Någon mer som försöker bli gravid trots amning?
Jag delammar och försöker bli gravid. Någon mer?
Jag delammar och försöker bli gravid. Någon mer?
Jag är ju redan gravid och ammar fortfarande men är nyfiken. Hur länge har du försökt och hur gammal är barnet du ammar? Lycka till.
Barnet är två månader gammalt och jag har precis börjat försöka. Men jag vet ju inte om jag har fått ägglossning än.
Blev du gravid trots amning? Var det planerat?
Spelar det roll hur ofta man ammar eller hur stora mängder man ammar?
Är det extra viktigt att inte amma på natten? Vad är det som händer med hormonerna?
Hejsan Delammar nu min son på 9 månader. Helammade tills han var runt 6 månader och ännu är jag inte gravid och ännu har jag inte fått tillbaka min mens. Har du fått tillbaka mens/ägglossning än? Har försökt hitta lite statistik/fakta på hur chansen ser ut att bli gravid under tiden men ammar men det verkar väldigt indviduellt. Känns lite hopplöst när man läser att vissa är tvungen att sluta amma helt eller inte blir gravida förrän första barnet är över två år.
Här är en länk där det står lite om amning och fertilitet, dock är den på engelska. Kan ju inte lova att allt stämmer heller men jag tycker sidan verkar tillförlitlig :) kellymom.com/bf/normal/fertility/
strangeryoutwo : Okej, jag hade mitt avslag i nästan tre månader till och från med det är ju också väldigt olika ^^ Nu har jag en app på telefonen där jag skriver in hur ofta jag ammar. Det längsta uppehållet jag haft är drygt fyra dygn och det var när jag var bortrest för ca två veckor sedan. Innan dess helammade jag i princip då lillen är mat kräsen. Nu försöker jag att amma max en gång per dygn.
(min mobil bryter inläggen) Lovar att uppdatera om jag lyckas få igång ägglossning. Om jag blir gravid ska jag börja amma mera igen om möjligt eftersom jag tror att det är nyttigt för sonen :)
Om jag vore dig Ts så skulle jag amma på som vanligt och vänta in äl. Min mjölk försvann när jag var i kanske v.20 så att öka på ammningen kommer att bli svårt. Ta det lugnt och njut av bebisen så blir du säkert gravid snart. De som har fått vänta länge på sin äl har ammat mycket, fri ammning även under natten. Jag var en av dem. Vissa får igång äl jättesnabbt ändå trots helamning. Det skiljer sig också från barn till barn i syskonskaran.
Jag har börjat dra ner på amningen nu. Jag har börjat få mensvärk till och från. Är det normalt? Kan jag vänta mig att mensen kommer igång snart?
Svårt att säga, du är ju relativt nyförlöst. Varför så brottom?
Hur har det gått för dig? :)
Det blev inget och nu tar jag en paus för att barnet ska komma rätt tid på året (beror på mina studier). Jag ammar inte längre och har haft mens två gånger. Hur går det för dig?