• Matilda Glas

Missfall efter vaccinspruta.

Hej allesammans.
    Jag heter Matilda och pluggar journalistik och håller på att undersöka lite om svininfluensan-vaccinet.
    Jag har bekanta som fått missfall i samband med den sprutan och  tänkte kolla om det bara var ett olyckligt sammanträffande eller om det är fler som blivit drabbade.

Vore tacksam för svar. Antingen här eller på min mail. matilda.glas@14dagar.se

• Svar på tråden Missfall efter vaccinspruta.
  • Anonym

Hur kan man veta om man fått missfall av vaccinet?  Man kanske hade fått missfall ändå? Sen finns ju sk MA, där kroppen inte stöter ut fostret med en gång utan tror att det fortfarande finns en levande graviditet, då kan fostret ha varit dött i flera veckor, sen tog man sprutan och fick missfall dagen efter...känns inte som om det kan bli en rättvisande undersökning?

• Matilda Glas

Anonym:
    EFtersom man inte forskat så mycket på vaccinet och har sagt att de som precis gjort en transplantation tex inte ska ta vaccinet då det stöter bort saker i kroppen som kroppen inte känner igen.

Det är ingen riktigt undersökning utan mer en liten reaserch. Hittar jag ingenting så är inte det hela världen men det här har legat och grott i mig ett tag och jag känner bara att jag vill få reda på om fler blivit drabbade. 

• Lindsey Egot the only one

Matilda Glas

Då måste du kanske även se om det är första eller andra graviditeten. Är det andra eller tredje graviditeten så känner ju kroppen igen att vara gravid.

Jag tog sprutan. Var i v12 och fick inte missfall! Det var mitt femte barn. Däremot fick jag missfall 6 månader tidigare men då fanns ju inte vaccinet.

• Anonym

Fanns en tråd här på FL om flera som fått missfall efter vaccinationen, men som anonym ovan skrev: hur ska man veta om det beror på vaccinet?  Det är omöjligt att säga om missfallen ökade till följd av vaccinet eftersom flera läste om riskerna och andra som råkat ut för det och därför skrev att "jag har också fått missfall". Hade de inte tagit sprutan kanske de aldrig nämnt något om missfallet öht och ingen hade vetat om det.

• Matilda Glas

Tänk så här då: Du tar vaccinet, får missfall. Tänker inte mer på det.
    Sen kommer någon och petar dig på axeln och säger: Du tror inte det beror på vaccinet? 
    Visst börjar man fundera? Och om det har hänt i samband är det inte bra att någon luskar i det hela och kollar med läkemedelsbolaget om hurvida dom forskat i det här? 

• Anonym (källkritik?)
    Matilda Glas skrev 2012-10-11 09:55:17 följande:
    Tänk så här då: Du tar vaccinet, får missfall. Tänker inte mer på det.
    Sen kommer någon och petar dig på axeln och säger: Du tror inte det beror på vaccinet? 
    Visst börjar man fundera? Och om det har hänt i samband är det inte bra att någon luskar i det hela och kollar med läkemedelsbolaget om hurvida dom forskat i det här? 
    Visst är det bra att ett eventuell samband undersöks. Men anekdotiska berättelser från ett internetforum ger knappast svar på den frågan. Det vore kanske bättre att du vänder dig till läkemedelsverket som har fått alla biverkningsrapporter och som utreder ev samband.
  • Matilda Glas
    Anonym (källkritik?) skrev 2012-10-11 10:28:41 följande:
    Visst är det bra att ett eventuell samband undersöks. Men anekdotiska berättelser från ett internetforum ger knappast svar på den frågan. Det vore kanske bättre att du vänder dig till läkemedelsverket som har fått alla biverkningsrapporter och som utreder ev samband.
    Absolut sysslar jag med det också. Men jag vill ha verkliga historier från livet också.

Jag tog vaccinet, födde 6månader senare en frisk pojk! Har inte tänkt mer på det!

• izgo

Jag fick missfall i vecka 16. När vi gjorde VUL vid blödning så sa de att de "nog" var ett par veckor sedan då fostret bara var i bitar. I vecka 10 så fick jag sprutan.

• WeWant

Jag tog vaccinet när jag var i vecka 7, fick konstaterar ma i vecka 13, läkaren sa att embryt förmodligen dog runt vecka 6. Slog mej efter att tag att det kunde ha varit sprutan fel ...

• Serafine 84
    Matilda Glas skrev 2012-10-11 09:47:26 följande:
    Anonym:
    EFtersom man inte forskat så mycket på vaccinet och har sagt att de som precis gjort en transplantation tex inte ska ta vaccinet då det stöter bort saker i kroppen som kroppen inte känner igen.

Det är ingen riktigt undersökning utan mer en liten reaserch. Hittar jag ingenting så är inte det hela världen men det här har legat och grott i mig ett tag och jag känner bara att jag vill få reda på om fler blivit drabbade. 
    Vem är det som har sagt att vaccinet kan stöta bort saker i kroppen? Jag har iaf föreställningen om att anledningen till att man inte ska vaccinera sig som transplanterad är att immunförsvaret är hämmat pga alla läkemedel och att det då kan vara farligt att vaccinera sig eftersom vaccinet i sig är som en light-infektion. Men det kan hända att jag har missat nåt.

• Sweet life
    Serafine 84 skrev 2013-04-03 15:23:05 följande:
    Vem är det som har sagt att vaccinet kan stöta bort saker i kroppen? Jag har iaf föreställningen om att anledningen till att man inte ska vaccinera sig som transplanterad är att immunförsvaret är hämmat pga alla läkemedel och att det då kan vara farligt att vaccinera sig eftersom vaccinet i sig är som en light-infektion. Men det kan hända att jag har missat nåt.

Du har helt rätt!

Min mamma är levertransplanterad. Men, hon råds att ta alla vaccin som erbjuds, just för att hon är känsligare än andra...
Svar på tråden Missfall efter vaccinspruta.