• Äldre 11 Oct 08:58
    18391 visningar
    32 svar
    32
    18391

    Hund med diarre ca en vecka, vad göra?

    Vår goldenkille har haft diarre nästan en vecka, vi fastade honom 1 dygn då han fick canicur, sedan dess har han endast fått ris, han bajsar mindre men det är fortfarande diarre.

    Vad ska vi göra tycker ni? Han mår bra annars, precis som vanligt, pigg och glad, det enda som vi märker är att han vaknar vid 3-4 tiden på morgonen och vill gå ut.

    Jag provade att ringa vet, men det går inte att komma fram.

    Snälla någon med erfarenhet av detta?


  • Svar på tråden Hund med diarre ca en vecka, vad göra?
  • Cherry Cupcak­e
    Äldre 11 Oct 08:59
    #1

    vad är canicur?

  • Äldre 11 Oct 09:04
    #2
  • Äldre 11 Oct 09:10
    #3

    Men bara ris kan han inte stå på. Vet ni vad han blev dålig av?
    om han är pigg i övrigt ingen feber eller blod i så pröva följande

    Åk till apotek eller hälsokost och köp Husk
    Ge 1 msk 2 ggr per dag m mat

    Koka ris och vit fisk m mkt vatten ge 1 dl av sörjan var tredje timme ( under dag tid max 6 dl om dagen) tillsammans m morotspure (en burk om dagen finns bland barnmat)
    Kör så i två dagar

    Sedan (om han blir bättre) Kör 2 dagar m 3 mål à 2 dl av ovanstående + Husk. Börja även lägga i några uppblötta foderkulor

    Dag 5 börja slussa in fodret och ut m riset.

    Lite allmänt:
    Är han inte bättre efter två dagar sv ovanstående så sök veterinär. Det kan även vara så att han inte tål ris då kan man byta ut det mot sönderkokt mjölig potatis (mkt vätska med bara)

    Husk kan göra att avföringen ser slemmig ut. Det är helt naturligt

    Lycka till

  • Äldre 11 Oct 09:15
    #5

    Min cocker spaniel fick diarré och jag bytte ut hela hennes kost mot kokt ris och kokta kycklingfiléer. 
    fick även tips från veterinär att man kunde koka köttfärs eller fisk då - snälla saker mot magen.
    För hennes del fick hon kosten i nån vecka och sen blev hennes mage bättre och jag kunde börja blanda i vanlig mat så sakta.

    Hon var precis som din hund - ett gott allmäntillstånd, men dålig i rumpan 

    Nu vet jag ju iofs inte hur mitt inlägg kan hjälpa dej.. mer än att du inte är ensam typ.  

  • Core
    Äldre 11 Oct 09:19
    #6

    Men han kan ju inte leva på bara ris

  • Cherry Cupcak­e
    Äldre 11 Oct 09:23
    #7

    hmm jag skulle nog försöka få tag i vet igen eller ringa en annan för rådfrågning.
    det är u varken bra för människor eller djur att ha diarré så länge.
    även om hunden är pigg nu kan den ju snabbt bli slö.  

  • Enter Sandma­n
    Äldre 11 Oct 09:25
    #8

    Ja, jag har erfarenhet av det där. 
    En tidigare schäferhane jag hade började få diarre, löst bajs som kom i pizzastora blaffor.
    Ljusbrunt, luktade vedervärdigt.

    Det visade sig vara fel på bukspottskörteln.
    Men innan dess var det provtagningar och väntetider, som slet hårt på min hund, då han inte kunde tillgodogöra sig någon näring, så han svalt i princip den tiden.
    Det var hemskt att se och jag höll nästan på att ge upp för jag tänkte att det vore lindrigare för honom att få somna än att må såhär.

    En stor vacker schäferhane som tappade nästan halva sin vikt på bara några veckor.
    Men när vi väl fick diagnosen och han fick medicin så återhämtade han sig ganska snabbt.

    Men ts om jag var du skulle jag omedelbart ringa en veterinär nu och inte ge mig för att jag inte kommer fram.
    Jag hoppas att inte din hund har samma allvarliga problem men om det är så illa, så ju snabbare han kommer in, ju snabbare kan han få hjälp.
                 

  • Äldre 11 Oct 09:35
    #9
    Strumpans skrev 2012-10-11 09:10:10 följande:
    Men bara ris kan han inte stå på. Vet ni vad han blev dålig av?
    om han är pigg i övrigt ingen feber eller blod i så pröva följande

    Åk till apotek eller hälsokost och köp Husk
    Ge 1 msk 2 ggr per dag m mat

    Koka ris och vit fisk m mkt vatten ge 1 dl av sörjan var tredje timme ( under dag tid max 6 dl om dagen) tillsammans m morotspure (en burk om dagen finns bland barnmat)
    Kör så i två dagar

    Sedan (om han blir bättre) Kör 2 dagar m 3 mål à 2 dl av ovanstående + Husk. Börja även lägga i några uppblötta foderkulor

    Dag 5 börja slussa in fodret och ut m riset.

    Lite allmänt:
    Är han inte bättre efter två dagar sv ovanstående så sök veterinär. Det kan även vara så att han inte tål ris då kan man byta ut det mot sönderkokt mjölig potatis (mkt vätska med bara)

    Husk kan göra att avföringen ser slemmig ut. Det är helt naturligt

    Lycka till
    Han har ätit ris med lite lite hundmat i, ok heter det bara husk, är det fiberhusk du menar?
  • Äldre 11 Oct 09:36
    #10
     
    Jag vet inte vad han blev dålig av, ingen aning.
  • Äldre 11 Oct 09:37
    #11
    Zchimla skrev 2012-10-11 09:15:35 följande:
    Min cocker spaniel fick diarré och jag bytte ut hela hennes kost mot kokt ris och kokta kycklingfiléer. 
    fick även tips från veterinär att man kunde koka köttfärs eller fisk då - snälla saker mot magen.
    För hennes del fick hon kosten i nån vecka och sen blev hennes mage bättre och jag kunde börja blanda i vanlig mat så sakta.

    Hon var precis som din hund - ett gott allmäntillstånd, men dålig i rumpan 

    Nu vet jag ju iofs inte hur mitt inlägg kan hjälpa dej.. mer än att du inte är ensam typ.  

    Ok, hur ofta gav du henne mat med den kosten?
Svar på tråden Hund med diarre ca en vecka, vad göra?