Kopparspiral anses också mycket säkert - under 1 graviditet per 100 kvinnor och år. Man slipper då tillföra hormoner till kroppen och spiralen verkar bara lokalt. Jag har haft kopparspiral i ungefär fyra år och när jag sedan plockade ut den blev jag gravid direkt, vilket jag tyckte var bra. En annan fördel är att den var helt gratis. Hormonspiraler får man betala för här.
Men ändå tror jag att det blir en hormonspiral nästa gång. Anledningen är att jag fick väldigt rikliga blödningar av kopparspiralen. Jag blödde mycket och i ungefär en vecka, vilket är lite mer än jag brukar. Dels är det ju bökigt och jobbigt att blöda mycket och hålla på och byta tampong och binda hela tiden, dels är förstås också en kostnad om man nu bryr sig om den aspekten. Och så hade jag sämre järndepoter när jag nu blev gravid igen och har haft svårare att hålla uppe ett någorlunda högt HB under graviditeten jämfört med tidigare.
Visst kan du bli gravid trots sprial (hormon eller koppar) men risken är betydligt mindre än för vissa andra preventivmedel vad jag har förstått.