• mape81

Lergigan Comp mot grav. illamående - hur ofta?

Hej,

Är i v.10 och illamåendet har precis dykt upp :(
    Jag har fått Lergigan Comp utskrivet med uppmaningen "vid behov, max 4 tabletter per dag"

Min fråga till er som ätit dem, med hur många timmars mellanrum är "lagom" att ta dem för att effekten inte ska hinna försvinna emellan? Jag har lite svårt att tro på att det hjälper att ta en tablett när jag redan börjat må illa...

Jag har en konstant känsla av illamående som hela tiden ligger i bakgrunden och som "då och då" förvärras "akut" och jag spyt inom en minut eller två från det börjar kännas värre, något jag vill undvika då jag verkligen avskyr att må illa och kräkas.

Så, ni som fått Lergigan comp utskrivet vid graviditet, hur ofta tog ni dem för att få så bra effekt som möjligt?

• Svar på tråden Lergigan Comp mot grav. illamående - hur ofta?
  • Vendelsö

I början av graviditeten tog jag med tre timmars mellanrum, den första direkt när jag steg upp på morgonen. På kvällen tog jag en vanligt lergigan (utan koffein och effedrin). Nu i vecka 36 är illamåendet lite lindrigare och jag klarar mig med tre lergigan comp (var fjärde timma) och en lergigan på kvällen. På morgonen tar jag också en tablett pyridoxin (b6-vitamin) som förstärker effekten av antihistaminen lergigan. Eftersom jag tar en vanligt lergigan på kvällen, som är starkare än lergigan comp, så mår jag inte alltför illa när jag vaknar. Risken är ju annars att man mår så illa att man kräks upp lergigan comp-tabletten på morgonen innan den hinner verka.

Jag har egentligen aldrig tagit "vid behov" utan hållt mig till den dosering läkaren föreskrivit och tagit tabletterna även i förebyggande syfte. Sen har jag trappat ned något, som jag skrev ovan.

• mape81

Tack för ditt svar!

Det var det som jag tyckte blev ett problem, att jag fick föreskrivet "vid behov" och inte något intervall. :)
    Jag testar på var 4:e timma och hoppas på det bästa, ska se om jag hittar något receptfritt b6 att kombinera med, annars ska jag be om det nästa gång.

Tack igen!

• Vendelsö

Pyridoxin finns receptfritt på Apoteket, men man kan få på recept. Jag behöver äta något litet också tillsammans med lergigan comp för att det ska gå bra.

• Petra 334

Var 8:e timme fick jag föreskrivet på mina. Sista timmen är knapp så lite tidigare behövs.

• Vendelsö

Det beror nog på hur gravt illamåendet är skulle jag tro. Maxdosen har jag förstått är tio tabletter. Men poängen är att man ska ta så ofta att man håller undan illamåendet tillräckligt för att inte kräkas upp medicinen.

• blom1983

jag fick order om 3 per dag men max dos 4 per dygn.
    dom ska vara verksamma cirka 8 timmar o börja ge verkan inom 20 min.

tyvärr hjälper dom inte nått på mig längre 

• mape81

TAck för alla era svar, verkar som att det finns nästan lika många doseringsanvisningar som läkare som skriver ut tabletterna... :)

Kör på mellan var 4:e och 5:e timme och ännu så länge så funkar det iaf, peppar peppar..

blom1983, stackare att de inte hjälper längre! Jag fasar för att det ska bli så för mig oxå :( Hoppas du får något annat som funkar!!

Svar på tråden Lergigan Comp mot grav. illamående - hur ofta?