• Tångräkan

Skridskor åt barn, fråga?

Ska beställa skridskor åt minstingen i familjen så hon kan vara med på isen hon med. Hon har storlek 25 i sina gymnastikskor och vi fick dra till med 26 i vinterkängorna (2 cm växtmån). Frågan är nu då vad hon ska ha för storlek i skridskorna, det är ju 24-25 eller 26-27 ? Dubbelstorlekar, knepigt. Vet inte hur barnskridskor är i storlekarna, stora eller små? Det är ett par CCM Tyke vi ska köpa. De ska ju passa i år, räknar inte med att de ska passa nästa säsong. Blir ju svårt att åka om de är för stora.. Stora tjejen har ett par utdragbara i strl 26-29 men har inte hittat några såna i mindra storlek till lilltjejen.

Nån som har koll på sånt här, nån som haft dessa skridskor? 

• Svar på tråden Skridskor åt barn, fråga?
  • Anne69

Du måste mäta - det går inte att uttala sig utifrån storlekarna. Min erfarenhet är att så små barn nästan inte åker skridskor (och man vet ju inte heller vad det blir för vinter) men att de absolut inte ska ha för stora skridskor, då blir det nästan omöjligt. Så köp inte med 2 cm växtmån. De skridksor vi har haft har alla varit stora i storleken så skridskorna har varit en till två storlekar mindre än vinterskorna och då har det fortfarande varit bra med plats för viftande tår.

• Tångräkan
    Anne69 skrev 2012-10-11 14:42:47 följande:
    Du måste mäta - det går inte att uttala sig utifrån storlekarna. Min erfarenhet är att så små barn nästan inte åker skridskor (och man vet ju inte heller vad det blir för vinter) men att de absolut inte ska ha för stora skridskor, då blir det nästan omöjligt. Så köp inte med 2 cm växtmån. De skridksor vi har haft har alla varit stora i storleken så skridskorna har varit en till två storlekar mindre än vinterskorna och då har det fortfarande varit bra med plats för viftande tår.

Vadå "så små barn inte åker skridskor", du vet ju inte ens hur gammalt mitt barn är? Och varför kan inte små barn åka skridskor? Stora tjejen lärde sig när hon var 3 år och haft vänner med barn som åkt när de varit ännu yngre än så. Ju mindre de är desto lättare har de ju att lära. Och för övrigt så åker vi i en ishall så det spelar ingen roll hur vintern blir vi åker varje vecka ändå.
  • Indianica

Du borde egentligen prova ut skridskon på henne. Den ska som sagt sitta tajt på foten så det blir lätt att åka  samt att den ska ha bra stöd kring foten.

• BängtRagnhild

Vår treåring har 25 i skor och 27 i skridsko och med raggsockor på fötterna. Vi har Bauer Supreme one20 till honom... Men man får prova!

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • älskarlivet81
    hellokill3r skrev 2012-10-13 20:17:00 följande:
    Va? Min fyraåring har storlek 25 i skor, så hemskt liten är man ju inte då.

Vår dotter på 2 år och 4 månader har 26-27 i skor.
  • hellokill3r
    älskarlivet81 skrev 2012-10-13 20:18:41 följande:

Jo det är individuellt men man måste inte vara jätteliten om man har 25 i skor, man kan inte anta ålder utifrån skodtorlek öht var min poäng.
  • hellokill3r
    älskarlivet81 skrev 2012-10-13 20:18:41 följande:

Jo det är individuellt men man måste inte vara jätteliten om man har 25 i skor, man kan inte anta ålder utifrån skodtorlek öht var min poäng.
  • Asivol

Inte för stora skridskor bara! Fick strl 30 i julklapp som vår fem-åring försökte åka med förra året men gick så där åkte in för att mäta fötterna och kom hem med strl 27 (han hade då 29 på vanliga skor) i år har han fortfarande samma skridskor men börjar bli dags att kanske gå upp en storlek!!! Så att mäta är nog det bästa!

• Tångräkan

Nej det låter ju lite skumt att anta att man är jätteliten för att man har storlek 25 i skor. Nu är vår lilltjej visserligen bara 2,5 år (men hör inte hit) men visst kan hon vara med och glida på isen för det :) Stortjejen lärde sig som sagt vid 3 år och det gick ju galant!

Provade ut och köpte i butik idag, blev en storlek större än vad hon har i skor. De var väldigt små i storlekarna sa han, vet inte om skridskor är det generellt eller om det var den modellen. Hur som helst så är hon nu ägare av sina första skridskor och hon är SÅ stolt. Vi är en aktiv familj och gillar att sporta, barnen kan alltid vara med på sina egna villkor såklart :) Ingenting är omöjligt så länge man bara har kul!  

Svar på tråden Skridskor åt barn, fråga?