• Anonym

Ont i halsen varje morgon under lååång tid ?!?!

Börjar bli smått galen på att VARJE morgon vakna upp med ont i halsen, inge nästäppa eller annat förkylningssymptom utan endast ont i halsen och lite slem. När jag fått upp slemklumpen och börjat äta frukost försvinner det onda. Dock kan jag få lite ont i halsen någon gång under dagen ibland men mesta dels BARA VARJE jävla morgon.

Har varit till läkare som tog något prov och sa bara att det var virus och bla bla bla, som vanligt blev man inge klokare av det.

Förstår att ingen här kan ställa diagnoser osv MEN finns det någon som har/haft liknande? har tips på att få bort det??

Jag älskar att träna, men bågar inte träna pga halsen. Dock sa läkaren jag var till att jag kan träna så länge jag inte har feber, såå jag tränade och dagen efter blev jag förkyld på "riktigt".

SNÄLLA, känner mig desperat, NÅGON som kan ge mig tips råd och svar?
    MVH!!

• Svar på tråden Ont i halsen varje morgon under lååång tid ?!?!
  • castafiore

Rent spontant tänker jag att du har torr luft där du sover/bor. En idé vore kanske att prova att fukta upp den för att se om det blir någon skillnad?

• Anonym

Hur ska jag fukta upp luften ? allt är ju värt att pröva bara jag får bort mitt halsont.. hur vet man om luften är torr??

• castafiore

Prova att blöta ett badlakan och lägg över varmt element över natten.

• Anonym

Smart fast vi har inga element i lägenheten, har luftburen värme antar jag det kallas? :p men vet då att vi ej har några element iallafall.. hmm vad kan man då pröva..

• choklaa

Rent spontant skulle jag säga sömnapne. Är du trött på morgonen eller under dagen? Vaknar du om nätterna?

• Anonym
    niky40 skrev 2012-10-10 20:25:36 följande:
    Snarkar du?
    Jadu inget som jag vet själv iallafall? kanske får fråga sambon men tror då inte det. Och har inte alltid haft ont i halsen, tex så hade jag inte halsont under semestern i somras minns jag. Så känns konstigt om det skulle bero på snarkningar för då borde jag väl ha det absolut hela tiden?.. men värt att kolla upp om så är fallet hur som helst
  • Anonym
    choklaa skrev 2012-10-10 20:27:05 följande:
    Rent spontant skulle jag säga sömnapne. Är du trött på morgonen eller under dagen? Vaknar du om nätterna?
    Jo vaknar väl en gång varje natt men oftast i samband med att sambon är upp på toa, är lättväckt.. vad är sömnapne? hm nja inte märkvärt trött trooor jag?..
  • niky40

Jag får jätteont i halsen när jag snarkat och det går i perioder.

Men prova att köpa en luftfuktare då. Om det var bättre när du var borta kanske det är luften som är problemet..

• Anonym
    niky40 skrev 2012-10-10 20:31:28 följande:
    Jag får jätteont i halsen när jag snarkat och det går i perioder.

Men prova att köpa en luftfuktare då. Om det var bättre när du var borta kanske det är luften som är problemet..
    Hm ja det kan vara sant faktiskt, var knappt hemma under semestern, sedan tredje dagen efter semesterns slut så blev jag småsjuk. Var sjuk i flera veckor, eller jag sjuk och sjuk, ont i halsen och ibland lite snuvig. Blev dock helt bra nästan då jag var bortrest för drygt en månad sedan ett par dagar men någon dag efter jag kommit hem fick jag ont i halsen igen..
  • choklaa

Eller så kontaktar mi sömnenheten/sömnlab och får göra en sömnanalys för att se om de beror på snarkningarna då man oftast ej är medveten om det. Man behöver heller inte snarka för att ha andnigsuppehåll.

Och sen får man hjälp vill man ej ha en CPAP får man en sömnapneskena i stället.

Hjälper många.

• Anonym
    choklaa skrev 2012-10-10 20:35:47 följande:
    Eller så kontaktar mi sömnenheten/sömnlab och får göra en sömnanalys för att se om de beror på snarkningarna då man oftast ej är medveten om det. Man behöver heller inte snarka för att ha andnigsuppehåll.

Och sen får man hjälp vill man ej ha en CPAP får man en sömnapneskena i stället.

Hjälper många.
    Vadå hur och var kontaktar man dom? är det på sjukhuset? vadå ska jag säga att jag har ont i halsen varje morgon och så gör dom tester då eller? har ingen aning om jag har andningsuppehåll när jag sover borde jag ha det? hur vet man det isåfall?
  • choklaa

Man kontaktar vårdcentralen och ber om att bli remitterad till sömnklinik eller sömapnemottagning. Vilken stad bor du i? Sen får man komma dit fylla i en blanket med massa frågor. Sen får man med sig en lite utrustning som består av en dosa som man fäster med karborband under bröstkorgen och i den dosan är det kopplat en puls mätare som man sätter på fingret och två band ett hand som man sätter precis över bröstet under armhålan och det andra bandet runt magen. Sen så lägger man sig hemma i lugn och ro och sover men den à utrustningen. Nästa dag lämnar du den tillbaka och då tittar en sjuksköterska på det så att set blivit en registrering och sen kollar läkaren på mätningen och kan då se om man under natten slutar andas och hur många gånger / timme. Samt hur mycket man snarkar på natten och hur syret är.

• niky40
    Anonym skrev 2012-10-10 20:34:05 följande:
    Hm ja det kan vara sant faktiskt, var knappt hemma under semestern, sedan tredje dagen efter semesterns slut så blev jag småsjuk. Var sjuk i flera veckor, eller jag sjuk och sjuk, ont i halsen och ibland lite snuvig. Blev dock helt bra nästan då jag var bortrest för drygt en månad sedan ett par dagar men någon dag efter jag kommit hem fick jag ont i halsen igen..

Hade det samband med att du började jobba igen? Jag fick sådana problem på en arbetsplats så till slut fick allergimottagningen komma dit och ta värden. Det var luften där det var fel på. Jag var alltid frisk på semestrar och långhelger..
  • Themis

Jag är infektionskänslig och kan ha bakterier som ligger och kokar runt i flera veckor på låg nivå utan att ge utslag på vanliga blodprov, man har helt enkelt inte tillräckligt mycket infektion.

Jag brukar numera motverka halsinfektioner genom att gurgla med Listerine total care**. Om jag är på väg att få halsfluss så gurglar jag varannan timme, är det "litegrann" ont bara så morgon och kväll. Är man envis så brukar det halsonda dö bort då.

Ett hett tips är att låta bli att äta mycket socker om du inte gurglar eller borstar tänderna direkt efter, sockergegga i halsen ger mycket mat till en bakteriell halsinfektion. Detta har jag själv kommit fram till eftersom jag lyckades hålla en infektion nere en hel vecka genom att gurgla men så åt jag lösgodis på fredagkvällen och glömde gurgla, och på lördag morgon vaknade jag med panghalsfluss och fick söka läkare akut.

Jag testade detta en gång till och det gick likadant då, det halsonda ökade några timmar efter sockerintag.

Men sedan jag började gurgla på allvar har jag verkligen minskat antalet gånger på året jag behöver antibiotika, och det känns bra.
    ---
    (**Det finns säkert andra munvatten som funkar också men nu är det denna som jag har fastnat för, och den är verkligen stark!)

Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-10-10 20:50:58 följande:

Hade det samband med att du började jobba igen? Jag fick sådana problem på en arbetsplats så till slut fick allergimottagningen komma dit och ta värden. Det var luften där det var fel på. Jag var alltid frisk på semestrar och långhelger..
    Hm det vet jag inte, eller det kanske det hade? blev småkrasslig/ont i halsen tredje dagen på jobbet ungefär, både efter semestern och sedan efter en resa för drygt en månad sedan. Men hur kan man bli säker på att det är arbetsplatsen isåfall? och hur bär man sig åt för att dom ska komma och ta värden?..
Svar på tråden Ont i halsen varje morgon under lååång tid ?!?!