Bryta negativa tankar??
Hur kan jag bryta mitt negativa tänkande?? Ångest och oro mal i kroppen hela tiden :(
HJÄLP innan jag blir galen.. :(
Hur kan jag bryta mitt negativa tänkande?? Ångest och oro mal i kroppen hela tiden :(
HJÄLP innan jag blir galen.. :(
Lär dig meditera så kan du parera tankarna utan att behöva haka på spiralen ner. Sen kanske terapi vore bra för att få insikt i varför du tänker som du gör?
Och när man inte ens vågar gå till doktorn?
Varför vågar du inte? Jag kan förstå att man inte vågar, men granska den rädslan lite.
Ta in tankarna, och tillåt dig känna som du gör och fundera över varför du känner som du gör. Vad är det du känner dig orolig över? Vad är det som ger dig ångest? Antagligen finns det situationer som du ser kan gå på ett visst sätt, som gör dig orolig. Tänk ut andra alternativ, och ansträng dig för att de kan bli lika möjliga. Litet som att tänka sig ett "worst case"-scenario och ett "best case"-scenario. Vanligtvis ligger det närmare mitten, än vid något av dessa två. Om du kan ge ett exempel på något som oroar dig/ger dig ångest kanske jag kan beskriva det bättre.
Tror kbt skulle kunna vara en bra grej för dig, köp boken ingen panik. Det är en typ självhjälpsguide som jag själv håller på å läser nu, den har massa uppgifter man ska göra och handlar om att lära sig förstå sin ångest. Och förstå vad som gör att den kommer och hur man ska försöka tänka osv. Sen kan ja rekommendera mindfulness, där man lär sig att styra sina tankar och bli medveten om sina tankar. Sen har jag av min kurator fått i läxa att varje kväll skriva ner 5 bra saker med dagen. De kan va bra saker ja tänkt, jobbiga saker som lett till något bra, saker jag gjort bra tex. Denna läxa har ja fått för att börja tänka mer positivt :)