NYFIKEN! 1,5år - vad kan era barn?
Imorgon blir min son 17 månader. Jag är bara lite nyfiken (utan att jämföra egentligen) på vad barn i denna ålder brukar kunna. Kan dom prata, många ord, dubbelord, vad säger dom?Hur får dom sig förstådda, pratar, visar, gråter, skriker?
Äter barnen mycket, snabbt, "vanlig" mat eller får dom fortfarande lite mer barnanpassad mat?
Går dom, springer, kryper?
Jag är egentligen bara nyfiken på allt som era barn runt 1,5 år kan och gör.
Min son är som sagt 17 månader imorgon. Han går sedan 10,5månader gammal, han springer, gör kullerbyttor, babblar mycket bebisspråk "daaadaaaa" osv. Ni vet säkert hur jag menar. Han säger även ord som - titta, ampa( lampa),vovv,kiss (katt), muu (vad säger kon?),kaka,mamma,pappa, gukka (gurka), tack, hej, däär, däh (det) och säkert några flersom jag inte kommer på nu.
Han använder dock inte hela sitt ordförråd varje dag- det kanske de inte gör? Han säger mest titta, pekar och försöker visa vad han menar, vill, inte vill, eller vill ha.
Något vi märkte i förra veckan var saker vi inte visste att han kunde! Vi säger : vart är magen, vart är näsan, munnen, ögonen, öronen, foten, handen. Och direkt visar han allt.
Någon som vet vad barn som är "normalt" utvecklade brukar kunna vid denna ålder? Vad kollar dom på bvc, på 18-månaders kontrollen?
Jag tycker allting är så roligt nu, och det är ju faktiskt väldigt olika. Därför är det kul att få höra vad andra barn gör :)