• Sten Mjuk

Vatten på trägolv, vad tål det?

Efter att ha sett hur en bit parkett rest sig i kanten, när en fuktig golvmopp blev kvar, har jag koll på att det inte ska hända igen. Igår fann jag att det ljusa trägolvet i köket var ganska blött efter rengöring, så jag torkade torrt efter så gott det gick. Ska man det eller räcker det att öppna ett fönster för självtork?

• Svar på tråden Vatten på trägolv, vad tål det?
  • icy

Jag håller alltid golven torra just för att trägolv verkligen svullnar upp av vätska.

• selmismamma

Man ska alltid hålla trägolv torra...ska man rengöra dem med trasa så ska det helst vara med torr trasa eller väldigt lätt fuktad utan medel...

• Sten Mjuk

Hade för mig det också at fuktig trasa gäller, har sett ett annat trägolv som är alldeles förstört och vill inte ha samma.

• Excentriskan

Beror nog ganska mycket på material och ytbehandling också. Min gamla ekparkett verkar inte känslig alls. Om katten exempelvis spytt någonstans jag inte sett (så det torkat fast) har jag bara blött på det rejält och låtit det lösas upp innan jag torkat upp det. Golvet har inte reagerat alls på det. Däremot finns en gammal fläck där det ser ut som att det stått en större krukväxt och fuktat. 

Nyare klickgolv är dock känsligare. Speciellt om man inte limmat fogarna ordentligt (som man måste i hall o kök). 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Birgitta2

Om du våtmoppar trägolv (eller parkettgolv) så ta en bit i taget och torka torrt efterhand. Låt det aldrig självtorka.

• Sten  Mjuk

Skyddslackat kan man svabba på men här börjar det mattas ner och hon lämnar blött så jag torkar efter.

• Tom Araya

Golv rör sig, inte minst trägolv. Då spricker lack upp och fukt kan tränga in i skarvarna.
    Likaså kan alla småskador och repor i golvet släppa igenom fukt.
    Så var försiktig med våttorkning, ha ej för fuktig trasa/mopp och torka så torrt som möjligt direkt efter.
    Själv föredrar jag plastmatta eller klinkers istället för trä i kök, just av den orsaken.

• Sten  Mjuk

Trägolv i kök verkar inte klokt men det var här då vi köpte, nu ser vi att fler har det.

• selmismamma
    Tom Araya skrev 2012-11-10 05:53:22 följande:
    Golv rör sig, inte minst trägolv. Då spricker lack upp och fukt kan tränga in i skarvarna.
    Likaså kan alla småskador och repor i golvet släppa igenom fukt.
    Så var försiktig med våttorkning, ha ej för fuktig trasa/mopp och torka så torrt som möjligt direkt efter.
    Själv föredrar jag plastmatta eller klinkers istället för trä i kök, just av den orsaken.

håller helt med dig...
  • Tom Araya
    Sten Mjuk skrev 2012-11-11 03:22:22 följande:
    Stengolv kan bli hala
    Vilka kan inte det?
  • Sten Mjuk

Alla men sten är värre tycker jag, finns bara det i södern

• johandra

Vi våttorkar vår klick-parkett som vi har i precis hela huset (bortsett från precis innan dörren där vi har klinkers). Golvet ser ut som nytt fortfarande efter 6 år. Har aldrig sprungit och eftertorkat utan låter det självtorka men vrider ur moppen så gott det går (har en sån där platt mopp). 

Det här var ett billigt klick-golv men det är helt fantastisk kvalité  på det har det visat sig....men visst, vi låter ju inga våta objekt eller blöta fläckar stå en längre stund på det, det skulle nog inget trägolv klara... 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Sten Mjuk

Här är det pölar och hemma hos hennes päron är golven förstörda.

• södertälje

mitt 250 liters akvarium sprack och det hann säkert rinna ut 100 liter vatten på tarketten,inköpt på IKEA, den skulle limas ihop och tur var det för det hände ingenting för limet gjorde så att vattnet flöt på golvet

• Tom Araya

Vattentåligheten kan nog vara bättre för de golv där ytskiktet inte är trä utan plast som ska likna trä.
    Dessa typer är dock inte vad jag räknar som parkett.

Svar på tråden Vatten på trägolv, vad tål det?