genom hundra) eller 5x100 som det också brukar uttryckas i t.ex. Blocket-annonsen.

Det bästa är om du kan få ett par vinterhjul från en annan Skoda (Octavia t.ex) så slipper du fundera på om ET och navhål är annorlunda. Om du t.ex. köper vinterhjul begagnat där däcken är slut kan du säkert få dem billigt och bara låta kränga av de gamla däcken och låta kränga på dina nya.

ET betyder "inpressningsdjup". Det handlar om hur djupt (eller inte) in i skärmen som däcket hamnar när fälgen monteras. Skulle du t.ex montera hjul med bultmönster 5/100 men med ett väldigt lågt ET-värde så kommer det lätt se ut som om hjulen stack utanför skärmkanterna. För Octavian har Skoda bestämt att ET är 38.

Sen fälgens navhål, det handlar ju om att hålet i mitten av fälgen skall passa på axelns ände, navet.
    Ännu ett mått i ditt fall som delas med massor med VAG-bilar, 57.1 mm.

Köper man eftermarknadsfälgar där navhålet är för stort kan man anpassa detta med navringar (en plastring som läggs i fälgens hål som har rätt yttermått, och t.ex. 57.1 i innermått, så att det inte ska glappa. Sånt har däckshandlarna.

Men i ditt fall handlar det väl om plåtfälgar och då skulle jag rekommendera att det ska vara rätt mått från början.

Men som sagt, leta fälgar med 5x100 eller 5/100 så hamnar du rätt.

/Puppa 

• Element
    Rabarbapuppa skrev 2012-10-10 08:53:54 följande:

/Puppa

Ah, läste fel, trodde det var däcken hon skulle köpa.
  • Fontana

Men vet man "verkligen ingenting" om bilar så är det nog värt pengarna att gå till en riktig däckverkstad som kan göra allt rätt från början.

Däckdimensionen 185/65 R14 måste väl förresten vara ett av de vanligaste måtten?

• Topps

195/65-15, 205/55-16 och 225/45-17 är dom vanligaste idag.

Svar på tråden Vilka mått etc behöver jag veta inför inköp av fälgar? Hjälp!