• Anonym (Doula)

Jag är doula, fråga mig vad du vill

Har du funderingar om vad doula är och vad hon gör? Ställ dina frågor här! Glad

• Svar på tråden Jag är doula, fråga mig vad du vill
  • Havanna87

Hej! Vad gör man som doula? är det inte nått liknande barnmorska?

• Anonym (Special)

Får doulor vara med på specialförlossningen? Min make blir askgrön bara han ser ett sjukhus och jag kommer garanterat hamna på specialen och skulle behöva nåt stöd. Förväntar mig inget av barnmorskan nämligen...

• Anonym (Doula)
    Havanna87 skrev 2012-10-11 12:21:10 följande:
    Hej! Vad gör man som doula? är det inte nått liknande barnmorska?
    Nej en doula har inget medicinskt ansvar så hon är ett komplement till barnmorskan. En doula är närvarande från att föräldrarna önskar (de ringer när de är hemma och tror att förlossningen är igång) tills bebisen är född och har börjat amma. En doula hjälper till med avslappning, andning, ger massage, praktiska saker som att städa undan, se till att mor och far äter, påminner om toalettbesök för att nämna några saker. En doula har erfarinhet av förlossning och har kunskap om hur kroppen fungerar i förlossning och hur viktigt det är med förberedelse och avslappning.

Speciellt idag när det är personalbrist på sjukhus så skulle jag rekommendera par att hyra doula om de vill ha någon hos sig hela tiden som har erfarinhet.
  • Anonym (Doula)
    Anonym (Special) skrev 2012-10-11 12:56:32 följande:
    Får doulor vara med på specialförlossningen? Min make blir askgrön bara han ser ett sjukhus och jag kommer garanterat hamna på specialen och skulle behöva nåt stöd. Förväntar mig inget av barnmorskan nämligen...
    Doula får vara med på samma sätt som maken om du önskar det både när det gäller vaginal förlossning och kejsarsnitt. Det kan vara olika mellan sjukhus men de kan inte be din stödperson om att gå bara för att hon inte är familj. Många har väninnor med istället för make eller både och.

En doula skulle kunna hjälpa han med sin rädsla med att sätta saker i perspektiv och förklara sjukhusrutiner. Bara att få rätt information kan minska rädslan för händelser som han har kanske förstorat och gjort mer skrämmande än de är.

Vad menar du med att du kommer att hamna på specialen?
  • Havanna87

Jaha. Det låter spännande!! Är det många som vill ha med dig på en förlossning? Känns som att du borde vara ett bra stöd om man tex är rädd för att föda! Eller om man är ensam förälder och inte villa ha med någon anhörig. Finns det en doulor (?) i varje kommun?

• Havanna87

Jag menade så klart att fråga om det finns flera doulor i varje kommun?

• Odetta
    Havanna87 skrev 2012-10-11 15:33:50 följande:
    Jag menade så klart att fråga om det finns flera doulor i varje kommun?

Vi är många doulor, men tyvärr finns vi inte överallt ännu. Om du letar efter en doula i din närhet så finns det ett bra register på www.doula.nu

(Sorry TS, inte meningen att hoppa in och svara åt dig )
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • Anonym (Doula)
    Havanna87 skrev 2012-10-11 15:32:38 följande:
    Jaha. Det låter spännande!! Är det många som vill ha med dig på en förlossning? Känns som att du borde vara ett bra stöd om man tex är rädd för att föda! Eller om man är ensam förälder och inte villa ha med någon anhörig. Finns det en doulor (?) i varje kommun?
    Det finns alltid föräldrar som behöver en doula och jag tror att efterfrågan blir större nu när de sparar in pengar på förlossningen och är underbemannade. Kvinnor vill ha barnmorska närvarande hela förlossningen och de kan få liknande trygghet med doulan för utom då alla undersökningar. Men då är ett stöd närvarande igenom hela förlossningen.

Doula är utmärkt alternativ för förlossningsrädda och för ensamstående mammor. Det finns även kulturdoulor som är tolkar utbildade som doulor som översätter åt utländska kvinnor under förlossningen samt att de är stöd.

Men också för pappor som känner sig stressade och nervösa inför förlossningen!! En doula hjälper partnern att bli bättre stöd för att doulan tar bort hela ansvaret som är han hans axlar så han kan bara koncentrera sig på sin kvinna med de verktyg som doular visar.

Det finns doulor över allt och det utbildas fler hela tiden.
  • Anonym (Doula)
    Linnéa S skrev 2012-10-11 15:55:00 följande:
    Hej. Hur tycker du att samarbetet med barnmorskan brukar funka? 
    Det brukar gå väldigt bra. Många barnmorskor vet att doulan är där för att stötta paret och inte ta över barnmorskans uppgifter. Om man bara har öppen dialog så går det hur fint som helst!

En del barnmorskor har aldrig hört om doulor och blir positivt överraskade att vi finns och vad vi gör.
    Även om barnmorskan inte tycker om att doulan är där så är det paret som bestämmer och doulan är där för dom och deras barn.
Svar på tråden Jag är doula, fråga mig vad du vill