• Anonym

Frågor om huvudförhandling

Har lite frågor om huvudförhandling om vårdnaden.
    Hur lång tid brukar själva huvudförhandlingen ta?
    Vilka brukar bli kallade för att bli hörda? 

• Svar på tråden Frågor om huvudförhandling
  • sofiaemma

För mig var det avsatt 3 timmar i huvudförhandlingen var klar efter ca 1.5 timmar. Det var inga som var kallde till för att bli hörda själv så hade familjerätten kallat oss på möte för tingsrätten ville ha in ett snabbyttrande från dom.

Hoppas det går bra för dig    

• Anonym (insatt)
    sofiaemma skrev 2012-10-10 14:31:25 följande:
    För mig var det avsatt 3 timmar i huvudförhandlingen var klar efter ca 1.5 timmar. Det var inga som var kallde till för att bli hörda själv så hade familjerätten kallat oss på möte för tingsrätten ville ha in ett snabbyttrande från dom.

Hoppas det går bra för dig    
    Det var knappast en huvudförhandling om det bara fanns snabbupplysningar inlämnade .....

Vilka som skall kallas in och vittna till en huvudförhandling får man själv diskutera med sitt ombud och ta upp med domstolen före förhandlingen ....
  • Anonym

SofiaEmma, tack för ditt svar. Men snabbyttrande är till för när det är intermiskt beslut, då är det inte huvudförhandlning. Har själv haft interimiskt beslut och är dags för huvudförhandlningen nästa månad.

Min förhandling kommer vara långt ifrån det vanliga, därför undrar jag hur en huvudförhandlning brukar gå till, vilka som brukar vara kallade för vittna, höras eller vad dem olika ordennu kan vara. 

• niky40
    Anonym skrev 2012-10-10 21:42:36 följande:
    SofiaEmma, tack för ditt svar. Men snabbyttrande är till för när det är intermiskt beslut, då är det inte huvudförhandlning. Har själv haft interimiskt beslut och är dags för huvudförhandlningen nästa månad.

Min förhandling kommer vara långt ifrån det vanliga, därför undrar jag hur en huvudförhandlning brukar gå till, vilka som brukar vara kallade för vittna, höras eller vad dem olika ordennu kan vara. 

De som kallas är de ni som parter åberopar så det beror ju på er, så att säga..
  • Anonym

Har varit med om entimmes- och tredagars huvudförhandlingar i vårdnadsmål..

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-10 21:45:37 följande:
    Har varit med om entimmes- och tredagars huvudförhandlingar i vårdnadsmål..

Hur många var kallade att vittna på den tredagars huvudförhandlningen?
  • niky40
    Anonym skrev 2012-10-10 21:47:11 följande:
    Hur många var kallade att vittna på den tredagars huvudförhandlningen?

Det var länge sen men det var mer än fem på varje sida. Men sen beror allt på hur länge ombuden pratar början under sakframställningen, hur länge parterna pratar, hur mycket skriftlig bevisning som ska gås igenom och hur mycket vittnena ska prata..
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-10-10 21:50:56 följande:

Det var länge sen men det var mer än fem på varje sida. Men sen beror allt på hur länge ombuden pratar början under sakframställningen, hur länge parterna pratar, hur mycket skriftlig bevisning som ska gås igenom och hur mycket vittnena ska prata..

Oj, ja då låter som att min huvudförhandling kommer att dra ut på tiden. Han har 6st och jag har 9st dem flesta vittnerna kommer att prata en hel del. Han har inte mycket skriftligt, om han ens har något. Medans min advokat har 4st mappar med skriftlig bevisning som ska läsas upp. Han kommer säkert prata en del och jag kommer prata en hel del. Kommer bli skönt när allt väl är över.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-10-10 21:57:49 följande:
    Oj, ja då låter som att min huvudförhandling kommer att dra ut på tiden. Han har 6st och jag har 9st dem flesta vittnerna kommer att prata en hel del. Han har inte mycket skriftligt, om han ens har något. Medans min advokat har 4st mappar med skriftlig bevisning som ska läsas upp. Han kommer säkert prata en del och jag kommer prata en hel del. Kommer bli skönt när allt väl är över.

Hur många dagar är det utsatt på då?
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-10-10 21:58:53 följande:

Hur många dagar är det utsatt på då?

Det har jag ingen aning om. Har bara fått datum och klockslag när det ska börja. Sedan det datumet blev satt så har det inkommit mer skriftlig bevisning och fler vittnen. Från början var det bara 3 vittnen allt som allt.
    när det är mer än 1 dags huvudförhandlning, är dagarna för förhandlning efter varandra då eller kommer dem lite hej vilt i olika veckor?
    Man ska tänka sig 10 gånger för innan man skaffar barn med någon har jag märkt  
  • niky40
    Anonym skrev 2012-10-10 22:02:35 följande:
    Det har jag ingen aning om. Har bara fått datum och klockslag när det ska börja. Sedan det datumet blev satt så har det inkommit mer skriftlig bevisning och fler vittnen. Från början var det bara 3 vittnen allt som allt.

när det är mer än 1 dags huvudförhandlning, är dagarna för förhandlning efter varandra då eller kommer dem lite hej vilt i olika veckor?

Man ska tänka sig 10 gånger för innan man skaffar barn med någon har jag märkt  

Ring tingsrätten eller ditt ombud och fråga. Om det behövs tilläggsdagar läggs de i så nära anslutning som möjligt men det är många personers scheman som ska pysslas ihop. Tre nämndemän, en ordförande och två ombud..
  • niky40

Beroende på hur mycket ny bevisning som öses in i målet kan det tyvärr bli så att förhandlingen skjuts upp.

• Anonym
    niky40 skrev 2012-10-10 22:04:55 följande:

Ring tingsrätten eller ditt ombud och fråga. Om det behövs tilläggsdagar läggs de i så nära anslutning som möjligt men det är många personers scheman som ska pysslas ihop. Tre nämndemän, en ordförande och två ombud..

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara på alla frågor!
    Ska ta och ringa mitt ombud imorgon och höra med honom och se om han vet något. 
  • niky40
    Anonym skrev 2012-10-10 22:09:38 följande:
    Tack så mycket för att du tog dig tid att svara på alla frågor!

Ska ta och ringa mitt ombud imorgon och höra med honom och se om han vet något. 

Ingen orsak. Gör så! Och lycka till!
  • Anonym (Mamma)

Hur har det gått för dig? Befinner mig i liknande sits med stooor hf kommande.

Svar på tråden Frågor om huvudförhandling