Anonym (C) skrev 2012-10-11 13:46:04 följande:
Vad hade ni för inkomst i början?
Hur gammal var killen?
Är ni fortfarande tillsammans?
Hoppade du av skolan?
Hur tänkte du när du fick reda på att du var gravid?
Var bodde ni? Bodde ni tillsammans?
Hur reagerade dina kompisar?
Hur gammal var du när vi flyttade till London?
Vad tycker de i London om att du är så ung?
Jag har massor med frågor men jag börjar med de här :)
1. I början när vår son kom fick jag föräldrapenning (lägsta, naturligtvis) och min sambo fick studiemedel från CSN. Det gick hur bra som helst och det kändes aldrig som att vi behövde vända på slantarna.
2. Han var 20
3. Ja, vi är fortfarande tillsammans <3
4. Nej, det gjorde jag inte. Jag tog mer eller mindre ett år ledigt.
Såhär: När jag började
andra året i gymnasiet var jag gravid, jag mådde väldigt dåligt, fick hyperemesis och var inlagd på sjukhus i flera veckor, men gick ungefär 85% i skolan. Vår son är född i januari, så den terminen, då jag skulle gått
andra året var jag hemma, men en bebis sover ju ofta väldigt mycket om dagarna, så jag läste många kurser hemma, skrev uppsatser och tentade av.
Efter sommaren skulle jag "egentligen" börjat
tredje året, men "hoppade ner" och började i klassen som började
andra året. Eftersom jag i stort sett gått hela den terminen så behövde jag bara komma in någon gång i månaden, om det var något jag missat.
Terminen
andra året som började när vår son var ett år gick jag lite oftare till skolan, men inte mer än några timmar i veckan eftersom jag gjort det mesta hemma redan. Det var främst grupparbeten och kurser som krävde muntliga redovisningar jag behövde gå på.
När vår son var 1,5 år började han på lekskola och jag började gå i skolan 100%, och gick då mitt
tredje år i gymnasiet.
Hela gymnasietiden var fantastisk och det var aldrig några problem att kombinera det med föräldraskapet
5. Helt ärligt så tänkte jag mest bara "åh nej!" i början och tänkte att det här kommer ju aldrig att gå. Men så pratade jag med min pojkvän och vi pratade igenom det och kom fram till att "det kommer ju visst att gå!"
6. När jag blev gravid bodde jag hemma och min pojkvän bodde i en liten etta, men efter några veckor flyttade vi ihop i en stor trea, så vi hade kök, badrum, sovrum, vardagsrum och barnkammare.
7. Jag vet faktiskt inte hur mina kompisar reagerade, jag var så inne i min egen bubbla. Men det var inte så att några relationer förändrades eller så, rent praktiskt så kunde vi ju inte göra allt jag kunde innan, eftersom jag var så trött och illamående, men det var ingen som hade något problem att byta shoppingrundor och utekvällar mot hemmamys och filmkvällar.
8. Vi flyttade till London samma månad jag fyllde 21.
9. Jag har inte märkt någon kollektiv åsikt angående min ålder. Överlag bryr sig folk inte lika mycket om hur "andra gör" här. Det finns så mycket olika folk från alla typer av kultrurer och bakgrunder att det är svårare att sticka ut.
Fråga gärna mer om något är oklart eller om du undrar något mer