• Anonym

Koppar eller hormonspiral?

Hej, jag vet att spiral är ett väldigt säkert skydd. Men min fråga är, vilken spiral är bäst som skydd tror ni? 
    Kopparspiralen eller hormonspiralen? Jag har otroligt lätt för att bli gravid, finns det risk att jag kan bli gravid trots spiral?
  • Svar på tråden Koppar eller hormonspiral?
  • Anonym

Enligt mig är horminspiralen bäst, man slipper mensen (oftast) och risk för graviditet är lika liten som att du steriliserar dig, enligt min barnmorska.

• Anonym

hormonspiral ska ju vara säkrast!

(dock upptäckte syrrans kompis att hon var gravid i vecka 23 förra veckan och hon hade hormonspiral)

• Vendelsö

Kopparspiral anses också mycket säkert - under 1 graviditet per 100 kvinnor och år. Man slipper då tillföra hormoner till kroppen och spiralen verkar bara lokalt. Jag har haft kopparspiral i ungefär fyra år och när jag sedan plockade ut den blev jag gravid direkt, vilket jag tyckte var bra. En annan fördel är att den var helt gratis. Hormonspiraler får man betala för här.

Men ändå tror jag att det blir en hormonspiral nästa gång. Anledningen är att jag fick väldigt rikliga blödningar av kopparspiralen. Jag blödde mycket och i ungefär en vecka, vilket är lite mer än jag brukar. Dels är det ju bökigt och jobbigt att blöda mycket och hålla på och byta tampong och binda hela tiden, dels är förstås också en kostnad om man nu bryr sig om den aspekten. Och så hade jag sämre järndepoter när jag nu blev gravid igen och har haft svårare att hålla uppe ett någorlunda högt HB under graviditeten jämfört med tidigare.

Visst kan du bli gravid trots sprial (hormon eller koppar) men risken är betydligt mindre än för vissa andra preventivmedel vad jag har förstått.

• dec2010

Hormonspiralen kostar 1070 eller nåt sånt o håller ju i 5 år, så är ju inte superdyrt eg.

Har hört om flera som fått dåliga värden av kopparspiralen. Samt känner två som fått utomkvedes utav kopparspiralen.

Hormonerna verkar ju bara lokalt o enligt min bm motsvarar det typ ett minipiller i veckan som släpps ut i kroppen.

• Anonym

Hormonspiral är säkrare!

Det finns en liten risk att bli gravid ändå, men den är väldigt liten! (Och i de flesta fall beror det på att spiralen har åkt ut, vilket är väldigt ovanligt också.)

Svar på tråden Koppar eller hormonspiral?