• Äldre 9 Oct 20:09
    7176 visningar
    24 svar
    24
    7176

    NYFIKEN! 1,5år - vad kan era barn?

    Imorgon blir min son 17 månader.  Jag är bara lite nyfiken (utan att jämföra egentligen) på vad barn i denna ålder brukar kunna. Kan dom prata, många ord, dubbelord, vad säger dom?

    Hur får dom sig förstådda, pratar, visar, gråter, skriker?

    Äter barnen mycket, snabbt, "vanlig" mat eller får dom fortfarande lite mer barnanpassad mat?

    Går dom, springer, kryper? 

    Jag är egentligen bara nyfiken på allt som era barn runt 1,5 år kan och gör.

    Min son är som sagt 17 månader imorgon. Han går sedan 10,5månader gammal, han springer, gör kullerbyttor, babblar mycket bebisspråk "daaadaaaa" osv. Ni vet säkert hur jag menar. Han säger även ord som - titta, ampa( lampa),vovv,kiss (katt), muu (vad säger kon?),kaka,mamma,pappa, gukka (gurka), tack, hej, däär, däh (det) och säkert några flersom jag inte kommer på nu.

    Han använder dock inte hela sitt ordförråd varje dag- det kanske de inte gör? Han säger mest titta, pekar  
         och försöker visa vad han menar, vill, inte vill, eller vill ha.

    Något vi märkte i förra veckan var saker vi inte visste att han kunde! Vi säger : vart är magen, vart är näsan, munnen, ögonen, öronen, foten, handen. Och direkt visar han allt. 

    Någon som vet vad barn som är "normalt" utvecklade brukar kunna vid denna ålder? Vad kollar dom på bvc, på 18-månaders kontrollen?       

    Jag tycker allting är så roligt nu, och det är ju faktiskt väldigt olika. Därför är det kul att få höra vad andra barn gör :)  
  • Svar på tråden NYFIKEN! 1,5år - vad kan era barn?
  • Äldre 9 Oct 20:17
    #1

    Jag vet inte , riktigt men min som pratar
    Meningar han har väldigt enkelt för att prata säger jag ett ord upprepar han det jätte fint och han kan sjunga halva sången tänk om jag hade en apa .. Det är han bra på men alla är ju olika .. Han har ju alltid vara tidig han satt upp när han var 5 mån sprang själv när han var 9 månader .. Men det var nog lite jobbigt .. Ska bli kul att se hur min 2 blir om den är lila snabb ödlor segare :p

  • Äldre 9 Oct 21:33
    #2

    Min dotter är precis 17 månader och har väll ungefär lika stort ordförråd som din son. Hon springer, kryper, klättrar, backar, går i trappor, etc. Det enda hon inte kan är att hoppa.
    Hon kan flera rörelsesånger (rörelserna, inte sången) och de flesta kroppsdelar (peka på, inte uttala). Hon målar "kloterstreck" och kan bygga raka figurer i duplo samt stapla ca 5 klossar.
    Angående mat så äter hon alltid det vi äter med undantag för frukosten, där äter hon vanlig havregrynsgröt med osötad sylt och ett kokt ägg.
    Barnmat, pureer etc har hon ratat sedan länge. Välling dricker hon inte heller utan hon får ersättning i bland på kvällarna om det behövs.

  • Äldre 10 Oct 15:48
    #3

    Kul att se hur olika det är! Frukost äter min son välling kl 7 och blir hungrig emellan innan lunch, då äter han frukt vid 9,30. Äter vi frukost typ 8 så brukar han få lite det han vill smaka bara :)

  • Äldre 10 Oct 15:49
    #4

    Pillar: hur gammalt är ditt barn? :)

  • CrazyL­ady
    Äldre 10 Oct 16:23
    #5

    Min dotter är 17, 5 månad gammal
    Hon pratar och pekar på saker & visar när hon vill göra sig förstådd...

    Hon kan säga macka, mamma, lampa, strumpa, blöjapappa, tack, anka, hej, korv, gurka (fast med sina egan ord, men vi vet vad hon menar, hon kan fler men kommer inte på alla)hon vet hur katten & hunden låter, hon vet vart örat, näsan, kinden och pannan är, hon går och halvspringer, haha

    Hon förstår vad man säger till henne, tex hon hämtar våra skor om vi ber henne, hon går till badrummet om man säger/frågar om hon vill bada, duscha eller borsta tänderna
    Hon går till sängen när man frågar om hon vill sova

    Hon äter vanlig mat, ibland fulla portioner, ibland knappt hälften
    Dricker mjölk & vatten, dricker ersättning till natten (hon HATAR välling och äter inte gröt)

    När hon vill ge en saker kommer hon gående och säger hää (här)

    Var på 18 månaderskontroll idag och läkaren lyssnade på hjärta, lungor & klämde på magen
    Dem kollar så dem går, kan bygga torn av klossar samt hämta en kloss om man frågar dem...
    frågar lite om mat, sömn, hur dem leker, om dem ritar osv
    Sen är det vikt, längd och spruta oxå =)


    mammatilljames skrev 2012-10-09 20:09:00 följande:
    Imorgon blir min son 17 månader.  Jag är bara lite nyfiken (utan att jämföra egentligen) på vad barn i denålder brukar kunna. Kan dom prata, många ord, dubbelord, vad säger dom?

    Hur får dom sig förstådda, pratar, visar, gråter, skriker?

    Äter barnen mycket, snabbt, "vanlig" mat eller får dom fortfarande lite mer barnanpassad mat?

    Går dom, springer, kryper? 

    Jag är egentligen bara nyfiken på allt som era barn runt 1,5 år kan och gör.

    Min son är som sagt 17 månader imorgon. Han går sedan 10,5månader gammal, han springer, gör kullerbyttor, babblar mycket bebisspråk "daaadaaaa" osv. Ni vet säkert hur jag menar. Han säger även ord som - titta, ampa( lampa),vovv,kiss (katt), muu (vad säger kon?),kaka,mamma,pappa, gukka (gurka), tack, hej, däär, däh (det) och säkert några flersom jag inte kommer på nu.

    Han använder dock inte hela sitt ordförråd varje dag- det kanske de inte gör? Han säger mest titta, pekar       och försöker visa vad han menar, vill, inte vill, eller vill ha.

    Något vi märkte i förra veckan var saker vi inte visste att han kunde! Vi säger : vart är magen, vart är näsan, munnen, ögonen, öronen, foten, handen. Och direkt visar han allt. 

    Någon som vet vad barn som är "normalt" utvecklade brukar kunna vid denna ålder? Vad kollar dom på bvc, på 18-månaders kontrollen?       

    Jag tycker allting är så roligt nu, och det är ju faktiskt väldigt olika. Därför är det kul att få höra vad andra barn gör :)  

     
  • Äldre 10 Oct 16:28
    #6

    Han blir 2 år 21 januari :)
    Dem har sagt att han är väldigt duktig som kan prata så tidigt , :)

  • pappse­n84
    Äldre 13 Oct 19:14
    #7

    Min son kan prata två språk, svenska samt tyska.
    Tänkte att det var smidigast att lära honom de båda "huvudspråken" då hans moder är renrasig tysk! 

  • emma ax
    Äldre 13 Oct 19:22
    #8

    Spännande att läsa, min dotter är snart 14 månader så lite yngre än era, säger några få ord, vet vad några djur säger och kan de flesta kroppsdelar och klädesplagg om man frågar. Går, springer lite, klättrar upp på möbler och står på tå.

    Tänkte höra, har era börjat med några roll-lekar? Tex kommer med kläder och ett gossedjur som man ska klä på, matar dockan, tvättar leksaker med en trasa.

  • Längta­n efter ett syskon
    Äldre 13 Oct 21:48
    #9

    Min son är oxå snart 14 månader och är lite mindre än era men det är ändå roligt o se hur andra barn utvecklas olika.

    sonen leker tittut,körrgömma,älskar att gömma sig under filtar o dylikt, jage är jätteskoj :) gömmer skaer för att sen ta fram det, försöker leka /bygga med klossar, borsta håret och tänderna (försöker)
    han vet vad huvud och näsa är än så länge. han härmar oss en del som ex om jag damsugar/moppar/sopar så vill han gärna försöka oxå

    Han kan inte äta riktigt själv men är på god väg. försöker med skeden men får inte in så mycket i munnen utan då är händerna lättast.

    Han går,springer och kan klättra upp i soffan men inte gå ner för trappan men upp är inga problem. står på tå och ställer nått under sig för att klättra up o komma högre upp för att nå saker. Öppnar dörrar.

    Han förstår när jag säger ex att han ska äta då springer han till sin matstol, borsta tänderna eller bada då går han mot badrummet eller nana, då går han mot spjälsängen så han förstår en hel del.

    han kan inte säga så mycket mer än brumbrum när han leker med bilar,kaa (katt) mamma,pappa vov(vovve) ää de (vad är det) titta mfl.   

    nja detta med att mata nallar o så gör han ointe men att försöka mata oss hihi.   

    oj vad mycket det blev ;)    

  • Längta­n efter ett syskon
    Äldre 13 Oct 21:49
    #10

    Hoppa försöker han föresten eller rättare sagt gör knäböj och ställer sig på huvudet hahaha. ser jätteroligt ut

Svar på tråden NYFIKEN! 1,5år - vad kan era barn?