• Anonym (lite rädd)

Dunkar i huset!!

Jag sitter här i soffan, ensam hemma, i ett medelstort ganska nytt hus. Ibland så dunkar det i taket som om nån går långsamt på vinden, men det är ingen där plus att halva vinden är oinredd och andra halvan är fyllt med allsköns bråte. Nyss dunkade det jättehårt i ytterväggen så gardinerna svajade till. Huset är ett nyckelhus eller va det heter, så det känns lite ostadigt eller vad man ska säga.. känns mer som en lägenhet än ett rejält hus. Ibland vid soluppgång/nedgång så knäpper det i väggarna, men det är ju en annan grej. Vad är det som dunkar så tydligt i tak och väggar? Ute är det vindstilla.
    Jag tror lite på spöken i vanliga fall men tror inte att det är nåt sånt nu, för hunden reagerar inte och jag har hört att dom reagerar starkt på spöken. 

Nån som har några idéer på vad det är som händer? 

• Svar på tråden Dunkar i huset!!
  • Anonym

Det tar ett tag för huset att sätta sig

• M i l l a n

Försök lokalisera varifrån ljudet kommer. Oftast finns det naturliga förklaringar till ljud. 

• Anonym (lite rädd)
    Anonym skrev 2012-10-11 09:28:54 följande:
    Det tar ett tag för huset att sätta sig
    Det är elva år gammalt, hur lång tid brukar det ta?

Min kompis trodde att det kunde vara en grävling som härjar 
  • MajaVira

Vårt hus knakar fortfarande en hel del, både i väggar och tak. Det är byggt 1978... Oftast är det morgon eller kväll, så anledningen är temperaturskillnader. T.ex. plåttaket smäller en hel del soliga dagar när det sedan blir kallt på kvällen.

• Anonym

Det börjar bli kallt nu och då flyttar väl sig huset lite.. Antar att det e så. Vårat hus är byggt innan 1900-talet vet dock inte när men här smäller det i trappen. En enda gång samma tid varje kväll om vintrarna, det låter nästan som om den spricker.
    Det gör samma sak om våren/sommaren fast då en annan tid på dagen..
    Det knäpper även i väggarna och i golv/tak men det har ju med spänningar att göra. Gamla hus låter och ja man kan skita ner sig nästan när det knäpper till rätt vad det är.
    Sen om någon öppnar ytterdörren så rör sig dörrarna på övervåningen och låter lite.
    jag tror att sådant hör till och man vänjer sig med det och glömmer av det tillslut.

• Anonym (lite rädd)
    Anonym skrev 2012-10-11 10:11:03 följande:
    Det börjar bli kallt nu och då flyttar väl sig huset lite.. Antar att det e så. Vårat hus är byggt innan 1900-talet vet dock inte när men här smäller det i trappen. En enda gång samma tid varje kväll om vintrarna, det låter nästan som om den spricker.
    Det gör samma sak om våren/sommaren fast då en annan tid på dagen..
    Det knäpper även i väggarna och i golv/tak men det har ju med spänningar att göra. Gamla hus låter och ja man kan skita ner sig nästan när det knäpper till rätt vad det är.
    Sen om någon öppnar ytterdörren så rör sig dörrarna på övervåningen och låter lite.
    jag tror att sådant hör till och man vänjer sig med det och glömmer av det tillslut.
    Ja att det knäpper och knakar är jag ju van vid, men ibland så smäller det till rejält, som när man smäller igen en ytterdörr det hårdaste man kan. Och det låter som nån går på vinden, typ små dunsar. När det pga temperaturskillnader låter i taket så låter det i yttertaket, men dunsarna låter i innertaket.
    Om man öppnar ena sovrumsdörren så rör sig toadörrarna, jag antar att det har med vinddrag att göra. 
  • Anonym
    Anonym (lite rädd) skrev 2012-10-11 10:19:27 följande:
    Ja att det knäpper och knakar är jag ju van vid, men ibland så smäller det till rejält, som när man smäller igen en ytterdörr det hårdaste man kan. Och det låter som nån går på vinden, typ små dunsar. När det pga temperaturskillnader låter i taket så låter det i yttertaket, men dunsarna låter i innertaket.
    Om man öppnar ena sovrumsdörren så rör sig toadörrarna, jag antar att det har med vinddrag att göra. 
    Kan tycka ibland här med som om de någon går inne hos min bebis när hon sover och jag sitter i rummet nedanför.. Men så låter det i trappan, som en jäkla smäll som om den går sönder och man lyfter verkligen när man hör det och är inne i någonting annat..
    Men blir ju spänningar och då måste det vara som så att golvet rör sig varav det låter som någon går där uppe.. Jag har ial ingen annan slutsats på det, vill inte ha det heller ^^
  • Anonym (lite rädd)
    Anonym skrev 2012-10-11 10:25:02 följande:
    Kan tycka ibland här med som om de någon går inne hos min bebis när hon sover och jag sitter i rummet nedanför.. Men så låter det i trappan, som en jäkla smäll som om den går sönder och man lyfter verkligen när man hör det och är inne i någonting annat..
    Men blir ju spänningar och då måste det vara som så att golvet rör sig varav det låter som någon går där uppe.. Jag har ial ingen annan slutsats på det, vill inte ha det heller ^^
    Ja det kan väl inte vara annat än spänningar, men det är så konstigt bara hur det kan låta så högt! Det är ganska läskigt när man sitter ensam hemma, och det hjälper ju inte att det är dålig mottagning på tv:n så den sprakar ibland :) 
  • Ulla Gbg

Ser att alla har samma problem som vi
    Det är så att det bankar högt i väggen
    gjort en längre tid nu i en månad.och jag trodde att det var fel på kranbladet
    och samtidigt har vi fel på tv funkar när den vill själv,
    väggen är mellan mig och grannen hon har inget fel på sina kranar fick utbytt dom idag
    men det bankar forfarande.Nu e jag så trött på detta nu.Snälla hjälp
    Med vänlig hälsning kram till er

• Mr BH

Jag har bott fyra år i mitt radhus. Där det har varje natt dunkat i väggarna och tak som att det är nån som står och slår med en slägga . Inte har jag fått någon styr på det. Men när min far var och sov över då upphörde allt dunkande i en vecka helt sjukt. När han åkte hem igen så har det inte varit en endaste lugnt natt det återupptogs med dunkandet . Han lyckades att få min brors lägenhet ren så att dunkandet upphörde .Det han gjorde var bara att slänga saker .
    Min far är väldigt religiös av sig och berättade att vissa föremål kan vara besatta och ha energi i sig och göra så att huset/lägenheten får ond energi i sig. Vakna till liv . Ungefär som en poltergeist men har olika syften (Som att inte låta en få nån sömn).
    Om man lyckas ta bort energi källan så kommer andarna också att försvinna och har inget att hämta sin energi ifrån och huset blir lugnt som det borde vara .

Saker som  kan vara besatta kan vara allt ifrån en gammal bok ifrån loppis till en sak som man har ägt sen längre tillbaka som bara har slumrat till . Sakerna kan bli besmittade när som helst och få ond energi i sig och bli besmittade av andra saker som ockultating. Själv så har jag inte hittat eller slängt några grejor än som kan orsaka detta lidande ..........

?
Svar på tråden Dunkar i huset!!