• honochhan67

Är det rätt att straffa missbrukare av andra droger än alkohol som vi gör i Sverige?

Ni som svarar "Ja", motivera er åsikt! Varför straffas isåfall inte alkoholister?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att straffa missbrukare av andra droger än alkohol som vi gör i Sverige?
  • Tow2Mater

Ja, eftersom alkohol idag är lagligt, vissa andra (straffbara) droger är det inte.

• honochhan67
    Tow2Mater skrev 2012-10-10 15:40:28 följande:
    Ja, eftersom alkohol idag är lagligt, vissa andra (straffbara) droger är det inte.
    Ja, men jag tycker inte att du motiverade varför? Hur hjälps en missbrukare av straff? Eller är det bara en principsak eftersom det är olagligt?
  • Grodben

Ja, i och med att det är brottsligt. Det bästa vore om straffet blev rehabilitering.

• lilleskutto

De som döms för div. narkotika/drog brott får rehabilitering under och efter sitt ev. Fängelsestraff. Däremot kunde man kanske se över rehabiliteringen med tanke på hur många som får återfall...

Jag ser det som en självklarhet att man straffas för användande av olagliga preparat eller om man begår andra brott.

• honochhan67
    lilleskutto skrev 2012-10-10 17:29:45 följande:
    Jag ser det som en självklarhet att man straffas för användande av olagliga preparat.
    OK. Varför??
  • L1ber

Nej. Det är ren och skär förföljelse (att bli socialt utdömd och straffad) skulle jag vilja påstå

• Tow2Mater

Finns det inga straff för begågna brott, kommer brottsligheten att öka. Fler brött kommer begås eftersom en del avskräcks av risken för straff.

• L1ber

Försäljning ska absolut straffas men de som använt sig av något för eget bruk kanske redan straffat sig själva tillräckligt. Många mår nog inte så bra. Ge den hjälp som behövs istället för att straffa ytterligare. Tycker det är omänskligt hur vi behandlar vissa missbrukare i samhället. Usch. Mår nästan illa när jag ser hur vissa behandlas. Av trångsynta människor (enligt mig) dessutom!

• honochhan67
    Tow2Mater skrev 2012-10-10 17:42:41 följande:
    Finns det inga straff för begågna brott, kommer brottsligheten att öka. Fler brött kommer begås eftersom en del avskräcks av risken för straff.
    En i stort sett samlad internationell samlad expertis är ju enig om att kriminalisering och straff av den enskilda brukaren inte på något sätt har minskat bruket eller efterfrågan på droger.
    Utan tvärtom: Det har bara skapat misär för missbrukarna och spelat de kriminella nätverken i händerna. I de länder där droganvändning är en sjukvårdsfråga och inte ett rätts/polisärende har alla typer av drogrelaterade problem minskat markant och ligger långt under t.ex. Sverige.
    Tycker du fortfarande ändå att Sverige ska fortsätta med sin repressiva politik?
    Isåfall varför??
Svar på tråden Är det rätt att straffa missbrukare av andra droger än alkohol som vi gör i Sverige?