• Anonym (Island)

Jag är från Island - Fråga mig vad du vill

Jag är född och uppvuxen på Island och har bott i Sverige ett tag. Frågor?

• Svar på tråden Jag är från Island - Fråga mig vad du vill
  • Severus

Jag har läst lite isländska och vill gärna åka dit någon gång och uppleva landet

Fråga:

-Är Sverige, tycker du, ett bättre land att bo i än Island? 

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Anonym (Island)
    Severus skrev 2012-10-11 11:27:20 följande:
    Jag har läst lite isländska och vill gärna åka dit någon gång och uppleva landet

Fråga:

-Är Sverige, tycker du, ett bättre land att bo i än Island? 
    Det beror på vad man tittar på. Det finns tillgång till fler och billigare saker i Sverige. Det är mycket billigare att bo här och att skaffa barn här än på Island så ekonomiskt är Sverige bättre.

Island är begränsat för att det är en ö och import är begänsad av saker som kan förstöra naturen. Därför kan det vara frustrerande att saker som kommer in kostar väldigt mycket och saker man kanske önskar sig är inte tillåtna.
  • Indianica

För något år sedan var det väl stor ekonomisk kris på Island och en massa butiker slog igen och allt möjligt försämrades, men hur är det med den krisen idag, är den över? Har ni fått ordning på finanserna?

Måste säga att jag är så avundsjuk på dig. Är Island lika härligt som det verkar? Bor du i en stad eller bor du ute på landsbygden? Vda r bäst med Island tycker du?

Är det sant att man på Island tror på tomtar och troll och oknytt så till den milda grad att det t.om avgör var man bygger vägar och inte?

• Parcae

Åh, jag älskar Island. Världens vackraste land och världens coolaste språk.

Vad saknar du mest med Island?

Och sen måste jag ju fråga: Inte kan ni väl tycka det är gott med lakrits i chokladen?

• Anonym (Island)
    Indianica skrev 2012-10-11 19:54:18 följande:
    För något år sedan var det väl stor ekonomisk kris på Island och en massa butiker slog igen och allt möjligt försämrades, men hur är det med den krisen idag, är den över? Har ni fått ordning på finanserna?

Måste säga att jag är så avundsjuk på dig. Är Island lika härligt som det verkar? Bor du i en stad eller bor du ute på landsbygden? Vda r bäst med Island tycker du?

Är det sant att man på Island tror på tomtar och troll och oknytt så till den milda grad att det t.om avgör var man bygger vägar och inte?
    Jag hann flytta till Sverige innan ekonomiska krisen kom så jag hade ingenting kvar där men min familj blev påverkad såklart. Det värsta är över men det kommer nog att ta många år innan landet är på fötterna igen. Jag undrar varför inte fler svenskar utnyttjade att isländska valutan rasade och skyndade sig dit eftersom allt vär (och är egentligen) så billigt. Man kan få flyg fram och tillbaka för under 2000kr.

Island är en värld för sig själv. Energin i marken, luften och hos folket är annorlunda på något sätt. Min hemstad har ca 20.000 invånare och det är alltid nära till naturen, oavsätt var du bor. Jag är uppväxt med en fot i stan och en på landet (som är egentligen bara 5 km därifrån).

Vad är bäst med Island? Jag måste säga kraften som kommer från naturen, som har gjort folket till den tuffa men oerhört snälla folkras som det är idag. Vi har gått igenom helvete och tillbaka så många gånger att vi bryr oss inte riktigt för att vi vet vad är viktigt. Ett vulkanutbrott, snöstormar, finanskris... det går över som allt annat.

Det är sant att vi tror absolut på troll och älvor vi firar dom flera gånger om året men aldrig lika stort som på trettondagsafton där troll, älvor och tomtar blir synliga och vi festar tillsammans innan de drar sig tillbaka till sina världar.

Det har hänt flera gånger att när de ska röja undan stenar för att bygga hus eller väg så börjar saker att gå sönder när de närmar sig en viss sten. De försöker flera gånger men allt går sönder. Då vet vi att det bor nånting i stenen som förstör maskinerna och man låter stenen vara. :)

• Anonym (Island)
    Parcae skrev 2012-10-11 19:58:13 följande:
    Åh, jag älskar Island. Världens vackraste land och världens coolaste språk.

Vad saknar du mest med Island?

Och sen måste jag ju fråga: Inte kan ni väl tycka det är gott med lakrits i chokladen?
    Jag saknar de varma simmbassängerna!! Att inte kunna åka varje vecka och bada, simma och slappna av i varm bassäng gör mig tokig! Även efter alla dessa år i Sverige är det fortfarande nånting jag saknar enormt.

Även om vintern är det super mysigt!!!

Islänsk chokolad och saltlakrits är det absolut bästa som finns!!! Jag har inte hittat lakrits som smakar likadant som isländsk gör. Riktigt gott!!! MUMS.

• Anonym

Åh, jag älskar Island! Har varit där flera gånger och längtar tillbaks.

Kommer du från Akureyri? Vilken del av Island tycker du bäst om, vart åker du helst? 

• Anonym (Island)
    Anonym skrev 2012-10-11 21:13:15 följande:
    Åh, jag älskar Island! Har varit där flera gånger och längtar tillbaks.

Kommer du från Akureyri? Vilken del av Island tycker du bäst om, vart åker du helst? 
    Jag är från Akureyri ja och därför tycker jag nog bäst om den delen. Den har allt man behöver, hav, fjäll, dalar, man behöver inte åka långt för att komma till varmvatten källor, kort åktur till islandshästsparadisen.

Jag tycker också om att leka turist och åker till Gullfoss och Geysir men också till Ásbyrgi (sleipnis fotspår) och flera ställen som har en fantastisk historia och sagor.

• Parcae

Kan du inte berätta mer om dom 13 tomtarna? Vad är det alla heter?

• Anonym

Varför vill du att vi ska fråga dig om Island?

Svar på tråden Jag är från Island - Fråga mig vad du vill