• malol528

    Ung och fått utomkvedeshavandeskap

    Har letat överallt men inte hittat någon bra sida som passar in för mig..

    Jag är idag 22 år och för 1,5 år sedan fick jag ett utomkvedeshavandeskap. 

    Det började med att jag plussade och blev inte särskilt glad eftersom jag befann mig mitt i studentlivet.. Hade ont på båda sidorna i magen men som snabbt gick över med ipren.. 
    Åkte upp till sjukhuset för att kolla varför jag hade lite mens som jag hade haft i två veckor i sträck.. När jag kom dit konstaterades missfall och ultraljud gjordes för att se varför jag hade så ont. Hittade ingenting och skickade hem mig.

    Kände att något fortfarande var galet 2 veckor efter så tog ett gravtest till och plussade. Ringde och fick en ny tid på sjukhuset.. Hann aldrig så långt för på natten vaknade jag med oerhörda smärtor som kramper i buken på båda sidorna. Svimmade halvt av hela tiden och åkte akut upp till sjukhuset. 
    Blev inlagd på en gång och fick morfin mot smärtan och en massa undersökningar gjordes. Det visade att det var blod i buken men inte så farligt så fick stanna kvar på observation.. dagen därpå fortsatte gynundersökningar och senare skulle jag få åka hem.. Då började kramperna i buken igen och en gynundersökningen gjordes omedelbart, det hade samlats mycket mer blod i buken och en akut titthålsoperation bokades in timmen senare. 

    Vaknade upp fyra timmar senare med fruktansvärda smärtor dom förklarade att dom hade fått lov att öppna buken (kejsarsnitt) och tagit bort vänster äggledare som hade spruckit. Jag repade mig sakta men säkert.. Och idag mår jag helt bra. 

    Jag försöker inte få barn idag eftersom jag gärna väntar några år till men är ändå fundersam om någon känner igen sig? Någon annan som är ung och har fått utomkvedeshavandeskap..? 

  • Svar på tråden Ung och fått utomkvedeshavandeskap
  • Pissenisse

    Jag hade ett utomkveds när jag var 19, de tog också bort vänster äggledare.
    Barn har jag lyckats få ändå:)

  • Gabbi88DA

    Jag opererade med titthålsoperation den 20 augusti, är 24 år det var första gången jag var gravid. Som tur var behövde dom inte opererat ut äggledaren i mitt fall.

  • RS89

    Nu vet jag inte om jag har fått det, men läkarna misstänker det pga låg HCG. Jag är också ung 23 år men har redan ett barn sedan innan.

  • Onandon

    Fick ett utomkveds i augusti, 21 år var jag då. Plussade i mitten av august.
    Redan när jag plussade sa jag åt min sambo: "säkert har den planterat sig fel, för det värker lite smått kring vänster äggstock.."
    Sambon tyckte dock att jag överanalyserade värken.
    Vi var jätteglada över plusset eftersom vi försökt i 16 månader innan jag plussade.
    Två veckor hann vi vara glada, sen vaknade jag en morgon med en hemsk smärta på vänster sida och bruna flytningar. Just den dagen var min sambo borta, eftersom han jobbar på annan ort. Kommer ihåg att det var en fredag, han skulle komma hem på kvällen. 
    Fick en akuttid på sjukhuset, sambon skulle aldrig hinna hem tills dess, så min bästa vän körde dit mig. Jag kunde själv inte köra, jag grät konstant. Blev undersökt och de hittade INGENTING. Påstod att det är vanligt att de gör ont vid en graviditet och att man kan ha blodblandade flytningar.. idiotläkare! Tror ju knappast man ska ha så ont så att man får gå dubbelvikt...
    Nå, smärtan avtog och jag fick åka hem. Sambon kom hem på kvällen och allt var frid och fröjd.
    Söndag kväll låg vi i soffan och så kände jag att det började göra ont igen. Måndag morgon skulle sambon åka iväg till jobborten igen för ny arbetsvecka, den fick han dock ställa in. Hade så ont så jag knappt kunde gå, låg i soffan och grät och kunde knappt prata med sköterskan på telefon.
    Fick en ny akuttid på sjukhuset. Läkaren som undersökte mig då var mycket bättre! Han såg att det fanns något i området kring vänster äggledare/äggstocken. Blödde lite, men hade inte ont. Fick dock inte åka hem igen, blev akut inlagd på gynavdelningen i väntan på operation. Läkaren var rädd att min äggledare skulle brista.

    Blev opererad med titthålsoperation, och de plockade bort min vänstra äggledare. Den hade inte hunnit brista än, men var så pass förstörd att läkaren inte ville lämna kvar den.

    Jaa. Nu sitter vi här, 7 månader senare. Har hunnit bli 22 år nu och inget nytt plus lyckas vi få.
    Enda jag fått är ett otroligt äckligt och fult ärr vid min navel. Av 3 hål misslyckades läkaren med just den kring naveln, som inte går att dölja.. Klarar inte av att se på magen längre, och att röra vid det äckliga ärret är ett big no no.        

Svar på tråden Ung och fått utomkvedeshavandeskap