• Bollhav

Hur mycket potatissallad till 8 vuxna och ett barn?

Jag ska göra buffé typ exotiskt planka. Det blir varmrökt fläskfile, kyckingspett, rostbiff, diverse frukt och grönt. Till det potatissallad. Men hur mycket går det åt tro? Och hur mycket kött äter folk?

• Svar på tråden Hur mycket potatissallad till 8 vuxna och ett barn?
  • MajaVira
    MajaVira skrev 2012-10-11 08:53:53 följande:
    Jag skulle nog räknat 200 gr potatisallad och 400 gr kött per person, men det beror ju helt på hur mycket personerna brukar äta.

Här är en översikt på portionsberäkning, buffé finns längst ner i rutan:

www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_fo...
    Kanske ska tillägga att jag är van vid "storätare" som gärna äter ännu mer än vanligt när det finns mycket att välja på...
  • Bollhav
    MajaVira skrev 2012-10-11 08:53:53 följande:
    Jag skulle nog räknat 200 gr potatisallad och 400 gr kött per person, men det beror ju helt på hur mycket personerna brukar äta.

Här är en översikt på portionsberäkning, buffé finns längst ner i rutan:

www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_fo...
    Oj, 400 gr kött per person, det är ju tokmycket. Brukar man inte räkna 150 - 200 gram?
  • M i l l a n
    Bollhav skrev 2012-10-11 08:56:42 följande:
    Oj, 400 gr kött per person, det är ju tokmycket. Brukar man inte räkna 150 - 200 gram?
    Ja, 400 gram är mycket mer än vad man normalt brukar servera. Men MajaVira var ju van vid storätare. 150 gram kött är väl normalt på en vanlig middag, och vid buffé kan man ha ännu mindre. Eftersom det finns mycket annat man äter av.
  • tro  hopp  kärlek

Köp en hink med potatissallad på konsum, blanda i rödlök och äpple. Blir så gott. och mer fräscht .
    2-3 dl potatis sallad per person så det borde räcka med en hink. Eller den volymen om du ska göra själv.
    Kött brukar beräknas ca 150 g per person 

• Bollhav

Jag beställde 1.8 kg potatissallad och det blev lagom. Blev över så vi fick varsin portion till lunch i dag också.

Svar på tråden Hur mycket potatissallad till 8 vuxna och ett barn?