• Anonym (huppsan!)

Hur intresserade är era 3-åringar av snoppar och snippor..?

Vårt barn, 2 år och 10 månader, fick av en händelse syn på sin pappa när han klev ur duschen.
    Tittade grundligt, och frågade sin far: ".-Pappa jag ser dig! Vad har du där??" Min make blev generad och drog om sig duschdraperiet, senare på kvällen kom det ett nyfiket:

"-Mamma..vad har pappa i duschen?"

Jag förstod vad hon for efter, och försökte först fnissande finta lite med "-en tvål...eller badankan kanske?! haha" men kände samtidigt genast att det är nog bäst att bara svara ärligt och enkelt på det barnen frågar..

Ungen förekom mig dock med "-Har pappa en snippa?" och jag svarade då bara att "-pappa har en snopp, och mamma och du har en snippa. Pojkar har snopp och flickor har snippa."

Inte så mycket mer med detta egentligen. Men efter detta har det varit väääldigt mycket prat om snoppar och snippor, och om vem som har dem och inte.

Hon hojtade tex i tunnelbanan häromdagen, "-MAMMA, DU HAR EN SNIPPA!".. Jättekul.
    Och så kan hon sitta här och räkna upp vilka som har snopp, vilka som har snippa men att pojkarna på dagis DOM har minsann ingen snopp alls! etc..etc..

Är det här plötsliga intresset vanligt?
    Vi uppmuntrar det inte på något sätt, vi bara svarar kort och enkelt på det hon frågar, om att pojkar och flickor ser lite olika ut.

• Svar på tråden Hur intresserade är era 3-åringar av snoppar och snippor..?
  • narie24

Precis sådär höll dottern på i den där åldern. Hon kunde gå runt ute och rabbla: mormor har snippa, farfar har snopp osv. Hon frågade ibland om t ex busschaffören hade snopp eller snippa ;).
    Det gick över ganska snabbt. Klart det är spännande för dem ;).

• Anonym (huppsan!)
    narie24 skrev 2012-10-09 13:45:46 följande:
    Precis sådär höll dottern på i den där åldern. Hon kunde gå runt ute och rabbla: mormor har snippa, farfar har snopp osv. Hon frågade ibland om t ex busschaffören hade snopp eller snippa ;).
    PRECIS så!! Alltså jag kan ju inte låta bli att bli en aning generad, när vi är själva är det ju ingen fara men hon är ett socialt barn och kan lika gärna fråga någon på tunnelbanan eller i affären.. Skäms

Samtidigt vill jag ju att hon skall känna sig fri att fråga om det hon undrar, och vill verkligen inte förmedla att det är något skamligt med dessa våra kroppsdelar! Känner mig lite lost hur jag smidigaste bemöter det här... Skrattande
  • Anonym

Jag trodde att det skedde tidigare. Min 21 månader har börjat bli nyfiken på sin snopp och han har sett pappa mycket  och mig tittar han nyfiken på i duschen också.

• Anonym (huppsan!)
    Anonym skrev 2012-10-09 13:48:40 följande:
    Jag trodde att det skedde tidigare. Min 21 månader har börjat bli nyfiken på sin snopp och han har sett pappa mycket  och mig tittar han nyfiken på i duschen också.
    Hon har inte sett sin pappa näck tidigare.

Mig och sin egen har hon nämnt tidigare, men mest bara konstaterat att "-Där är min snippa. Mamma har också en snippa".

Känns som att det är nu hon blivit varse skillnaden mellan mäns och kvinnors yttre attribut..
    "VAD har pappa..!" liksom..
  • Johans Pillerill

:) det där är övergående. Vår dotter (2 år och 3 mån) gick igenom hela bekantskapskretsen i det samtalet för att könsbestämma alla...Även fast hon inte sett alla nakna. Det blev mer en bekräftelsesökning att det var olika mellan man och kvinna och vem som är vad. "mamma snippa. Pappa snopp. Lillebror snopp. Vovven snippa. Moster snippa..." när hon fått alla bekräftade att de har någon av könen så var hon nöjd. Nu ligger intresset på underkläder istället för det är ju sååååå roligt att säga "kalsong" :) inget att skämmas för när ens lilla är frågvis, de flesta vuxna överlever en pinsam fråga från ett barn om din lilla skulle traska fram till okända och fråga om de har snopp.

• Anonym
    Anonym (huppsan!) skrev 2012-10-09 13:51:22 följande:
    Hon har inte sett sin pappa näck tidigare.

Mig och sin egen har hon nämnt tidigare, men mest bara konstaterat att "-Där är min snippa. Mamma har också en snippa".

Känns som att det är nu hon blivit varse skillnaden mellan mäns och kvinnors yttre attribut..
    "VAD har pappa..!" liksom..
    Har hon inte sett sin pappa naken på de tre år hon funnits i era liv?

De absolut flesta barn går igenom en snipp och snoppintresserad period i den ålder din dotter är i. Den kan sedan återkomma i lågstadiet där det skämtas friskt och berättas snipp och snoppvitsar. Mellanstadiehumorn kan också vara väldigt under bältet-orienterad. I puberteten dyker intresset upp igen, men då är det ju ofta mer seriöst och allvarligt hållet.
  • Anonym

Nej, inte på det viset. Vi har ju pratat om snippor och snoppar sen hon föddes, typ, så det är inte mer intressant än fötter och rumpor. Sen har hon ju  märkt att vissa har snippa och andra har snopp, men hon har inte kopplat det till att det ska ha någon betydelse. Hon har inte heller fattat att snippa = flicka och snopp = pojke.

När hon väl fattar lär det väl tjatas utan dess like.

• Anonym (huppsan!)
    Anonym skrev 2012-10-09 14:12:46 följande:
    Har hon inte sett sin pappa naken på de tre år hon funnits i era liv?
    Nej, faktiskt inte Skrattande Mig är hon in på toa med jämt, och vi har också duschat eller badad samtidigt.
    Hennes pappa har inte känt sig fullt lika bekväm med det så det har liksom bara blivit så..
  • Anonym

Har en son på 3,5 och det pratas om snoppar och snippor har aldrig varit roligare, det snackas och sjöngs om könsorganen. Frågar vem som har vad m.m. Det är väl en period som alla ungar går igenom så jag har inte gjort något åt saken, det går väl över av sig själv, även om det kan vara lite pinsamt ibland Även att säga kiss och bajs har blivit riktigt roligt tycker han. 

• Zirup

Inte alls, men min lusläste Totte och Malin, om och om igen. Ett tips för din dotter kanske? Boken är från 70-talet tror jag men man kan ju byta ut könlösa "springa" mot snippa tycker jag.

Svar på tråden Hur intresserade är era 3-åringar av snoppar och snippor..?