Hur intresserade är era 3-åringar av snoppar och snippor..?
Vårt barn, 2 år och 10 månader, fick av en händelse syn på sin pappa när han klev ur duschen.
Tittade grundligt, och frågade sin far: ".-Pappa jag ser dig! Vad har du där??" Min make blev generad och drog om sig duschdraperiet, senare på kvällen kom det ett nyfiket:
"-Mamma..vad har pappa i duschen?"
Jag förstod vad hon for efter, och försökte först fnissande finta lite med "-en tvål...eller badankan kanske?! haha" men kände samtidigt genast att det är nog bäst att bara svara ärligt och enkelt på det barnen frågar..
Ungen förekom mig dock med "-Har pappa en snippa?" och jag svarade då bara att "-pappa har en snopp, och mamma och du har en snippa. Pojkar har snopp och flickor har snippa."
Inte så mycket mer med detta egentligen. Men efter detta har det varit väääldigt mycket prat om snoppar och snippor, och om vem som har dem och inte.
Hon hojtade tex i tunnelbanan häromdagen, "-MAMMA, DU HAR EN SNIPPA!".. Jättekul.
Och så kan hon sitta här och räkna upp vilka som har snopp, vilka som har snippa men att pojkarna på dagis DOM har minsann ingen snopp alls! etc..etc..
Är det här plötsliga intresset vanligt?
Vi uppmuntrar det inte på något sätt, vi bara svarar kort och enkelt på det hon frågar, om att pojkar och flickor ser lite olika ut.