• darling93

"Kronisk" svamp - Tips? (och urinvägsbesvär)

Hej! Jag blev nyligen diagnostiserad med "kronisk" svamp. Fått fluconazol utskrivet på långtidsbehandling, men undrar lite saker som gärna folk i min sits får svara på!

Tvättade ni era trosor i 90 grander? När under behandlingen och hur många gånger?
      Tvättade ni sängkläder i 90 grander? När och hur många gånger? 
      Övrigt har ni några tips för att slippa återfall annat än äta rätt, lufta, inte ha spetstrosor?
      Dessutom har jag en fråga till, är det någon av er som haft ihållande svampproblem som även haft urinvägsproblem under denna tid? Jag har fått problem med mina urinvägar med under denna tid som mitt underliv har vart i obalans, min mage har också varit ur balans. Kan detta hänga ihop och i sånna fall, blev ni kvitt övriga besvär när svampen försvann?
        Mina urinvägsproblem kommer och går i perioder och är; kissenödighetskänsla 24/7, svårighet att kissa och obehagskänsla. Jag har fått antibiotika men det hjälpte ej och jag har gjort en cystoskopi men de verkade inte kunna hitta någon inflammation eller nått annat som kan vara boven. Så jag undrar om någon annan med kronisk svamp haft dessa urinvägsbesvär med och i sånna fall hur blev du av med dom?
    Tacksam för svar!! {#emotions_dlg.flower}
  • Svar på tråden "Kronisk" svamp - Tips? (och urinvägsbesvär)
  • MissNora

Ändrad kosthållning. Slutade äta socker, halvfabrikat och körde strikt GI!

Sedan slängde jag allt. Köpte nya underkläder och sängkläder.

Peppar peppar så har det hållt i sig i 3 år nu.

• darling93

Okej, men fick du ingen långtidsbehandling alls utan du ströp den genom diet ist?

• MissNora

Jag fick Diflucan tror jag det var. Tre starka tabletter. Men inte mer än så. Maten gav relativ snabb effekt så jag nöjde mig med det.

• Fia 28

Kanske inte har med dina problem att göra, men du kissar väl alltid efter sex?

• darling93

Miss nora: Jag har svårt för dieter, tränar hellre och äter som kag vill, men hjälper inte fluconazolen får jag väl börja dieta.. Jag ska ta fluconazol 150mg varannan vecka i tre månader.
    Fia28: yes kissar alltid efter sex, det beror inte på de.

Fan alltså kan inte nån komma och säga att dom haft exakt samma problem och blivit av med det :( 

• darling93
    MissNora skrev 2012-10-11 12:41:23 följande:
    Jag fick Diflucan tror jag det var. Tre starka tabletter. Men inte mer än så. Maten gav relativ snabb effekt så jag nöjde mig med det.
    Hur var dina symptom under din kroniska svamp? var det stora infektioner en gång i månaden typ?
    Mina symptom är små och nästan osynliga, och kommer och går, sällan jag får en stor svampinfektion. Mest lite klåda, sveda nån gång ibland, men de e svamp för gyn kollade i microskop och såg att de var överväxt. 
  • Annelie 76

Jag har haft mycket problem med svamp och bakteriell vaginos. Jag blev hjälpt av att byta till ekologiska bindor när jag har mens. Jag kör också en kur med Vivag (vagitorier med bra bakterier) och Lactal Balans (gel) ett par dagar efter varje mens.

Ellen tamponger är bra för de som kan använda tampong. Den innehåller bra bakterier som motverkar problem.

TS- Istället för att tvätta underkläderna i 90 grader så kan du stryka dem. Samma resultat (svampen dör) men lite skonsammare mot plaggen.      

Jag tycker också att jag får problem med kisseriet när svampen gör sig påmind, så det kanske är den som ställer till det för dig. 

• gemba

Hade svampproblem i många år. Och hade världens bästa gynekolog i slutet som förklarade det så här:

Om man får en svampinfektion beror egentligen inte på om man har mycket eller lite svamp i underlivet. Infektionen uppkommer när svampen kommer "in" under slemhinnorna, och blodkropparna reagerar mot det främmande ämnet så det blir en infektion. Om man har hela, friska slemhinnor håller sig svampen för det mesta "utanför" och det blir ingen infektion. Det är klart att det underlättar med mindre svampar i systemet, och där kan kosthållningen möjligtvis komma in, men det absolut viktigaste är att slemhinnorna mår bra och att blodkropparna slutar att "överreagera" vid minsta kontakt med svampsporerna.

Mina slemhinnor var oerhört sköra efter många år av felbehandling. Jag fick rådet att aldrig tvätta inne i slidan. I duschen tvättar jag håret, men tar aldrig handen och tvättar av med varken tvål, vatten, olja eller något annat.

Sen gick jag på långtidsbehandling flera gånger med diflucan, men problemet kom tillbaka varje gång jag slutade.

Det som fick mig ur den onda cirkeln var att sista gången jag gick på diflucan, började jag också äta mjölksyrebakterier, och använda vaginala tabletter med mjölkcyrebakterier (ecovag) i förebyggande syfte. Detta började jag med, eftersom min gynekolog berättade att kan gjorde en studie på detta och han antydde att det fanns teorier om att detta kunde ha en positiv effekt. Sen dess, 9 månader nu, har jag bara haft en enda infektion. Helt otrolig skillnad, för de senaste åren har jag haft en svampinfektion varje månad utom de perioder då jag har gått på diflucan. Och slemhinnorna är ofantligt mycket bättre nu när jag har låtit dem vara, och sluppit alla infektioner. Så det gäller att få spiralen att byta håll och vända uppåt igen.

Svar på tråden "Kronisk" svamp - Tips? (och urinvägsbesvär)