Är det rätt att straffa missbrukare av andra droger än alkohol som vi gör i Sverige?
Ni som svarar "Ja", motivera er åsikt! Varför straffas isåfall inte alkoholister?
Ni som svarar "Ja", motivera er åsikt! Varför straffas isåfall inte alkoholister?
Ja, eftersom alkohol idag är lagligt, vissa andra (straffbara) droger är det inte.
Ja, i och med att det är brottsligt. Det bästa vore om straffet blev rehabilitering.
De som döms för div. narkotika/drog brott får rehabilitering under och efter sitt ev. Fängelsestraff. Däremot kunde man kanske se över rehabiliteringen med tanke på hur många som får återfall...
Jag ser det som en självklarhet att man straffas för användande av olagliga preparat eller om man begår andra brott.
Nej. Det är ren och skär förföljelse (att bli socialt utdömd och straffad) skulle jag vilja påstå
Finns det inga straff för begågna brott, kommer brottsligheten att öka. Fler brött kommer begås eftersom en del avskräcks av risken för straff.
Kunde inte skrivit det bättre själv än så som Tow2Mater förklarat.
Försäljning ska absolut straffas men de som använt sig av något för eget bruk kanske redan straffat sig själva tillräckligt. Många mår nog inte så bra. Ge den hjälp som behövs istället för att straffa ytterligare. Tycker det är omänskligt hur vi behandlar vissa missbrukare i samhället. Usch. Mår nästan illa när jag ser hur vissa behandlas. Av trångsynta människor (enligt mig) dessutom!